فواید روغن کنجد/ مرگبارترین سرطان در ایران چیست؟

سرطان معده مرگ بارترین سرطان در ایران ، رژیم غذاییِ کاهش وزن پس از ورزش، مرگ مغزی سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور، باکتری‌های سیب و کمک به سلامت روده‌ها و فواید سلامت روغن کنجد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوندسالانه۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر در ایران مرگ مغزی می‌شوند که طبق آمار جهانی، حداقل نیمی از آن‌ها (۳۰۰۰) قابلیت اهدای عضو دارند.
کتایون نجفی‌زاده اظهار کرد: سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ نفر یعنی کمتر از یک سوم افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت دادند. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند بین یک تا هشت نفر را نجات دهد، سالانه ۳۰۰۰ بیمار به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

باکتری های سیب به سلامت روده ها کمک می کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که بخشی از خاصیت سیب برای حفظ سلامتی انسان، مربوط به باکتری‌های مفید موجود در آن و مجموعه‌هایی است که در روده انسان تشکیل می‌دهند

بررسی‌های انجام شده از وجود بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری در یک سیب حکایت دارد که برخی از آن‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت محیط روده یا میکروبیوم، ایفا می‌کنند.

گابریل برگ از اساتید دانشگاه تکنولوژی گراتز اتریش و از مؤلفان این پژوهش می‌گوید: «باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های موجود در غذایی که می‌خوریم، کلنی‌هایی گذرا در روده ما تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه فرآیند پخت و پز اغلب میکروب‌های روده را از بین می‌برد، بنابراین میوه‌ها و سبزیچات خام از مهمترین منابع این میکروب‌ها به شمار می‌آیند

به گفته برجیت واسرمن مؤلف ارشد این پژوهش، گام بعدی شناسایی و تایید این امر است که تنوع میکروبیوم موجود در غذا تا چه اندازه به تنوع در میکروبیوم روده و ارتقای سلامتی می‌انجامد.

واسرمن در ادامه خاطرنشان کرد که روزی اطلاعاتی از قبل میکروبیوم و آنتی‌اکسیدان های موجود در محصولات تازه بر روی برچسب‌های مواد خوراکی در سوپرمارکت‌ها، نمایش داده خواهد شد.

محققان در بخش دیگری از تحقیقات خود در این باره، باکتری‌های موجود در سیب‌های فروشگاهی را با باکتری‌های موجود در نمونه‌های ارگانیک مقایسه کردند. اگرچه تعداد باکتری‌ها در هر دو گروه از سیب‌ها یکسان بود، باکتری‌های موجود در سیب‌های ارگانیک متنوع‌تر و متعادل‌تر بودند، عاملی که باعث می‌شود این سیب‌ها نسبت به سیب‌های فروشگاهی سالم‌تر و خوشمزه‌تر باشند.

باورها بر این است که تنوع در میکروبیوم کلید سلامت روده بوده و نتایج تحقیقات محققان نیز از تنوع بیشتر باکتری‌های موجود در سیب‌های ارگانیک حکایت دارد.

رژیم غذاییِ کاهش وزن پس از ورزش

دویدن می‌تواند راهکاری بسیار موثر برای کاهش وزن باشد اما نتایجی که از آن می‌بینید به شدت به عامل دیگری یعنی رژیم غذایی نیز بستگی دارد.

متخصصان خاطر نشان می‌کنند که اگرچه دویدن می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کاهش وزن باشد اما باید توجه داشت که گاهی اوقات میزان کالری مصرفی افراد پس از دویدن بیشتر از میزان کالری است که در طول دویدن سوزانده‌اند.

در واقع بیشتر افراد پس از دویدن گرسنه می‌شوند و از آن رو تمایل دارند غذا بخورند اما در صورتی که حواستان به کالری‌ موجود در خوراکی‌های مصرفی پس از دویدن نباشد، ممکن است به جای کاهش وزن با افزایش وزن مواجه شوید.

فراموش نکنید که پس از این فعالیت بدنی باید خوراکی‌هایی را مصرف کنید که مغذی بوده و علاوه بر کاهش اشتها به بازیابی بدن پس از ورزش نیز کمک کنند.

برای بازیابی کامل بدن پس از دویدن بدون آن که از خط رژیم غذایی کاهش وزنتان خارج شوید، باید میان‌ وعده‌ای را انتخاب کنید که حاوی کربوهیدرات و پروتئین باشد. درست است که رژیم‌های کم کربوهیدرات به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کنند اما باید توجه کرد که ورزش‌های هوازی باعث کاهش شدید گلیکوژن بدن که نوعی از گلوکز ذخیره‌ایست شده و مصرف کربوهیدرات‌ها موجب بازیابی ذخایر آن در بدن و جلوگیری از علائمی از جمله خستگی و گنگی ناشی از کاهش قند خون می‌شود.

فراموش نکنید که برای کاهش وزن باید از مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده خودداری کرده و به جای آن‌ها کربوهیدرات‌های فرآوری نشده مانند نان گندم غلات کامل، برنج قهوه ای و بلغور جوی دوسر مصرف کنید.

از طرف دیگر پروتئین به بهبود و ساخت بافت عضلات بدن کمک می‌کند. مصرف پروتئین از شکست بافت‌های پروتئینی بدن جلوگیری می‌کند که یکی از عوارض جانبی دویدن‌های طولانی و شدید در صورت عدم سوخت‌گیری دوباره است.

مصرف آب کافی نیز در حین و پس از ورزش کردن از اهمیت بالایی برخوردار است. پس یک بطری آب آشامیدنی یا یک نوشیدنی الکترولیتی مناسب ورزشکاران را به هنگام ورزش در نزدیکی خود داشته باشید.

متخصصان سلامت گوشزد می‌کنند در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، پس از ورزش کردن از مصرف میان‌ وعده‌های پر چرب و با کالری بالا خودداری کنید تا میزان کالری مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشید. با این حال بدن شما هنوز هم به مصرف چربی نیاز دارد، پس بهتر است به گزینه‌های سالم‌تری هم‌چون آجیل‌ها، آووکادو و ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا و تُن روی بیاورید.

زمان مصرف خوراکی‌ها نیز پس از ورزش اهمیت زیادی دارد. متخصصان توصیه می‌کنند چه در صورتی که قصد کاهش وزن داشته باشید و چه نداشته باشید، باید حداقل یک ساعت پس از ورزش کردن یا دویدن خوراکی‌های خود را مصرف کنید تا بدنتان روند بازیابی و سوخت‌گیری خود را به خوبی آغاز کند. در صورتی که زمان درستی را برای سوخت‌گیری پس از ورزش کردن انتخاب کنید، انرژی از دست رفته‌تان با جایگزین شدن ذخایر گلیکوژن بهتر بازیابی و تقویت شده و شکست بافت‌های عضلانی نیز به حداقل می‌رسد

در ادامه چند میان وعده‌ غذایی مناسب برای کاهش وزن پس از دویدن پیشنهاد شده است:

- یک فنجان ماست یونانی به همراه میوه

- یک عدد موز با مقداری نان غلات کامل و چند وعده میوه

- نان غلات کامل به همراه سینه مرغ

- اسموتی میوه به همراه پودر پروتئین

- شکلات پروتئین


متخصصان تصریح کرده‌اند که شِیک‌ها و پودرهای پروتئین و شکلات پروتئین‌ها اگر چه می‌توانند موثر واقع شوند اما ورزشکاران به ویژه در صورتی که قصد کاهش وزن دارند، نباید برای سوخت‌گیری و بازیابی بدن خود تنها به آن‌ها متکی شوند

دریافت مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها) و فیبرها از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع کلید موفقیت در کاهش وزن و حفظ سلامتی و بهبودی فرد است.

به طور کلی متخصصان بر رژیم غذایی سالم پس از ورزش و دویدن برای کاهش وزن تاکید دارند و توصیه می‌کنند افراد به جای استفاده از فست‌فود و وعده‌های غذایی به شدت فرآوری شده به یک رژیم غذایی متعادل‌تر و مغذی‌تر روی بیاورند که به طور ایده‌آل در خانه تهیه شده و حاوی ترکیبی از پروتئین، نشاسته و سبزیجات باشد.

مرگبارترین سرطان در ایران

طی سال‌های اخیر سرطان معده، بالاترین میزان شیوع بین مردان ایرانی را داشته است. تشخیص دیرهنگام این سرطان در بسیاری از موارد، باعث شده تا غالبا افراد مبتلا، در زمان کوتاهی بعد از تشخیص بیماری، فوت کنند. این سرطان مرگبارترین سرطان بین مردان و زنان در ایران است.

متاسفانه شیوع این سرطان در سال‌های اخیر در ایران افزایش داشته است. آشنایی با علل شیوع این سرطان در ایران می‌تواند به ما کمک کند تا با رعایت برخی نکات تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگیری کنیم. در عین حال توصیه می‌شود که حتما با علایم این بیماری آشنا شوید، چرا که تشخیص زودتر این بیماری، شانس بهبود را می‌تواند افزایش دهد.
علایم بیماری

سوزش معده

درد یا احساس سنگینی در ناحیه بالای شکم

دشواری در بلع

احساس پر بودن معده همراه با درد، قبل از سیر شدن در غذا خوردن

تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن و زردی پوست

وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ

استفراغ خونی

کشف توده شکمی قابل لمس 

نکته: این بیماری در مراحل اولیه علامت بالینی ندارد.

علل شیوع

عفونت هلیوباکترپیلوری درمان‌نشده (البته وجود این میکروب به تنهایی باعث بروز سرطان نمی‌شود و عوامل دیگر نیز نقش دارند)

مصرف طولانی مدت غذاهای دودی‌شده یا نمک سود (به واسطه داشتن میزان بالای نیترات

استفاده از رژیم های غذایی پرنمک و شور

مصرف سیگار، قلیان، تریاک

مصرف زیاد گوشت قرمز به ویژه گوشت کباب شده

مصرف زیاد خامه پرچرب

مصرف نوشیدنی‌های داغ، از جمله چای داغ که در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است

بهداشت نامناسب دهان و دندان

مصرف کم میوه و سبزیجات

سابقه سرطان معده در خانواده

اعدادی از سرطان معده 

رتبه ۱ شیوع سرطان معده در بین مردان ایرانی

 ۶ استان با بالاترین میزان شیوع سرطان معده در مردان: اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان رضوی

آخرین آمار سالانه ابتلا ی مردان به سرطان معده در ایران ۷۱۵۰ مورد

آغاز سن بروز سرطان معده در مردان ایرانی: ۵۰ سال به بالا 

سن بروز سرطان معده در ایران ۱۰ سال زودتر از میانگین جهانی آغاز می‌شود.

۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان معده آلوده به میکروب هلیوباکترپیلوری هستند.

۸۰ درصد مبتلایان به سرطان معده حداکثر ظرف دو سال پس از ابتلا، فوت می‌کنند.

درمان

جراحی و برداشتن تمام معده یا قسمت های سرطانی؛ اگر بیماری در زمان تشخیص پیشرفت کرده باشد عمل جراحی، امکان پذیر نخواهد بود.  در صورت جراحی نکردن به علت پیشرفت سرطان، دیگر درمان‌ها از جمله شیمی‌درمانی به ندرت می‌توانند باعث بهبودی شوند. در مجموع باید توجه داشت سرطان معده به سختی درمان می‌شود.

فواید سلامت روغن کنجد

روغن کنجد حاوی روی است که یک ماده معدنی مهم برای پیشگیری از پیری زودرس است. مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که استفاده موضعی از روغن کنجد می تواند لایه ای محافظت در برابر پرتوهای مضر فرابنفش روی پوست ایجاد کند.

روغن کنجد، روغنی گیاهی است که از دانه های قهوه ای مایل به زرد کنجد که در آفریقا و هند رشد می کنند، تهیه می شود. روغن کنجد می تواند برای طعم دار کردن غذا و به عنوان یک چاشنی استفاده شود. همچنین، شما می توانید آن را به عنوان یک ماده افزودنی در سس ها، نودل ها و غذاهای تفت دادنی نیز استفاده کنید

از آنجایی که پردازش و تهیه روغن کنجد چندان پر هزینه نیست، استفاده از این محصول اخیرا از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. محتوای بالای ویتامین های E و K یکی دیگر از دلایل افزایش محبوبیت روغن کنجد محسوب می شود.

افزون بر این، دو آنتی اکسیدان قدرتمند به نام های سیسامول (Sesamol) و سیسامینول (Sesaminol) در دانه های کنجد وجود دارند که از التهاب پیشگیری کرده و با خنثی کردن رادیکال های آزاد که می توانند موجب بسیاری از بیماری ها شوند از گسترش آنها جلوگیری می کنند. در ادامه با برخی فواید روغن کنجد بیشتر آشنا می شویم.

مراقبت از قلب

افزودن اندکی روغن کنجد به رژیم غذایی می تواند از شما در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت کند زیرا اسیدهای چرب چندغیراشباع موجود در آن می توانند به کاهش سطوح کلسترول در بدن کمک کنند.

دیابت

مطالعات متعدد نشان داده اند که روغن کنجد به افراد مستعد ابتلا به دیابت در پیشگیری از بروز این شرایط کمک کرده است. این محصول به نظر می رسد می تواند به حفظ سطوح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. طی مطالعه با حضور سوژه های حیوانی، موش هایی که با روغن کنجد تغذیه شده بودند، کاهش سطوح قند خون خود در مقایسه با موش هایی که این ماده غذایی را دریافت نمی کردند، نشان دادند.

محافظت از پوست

روغن کنجد حاوی روی است که یک ماده معدنی مهم برای پیشگیری از پیری زودرس است. مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که استفاده موضعی از روغن کنجد می تواند لایه ای محافظت در برابر پرتوهای مضر فرابنفش روی پوست ایجاد کند. گاهی اوقات روغن کنجد برای درمان بیماری های قارچی پوست نیز استفاده می شود.

تقویت تراکم استخوان

مس و کلسیم دو ماده معدنی ضروری برای رشد استخوان هستند و روغن کنجد می تواند با تامین این مواد مغذی به رشد استخوان ها کمک کند. مصرف روغن کنجد می تواند به افراد پیر در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش احتمال شکستگی استخوان کمک کند.

آرتریت

استئوآرتریت یا آرتروز شرایطی شایع بین مردم جهان است و افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از درد مفاصل ناشی از این شرایط کمک کند. در یک مطالعه که طی یک بازه زمانی ۲۸ روزه با حضور سوژه های حیوانی انجام شد، گروهی از موش ها روزانه با روغن کنجد تغذیه شدند. در نتیجه مصرف این ماده غذایی، سطوح استرس اکسیداتیو ناشی از آرتریت و نشانگرهای دیگر کاهش داشت. برای تایید فواید روغن کنجد در این زمینه به آزمایش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی نیاز است.

سلامت دهان و دندان

روغن کنجد می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند و به واسطه خواص ضد باکتری خود از تشکیل پلاک روی دندان ها پیشگیری کند.
همچنین، گفته شده است که روغن کنجد به نابودی باکتری های مضر در دهان کمک می کند، بوی بد دهان را کاهش می دهد و از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. پژوهش ها در زمینه فواید روغن کنجد برای سلامت دهان و دندان محدود هستند، اما این ماده قرن هاست که در پزشکی سنتی هندی مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر 383538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.