نیروگاه برق آبی در گلپایگان کلنگ زنی می‌شود

گلپایگان-نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نگاه وزارت نیرو در تخصیص آب رویکرد سیاسی باشد، شکاف بین مناطق مختلف کشور ایجاد خواهد شد و از طرفی به کشور خسارت وارد ‌می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، علی بختیار امروز ( چهارشنبه) در جلسه کارگروه مشترک منابع آب و سازگاری با کم آبی اظهار کرد: گلپایگان با وجود ۶۰ هزار رأس گاو شیری به عنوان بزرگترین تولید کننده شیر کشور مطرح بود اما اکنون این تعداد به ۳۰ هزار رأس رسیده است که منقرض شدن نسل گاو شیری خطری که شهرستان را تهدید می‌کند و باید برنامه ریزی مدونی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به تلاش مدیریت منابع آب کشور در مصوب شدن سند تخصیص آب گلپایگان و نصب کنتور در ابتدا و انتهای خط انتقال آب قم  از محل سد کوچری، گفت: تأمین آب به نقاط مختلف کشور باید مورد توجه شرکت منابع آب کشور باشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نگاه وزارت نیرو در تخصیص آب رویکرد سیاسی باشد شکاف بین مناطق مختلف کشور ایجاد خواهد شد، مدیریت سد کوچری نباید تحت شعاع مسائل سیاسی قرار گیرد چرا که موجب کشمکش بین نمایندگان مجلس خواهد شد و از طرفی به کشور خسارت وارد ‌می‌کند.

وی گفت: متأسفانه در وزارت نیرو طی سال‌های گذشته رویکرد سیاسی حاکم بود و همین رویکرد موجب کم لطفی در تخصیص آب شرب و کشاورزی و صنعت گلپایگان و سایر شهرستان‌ها شد، امروز علی رغم اینکه کمک مالی سپاه در خرید لوله برای انتقال آب به روستای وانشان گلپایگان با کمبود آب شرب مواجه هستیم.

بختیار با بیان اینکه تخصیص آب شرب به شهرستان کارشناسی و منطقی نبوده است، افزود: به یک شهرستان ۱۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب تخصیص داده شده در صورتی که گلپایگان با وجود اینکه کنار سد کوچری قرار دارد ۲۵۰ لیتر بر ثانیه تخصیص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به یک راهکار اجرایی سند تخصیص آب را قبول داریم البته ۱۰ میلیون متر مکعب آب زیر زمینی کم و به آب‌های سطحی اضافه شود، افزود: ۲۰ میلیون متر مکعب آب برای روستاهای پایین دست اختصاص داده شود تا مشکل آب شرب آن‌ها برطرف شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب در افق ۱۴۲۵ برای شهرستان پیش‌بینی شده که تا آن موقع با کمبود آب مواجه می‌شویم، افزود: قول تخصیص ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای صنعت هنوز عملی نشده است.

وی تصریح کرد: روستاهای پایین دست با کمبود شدید آب مواجه هستند و این موضوع سبب کاهش جمعیت و افزایش نرخ بیکاری در این روستاها شده است.

بختیار با بیان اینکه کشاورزان توان خرید کنتور هوشمند ندارد، گفت: پرداخت تسهیلات توسط دولت برای خرید کنتور هوشمند در مجلس به تصویب رسید که البته باید دولت لایحه بدهد و از طرفی اگر این تسهیلات به کشاورزان پرداخت نشود و برق چاه‌ها قطع شود قطعأ طبعات اجتماعی به همراه دارد.

وی از کلنگ زنی نیروگاه برق آبی در کنار سد گلپایگان در هفته دولت خبر داد و گفت: مطالعات احداث و موافقت نامه برای تخصیص چهار و نیم مگاوات برق انجام شده است که به دنبال انتخاب پیمانکار هستیم.

کد خبر 383561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.