خوردن غذاهای تند باعث زوال عقل می‌شود!

محققان دانشگاه قطر به تازگی ارتباط مستقیم بین مصرف فلفل تند و افزایش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در سراسر دنیا برای بهبود بخشیدن به طعم غذای خود به آن فلفل اضافه می‌کنند. تحقیقات اخیر بر بررسی تاثیرات مثبت مصرف فلفل تند بر کاهش وزن و فشار خون افراد متمرکز بود. برای مثال نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد خوردن فلفل قرمز، باعث کاهش خطر مرگ افراد می‌شود. ماده فعال تشکیل‌ دهنده فلفل قرمز "کپسایسین" است که فاکتور طعم تند فلفل است و  فواید بسیاری برای سلامت افراد دارد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه قطر در دوحه، به منظور بررسی تاثیر مصرف فلفل تند بر سلامت ذهنی، داده‌های چهار هزار و ۵۸۲ فرد با میانگین سنی بیش از ۵۵ سال را بررسی کردند. زوال عقل به معنای افت توانایی ذهنی تا حدی است که در زندگی روزانه فرد اخلال ایجاد می‌کند؛ شایعترین نوع زوال عقل از دست‌دادن حافظه و بیماری آلزایمر است.

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که روزانه به طور مرتب بیش از ۵۰ گرم فلفل تند مصرف کردند، دو برابر بیشتر از کسانی که کمتر از این مقدار، فلفل مصرف کردند به بیماری زوال عقل مبتلا شدند. همچنین افرادی که مصرف فلفل تند آن‌ها بیشتر از بقیه بود، دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر بودند. به گفته محققان افرادی با BMI سالم‌، به کپسایسین موجود در فلفل بیشتر از افراد چاق حساسیت نشان می‌دهند و در نتیجه بیشتر از دیگران به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این افراد جوان شرکت‌کننده در این مطالعه، نسبت به افراد مسن‌، تمایل بیشتری به خوردن فلفل تند داشتند و هیچ رابطه‌ای بین خوردن فلفل تند و BMI یا فشار خون در آن‌ها یافت نشد. یافته‌های جدید حاکی است که سطح تحصیلات افراد نیز نقش مهمی در میزان مصرف فلفل روزانه و مبتلاشدن افراد به بیماری‌های شناختی مغز دارد.

نتایج این مطالعه در مجلهNutrients  منتشر شده است.

کد خبر 383534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.