جناح‌پذیری سیاسی در سپاه حرام است

تحولات حائز اهمیت امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی پیش رو مطالعه کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده امروز می پردازد:

ورود کدخدایی به مهندسی انتخابات

علی مطهری با اشاره به برگزاری انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای غلامی که از گزینه‌های معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه بود، برای من توضیح داد که چند دقیقه قبل از نطقش، آقای کدخدایی با ایشان تماس گرفته و گفته شما انصراف دهید. نفس این کار چه ارتباطی به آقای کدخدایی دارد؟ وی افزود: گزینه‌های حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شود و اگر بناست کسی درخواست انصراف ایشان را مطرح کنند، شخص آقای رئیسی است که باز هم آقای غلامی می‌توانست این را نپذیرد، اما ورود آقای کدخدایی به این انتخابات کار درستی نیست و باعث ایجاد شبهه مهندسی انتخابات می‌شود که برخی شورای نگهبان را به آن متهم می‌کنند.این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: آقای غلامی گفت که با تماس آقای کدخدایی شوکه شده، زیرا این تماس تنها سه دقیقه قبل از نطق ایشان صورت گرفته و باعث شده ایشان گیج شود. به تعبیر خود ایشان، این انصراف هم غیرارادی بوده است. این کار درستی نبوده که آقای کدخدایی انجام داده و نباید تکرار شود و ما به اقدام ایشان اعتراض داریم.

اقلیتی قارون‌صفت با ماشین‌های میلیاردی در خیابان‌ها رژه می‌روند

آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب در مراسم تکریم و معارفه رئیس کمیته امداد گفت: امروز اقلیتی قارون‌صفت سوار بر ماشین‌های چند میلیاردی در خیابان‌ها رژه می‌روند. شنیدم در یکی از شهرهای اطراف تهران شهرکی است که به صورت قلعه با دیوار ۷ متر ارتفاع و ویلایی وجودی دارد با حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد که این نیز اکنون قارون است. در مقابل چنین وضعیتی مستأجری زیر پله یا زیرزمین با چند بچه زندگی می‌کند که آیا این انصاف است. امروز زیر سایه شخصیتی زندگی می‌کنیم، چه در زندگی شخصی و چه اجتماعی همواره به یاد فقرا، بیچارگان بوده و همسان با آن‌ها زندگی می‌کند و ایشان زندگی متوسط و زیر متوسط دارند.

سپاه در حوزه مسائل متعارف سیاسی، ورود پیدا نمی‌کند

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در تبیین رویکردهای سپاه در حوزه سیاسی و چرایی تلاش برخی برای هجمه به سپاه در این عرصه ، گفت: همانگونه که بارها گفته شده است سپاه پاسدار تمامیت انقلاب و دستاوردهای آن به ویژه در شرایط خطیر و تاریخی کنونی است، ما بصیرت سیاسی  را در سپاه واجب و جناح پذیری سیاسی را حرام می دانیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: سپاه به هیچ عنوان در حوزه مسائل متعارف سیاسی، مصداقی ورود پیدا نمی‌کند، اما بصیرت افزایی سیاسی با هدف ناکام گذاردن توطئه ها و ترفندهای دشمنان را با جدیت دنبال می‌کند.

غرویان: اظهارات جدید آیت‌الله مصباح اصلاح‌طلبانه بودگویا متوجه شده‌اند که نباید افراط کرد

حجت الاسلام محسن غرویان فعال سیاسی در واکنش به آن بخش از سخنان آیت الله مصباح مبنی بر اینکه «نباید اختلاف سلیقه‌ها را به پای ضد انقلاب بودن افراد بنویسیم و اینگونه نیست که افراد به انقلابی صد در صد و یا ضد انقلاب تقسیم شوند، گفت: من هم وقتی نظرات آقای مصباح را دیدم تعجب کردم چون این اظهارات با افکار و مبانی پیشین ایشان خیلی سازگاری ندارد.وی با اشاره به نظریات پیشین آیت الله مصباح افزود: آقای مصباح پیش‌تر معتقد بودند که نظریات دکتر شریعتی برخلاف اسلام و ضروریات دین است و حتی به قدری تند بودند که دکتر شریعتی را به عنوان یک مسلمان شیعه قبول نداشتند و او را از دایره اسلام و مسلمانی خارج می‌دانستند اما اکنون دارند نظر می‌دهند که گروه‌های دیگر  را نباید خارج از انقلاب و دین بدانیم. غرویان افزود: این نظرات ایشان، نظرات جدید، بسیار خوب، اصلاح‌طلبانه و نظریات معتدلی است و باید از ایشان به دلیل طرح این نظریات استقبال و تشکر کرد.

شکایت از «فلاحت‌پیشه» به‌ دلیل پیشنهاد مذاکره با آمریکا

جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: در شکایت مطرح شده است که وی به رغم مستندات شورای عالی امنیت ملی اظهارنظرهایی مربوط به ایران و آمریکا کرده است که مغایر با سیاست نظام مبنی بر عدم مذاکره بین ایران و آمریکا بوده است. شماره مصوبات و تاریخ آن را هم برای ما فرستاده‌اند که مدعی‌اند آقای فلاحت‌پیشه در زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی پیشنهاد میز مشترک بین ایران و آمریکا در قطر و عراق را داده است که آمریکا از این موضوع تبلیغ و سوء تعبیر کرده مبنی بر این‌که فشارها به جمهوری اسلامی مؤثر واقع شده و ایران پیشنهاد مذاکره را پذیرفته است. البته در این باره آقای فلاحت‌پیشه گفته که موضوع بحثش مذاکره نبوده و منظورش کاهش تنش بوده است.

خداوند اراده کرده روزبه‌روز به آبروی سپاه افزوده شود

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز (چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸) در جلسه این شورا با اشاره به ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: اوضاع فعلی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ عزت و قدرت در منطقه غرب آسیا سرآمد است و این اتفاقات اخیر نشان داد دشمنان چقدر در رویارویی با ایران ناتوان هستند. وی افزود: خداوند متعال اراده کرده که پس از خباثت و شرارت آمریکا در تروریست نامیدن سپاه، روزبه‌روز به آبروی این نهاد انقلابی افزوده شود. جنتی تأکید کرد: امروز سپاه، خاری بر چشمان آمریکا شده است و با وقایع اخیر، اسرائیل، عربستان و دیگر دشمنان ملت ایران فهمیدند پاسخ ایران به هرگونه زورگویی آنها، قاطع، سریع و پشیمان‌کننده خواهد بود.

واکنش ربیعی به سخنان امروز روحانی درباره چالش‌های بین‌المللی ایران

 علی ربیعی در حساب شخصی خود در توییتر در واکنش به سخنان امروز رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نوشت: «روحانی گفت: امروز داخل شصت‌ روز دوم هستیم، دراین مدت پیشنهادهایی داشتیم که کاهش تعهدات را متوقف کنیم تا آنها امتیازاتی به ما بدهند. اما این امتیازات متوازن و کافی نیست. اگر متوازن باشد می‌تواند قابل پذیرش باشد. اگر آتش‌بس در جنگ اقتصادی بدهند، فرصت برای حرف‌زدن هست. اعلام می‌کنیم همیشه برای مذاکرات عادلانه، قانونی و بااحترام به حقوق ملت آماده‌ایم. اما به اسم مذاکره در میز تسلیم‌ نمی‌نشینیم. ما آماده مذاکره عادلانه و محترمانه که منجر به یک نتیجه خوب بشود هستیم. روند فعالیت سیاسی را ادامه خواهیم داد. اگر به نتیجه نرسیدیم گام سوم را برخواهیم داشت. اهل لجبازی و جنگ و تنش نیستیم، اما در مقابل حرف زور و قلدری تسلیم نمی‌شویم. امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای ما اهمیت دارد. ما نمی‌گذاریم تنگه هرمز ناامن شود. مسئولیت امنیت بر عهده ما و کشورهای منطقه است. در طول تاریخ، اینجا همیشه خلیج فارس بوده است. سپاه پاسداران با قدرت کشتی متخلف انگلیسی را متوقف کرده‌اند. اجازه بی‌نظمی در تنگه هرمز را نمی‌دهیم. به دنبال ادامه تنش با برخی کشورهای اروپایی نیستیم. چنانچه در چارچوب قواعد بین المللی - نه مثل جبل الطارق - عمل کنند پاسخ ایران متناسب خواهد بود.»

دفاع احمدی‌نژاد از زندانیان سیاسی محدود به مشایی و بقایی است

«محمد کیانوش‌راد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس، درباره تغییر رویکردهای سیاسی شخصیت های برجسته سیاسی طی سال‌های اخیر تاکنون گفت: افراد در زمانی که به درون قدرت وارد می‌شوند به یک نحو سخن می‌گویند و زمانی که در خارج از قدرت هستند، فرصت‌طلبانه به نحو دیگری سخن می‌گویند و متاسفانه این یک آفت سیاسی بوده و هست. بسیاری از این افراد افراطی جناح راست یا اصولگرایان، زمانی که با برخوردهای ناعادلانه مواجه شدند طبیعی است که واکنش عکس‌العملی نشان می‌دهند.تعدیل شدن سیاست‌های احمدی نژاد، بخشی از آن به همین موضوع باز می گردد. احمدی‌نژاد می گفت: «وقتی با من چنین برخوردی می‌شود وای به حال برخورد با دیگران». متاسفانه بسیاری از مسئولین، زمانی که برخورد با فرزندان، دوستان و حلقه نزدیک آنها صورت می‌گیرد داد عدالت خواهی را سر می‌دهند در حالی که این گونه تعدیلات بیشتر مبتنی بر علل است تا مبتنی بر دلائل که از دید مردم پنهان نیست. مردم تغییر افراد سیاسی و چهره‌های شناخته شده را در سطوح مختلف می‌پذیرند، اما هنگامی که تغییر بر مبنای فرصت طلبی و یا برخورد با منافع سهمی آنها صورت می گیرد، قاعدتا سخنان آنها را باور نمی‌کنند. در حال  حاضر احمدی‌نژاد و امثال وی، دفاع از زندانیان سیاسی را نه به صورت کامل بلکه صرفا از دوستان خود یعنی رحیم مشایی و حمید بقایی و غیره انجام می‌دهند، مردم در صداقت طرح چنین دعاوی، شک و تردید می‌کنند؛ بنابراین هر ادعای تغییری از سوی مردم پذیرفته نمی‌شود.

کد خبر 383557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.