رابطه بین آپنه خواب و افسردگی چیست؟

محققان ایتالیایی به تازگی رابطه بین وقفه تنفسی در خواب و مقاومت در برابر افسردگی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقفه تنفسی در خواب یا آپنه تنفسی (sleep apnea) نوعی اختلال خواب است که فرد مبتلا به آن در زمان خواب، توقف یا کاهش تنفس را برای مدت کوتاهی تجربه می‌کند. گروهی از محققان دانشگاه "آگوستا" (Augusta) در ایتالیا، به منظور کشف ارتباط  بین وقفه تنفسی در خواب و افسردگی، داده‌های سلامت ۱۲۵ فرد مبتلا  به افسردگی را مورد بررسی قرار دادند. 

افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری وقفه تنفسی در خواب (OSA) بودند، کسانی که قرص خواب مصرف می‌کردند، افراد چاق و مبتلایان به سندروم پای بی‌قرار از این مطالعه حذف شدند. هدف محققان از انجام تحقیق جدید، پی بردن به پاسخ این موضوع بود که اگر مشکلات بی‌خوابی در افراد حل شود، آیا علائم افسردگی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

افسردگی، در سراسر دنیا عامل اصلی ناتوانی محسوب می‌شود؛ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مبتلا یان به افسردگی و دیگر اختلالات خلقی به روش‌های درمانی خود پاسخ نمی‌دهند. به همین دلیل کشف راهی موثر برای درمان آن بسیار ضروری است. محققان وضع افراد شرکت‌ کننده را با انجام یک تست خواب بررسی کردند و متوجه شدند  ۱۷ نفر از میان ۱۲۵ نفر (تقریبا ۱۴ درصد) به بیماری OSA مبتلا بودند. ۵۲ نفر از ۱۲۵ فرد شرکت‌ کننده، تحت درمان با داروهای ضد افسردگی قرار گرفتند. 

یافته‌های جدید نشان داد مشکلاتی مانند کم‌کاری تیروئید، سرطان، بیماری عروق، کاروتید یا حتی عواملی مانند عوارض جانبی داروهایی نظیر بلوک‌ کننده بتا و کورتیکوییدها ممکن است دلیل مقاومت در برابر درمان افسردگی باشد. به گفته محققان نشانه‌های پنهان آپنه خواب در مبتلایان به افسردگی و کسانی که قصد خودکشی دارند مشاهده می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Psychiatric Research  منتشر شده است.

کد خبر 383564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.