عمران خان: خدا را شکر که ترامپ رییس جمهور شد!

توسعه همکاری میان ایرلند و انگلستان، اتهام برای چهار شهروند چینی در آمریکا، بیانیه مطبوعاتی کویت ضد اسراییل و چالش جدید برای هوآوی در چک و کره شمالی، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

چالش جدید برای هوآوی در چک و کره شمالی

شرکت هوآوی با دو اتهام تازه شامل فعالیت غیرقانونی در کره شمالی و جمهوری چک روبه‌رو شده است.

این دو اتهام که یکی از سوی آمریکا و دیگری از سوی سازمان‌های رسانه‌ای جمهوری چک مطرح شده‌اند، بر بی‌اعتمادی جهانی موجود درباره شرکت چینی هوآوی می‌افزایند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از اسناد و منابعی که از یکی از کارمندان سابق هوآوی به دست آورده، گزارش کرده است که این شرکت "به طور محرمانه" به پیونگ‌یانگ "کمک کرده است" تا شبکه بی‌سیم تجاری کره شمالی را ایجاد و حفظ کند.

بر اساس گزارش این روزنامه، هوآوی به همراه یک شرکت دولتی چینی به نام "فناوری اطلاعاتی بین‌المللی پاندا" دست‌کم به مدت هشت سال در چندین پروژه همکاری داشته است.

این اتهامات تازه احتمال نقض تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی را از سوی شرکت هوآوی که مصرف کننده فناوری‌های آمریکاست، مطرح می‌کند.

هوآوی

اتحادیه اروپا: برگزیت قابل مذاکره نیست

اتحادیه اروپا همزمان با تبریک به بوریس جانسون برای کسب رهبری حزب محافظه‌ کار و نخست وزیری انگلیس هشدار داد که او با چالش‌های جدی روبرو خواهد بود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپایی گفت، این کمیسیون تمایل دارد تا با بوریس جانسون همکاری کند، اما محدودیت‌ها مشخص و واضح هستند.

میشل بارنیه، مذاکره کننده برگزیت گفت: زمانی که بوریس جانسون زمام امور انگلیس را به دست بگیرد، ما به دنبال همکاری سازنده با او هستیم تا تایید شدن توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تسهیل کنیم و به یک بریگزیت منظم دست یابیم.

وی با اشاره به یک اعلامیه سیاسی که با این توافق قانونی خروج همراه می‌شود، گفت: ما همچنین آماده بازنگری این اعلامیه پذیرفته شده درباره یک شراکت جدید هستیم.

چند دقیقه پیش از آنکه پیروزی جانسون در رقابت رهبری حزب محافظه کار انگلیس اعلام شود، "فرانس تیمرمانز"، معاون رئیس کمیسیون اروپایی گفت: اتحادیه اروپا با تغییر این توافق که با ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس بسته شد، موافق نیست. این توافق از سوی پارلمان انگلیس سه بار رد شده است.

تیمرمانز در یک نشست خبری گفت: انگلیس به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافت و این اتحادیه به این توافق پای‌بند است. این بهترین توافق ممکن است. اتحادیه اروپا در راستای بریگزیت عمل می‌کند و شخصیت یا رویکرد جانسون هیچ تغییری در این توافق ایجاد نمی‌کند. چنانچه جانسون به وعده‌های خود به عنوان رهبری انگلیس عمل کند، اتحادیه اروپا آماده یک بریگزیت بدون توافق یا یک تاخیر دیگر در خروج انگلیس از این اتحادیه است.

خدارا شکر که ترامپ رییس جمهور شد

نخست وزیر پاکستان گفت، اگر ترامپ نبود درگیری در افغانستان بین نیروهای طالبان و دولت این کشور می‌توانست دو دهه دیگر هم ادامه داشته یابد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در جریان سخنرانی در موسسه صلح آمریکا و پس از بازدید از کاخ سفید گفت: از خداوند بابت روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری سپاسگزارم. اگر به خاطر سیاست‌های دولت ترامپ نبود، آمریکا می‌توانست ۱۹ سال دیگر در جنگ افغانستان بماند. ۱۹ سال درگیری. اگر ترامپ نبود، این جنگ می‌توانست برای ۱۹ سال دیگر ادامه داشته باشد.

وی گفت: بر این باوریم که نباید هرگز در امور داخلی افغانستان دخالت کنیم. پاکستان به تسهیل روند صلح در افغانستان می‌پردازد. خوشبختانه، آمریکا هم در همین راستا است.

اظهارات عمران خان در پی دیدارش با ترامپ مطرح شد و ترامپ به خبرنگاران گفت: اقدامات متمرکز آمریکا برای از میان برداشتن طالبان بایستی سریع اما به شدت مرگبار باشد.

نخست وزیر پاکستان همچنین گفت، قصد دارد تا با طالبان برای تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان دیدار کند و ادامه داد: به زودی با نمایندگانی از طالبان برای تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان دیدار می‌کنم. وقتی برگردم، با طالبان دیدار می‌کنم و تلاش خواهم کرد تا بهترین تلاشم را برای بازگرداندن آنها بر سر میز مذاکرات با دولت کابل صرف کنم.

عمران خان

بیانیه مطبوعاتی کویت ضد اسراییل

کویت یک بیانیه مطبوعاتی علیه رژیم صهیونیستی را به شورای امنیت ارائه داد که طبق گفته نماینده دائم این کشور در سازمان ملل، به احتمال زیاد این پیش نویس به دلیل مخالفت یکی از اعضا تصویب نشود.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در سازمان ملل در سخنانی گفت که کویت به عنوان تنها کشور عرب در شورای امنیت یک بیانیه مطبوعاتی علیه رژیم صهیونیستی را برای تصویب به شورای امنیت ارائه داد.

وی افزود: این بیانیه شامل چند نکته است که اولین مورد آن محکومیت تخریب منازل فلسطینی در وادی الحمص در شهرک صور باهر است. این بیانیه همچنین از مقامات رژیم اشغالگر می‌خواهد تا با تعهد به قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت تخریب خانه‌ها، محاصره غزه و فعالیت‌های شهرک‌سازی خود را متوقف کنند.

العتیبی درباره امکان تصویب این بیانیه نیز گفت: شانس تصویب این بیانیه به دلیل مخالفت یکی از اعضا کم است، اما ما با تمامی اعضای شورای امنیت تماس‌هایی را برقرار خواهیم کرد و آمادگی انجام تغییرات در این بیانیه را داریم تا با اجماع تمامی اعضا تصویب شود. به هر حال شاهد خواهیم بود که چه اتفاقی رخ خواهد داد و ما ساعت دوازده ظهر چهارشنبه را به عنوان آخرین مهلت برای تصویب این بیانیه تعیین کرده‌ایم.

منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در سازمان ملل

بوریس جانسون حواسش جمع باشد

بوریس جانسون بالاخره با کسب ۹۲۱۵۳ رای از اعضای حزب محافظه کار انگلیس به عنوان رهبر جدید این حزب و نخست وزیر انگلیس برگزیده شد، اما انگلیس در دوران نخست وزیری او با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و برنامه جانسون برای عبور از این چالش‌ها چیست؟ آیا او در وضعیت پرتلاطم فعلی سکان‌دار مناسبی برای کشتی انگلیس خواهد بود؟

پایگاه خبری بلومبرگ در یادداشتی به بهانه پیروزی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس در انتخابات حزب محافظه کار نوشته است: "همزمان با آغاز به کار بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، حزب او درگیر شکاف است و اکثریت آن متزلزل شده است. همچنین بحرانی در تنگه هرمز در جریان است که یک نفتکش انگلیسی را گرفتار خود کرده است. خدمات اجتماعی روندی رو به زوال را تجربه می‌کنند، اقتصاد در حال رکود است و ارزش پوند انگلیس متزلزل شده است. علاوه بر همه این‌ها، انگلیس قرار است تنها طی ۹۹ روز از اتحادیه اروپا خارج شود که این احتمالا بزرگترین بحران این کشور از زمان جنگ جهانی است.

بوریس جانسون

بشار جعفری: جولان از سوریه جدا نمی شود

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که جولان بخش جدایی‌ناپذیر سوریه است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره خاورمیانه گفت: جولان بخش جدایی‌ناپذیر سوریه است و قابل سازش نیست و ما از آن کوتاه نمی‌آییم. آزادی جولان از اشغال اسرائیل با تمامی روش‌های قانونی اولویت ما خواهد بود.

وی گفت: ادامه اشغال اراضی عربی توسط اسرائیل چالشی خطرناک علیه هیبت و اعتبار احکام منشور و اصول قوانین بین المللی است. به رغم بازی کردن با قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل درباره جولان سوریه، فلسطین و جنوب لبنان روند گمراه کردن همچنان ادامه دارد تا نگاه‌ها از توجه به موضوع اصلی که پایان دادن به اشغال اراضی عربی از سوی اسرائیل است منحرف شود.

عبدالمهدی: تحریم های آمریکا را به صورت حقوقی پیگیری می کنیم

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه چهار شخصیت عراقی به مشاوران حقوقی برای بررسی ارجاع داده شده است.

بر اساس گزارشی از شبکه روسیا الیوم، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس هفتگی خود گفت: مسائلی وجود دارد که در نهادهای دولتی حل نشده است. حدود ۴۱۱۷ پرونده وجود دارد که ۱۳۶۷ مورد آن پرونده فساد است و به دادگاه‌های "شفافیت" ارجاع داده شده است.

وی افزود: شورای مبارزه با فساد تدابیر خود را برای مبارزه با فساد و پیگرد فاسدان تقویت کرده است. ما اسامی متهمان را در صورتی که تحقیقات علیه آن‌ها ثابت شود ذکر خواهیم کرد. ما پرونده تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شهروندان عراقی را به مشاوران حقوقی ارجاع داده‌ایم تا به بررسی آن بپردازند.

عبدالمهدی درباره هماهنگی امنیتی عراق و آمریکا گفت: تحرکات آمریکا در عراق از طریق هماهنگی با دولت عراق صورت می‌گیرد و ما مراقب این تحرکات هستیم. ما نمی‌خواهیم هیچ گروه مسلحی خارج از چارچوب دولت وجود داشته باشد. حشد شعبی در ارتش یا پلیس ادغام نمی‌شود چراکه صنف مرتبط با نیروهای مسلح است. حشد شعبی یک واقعیت است و نمی‌توان آن را تضعیف یا سست کرد. کسی که به این مسئله توجه کند معنایش این است که به امنیت عراق توجه نمی‌کند.

بوریس جانسون "ترامپ بریتانیا" است

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه مردم، نخست‌وزیر جدید بریتانیا را "ترامپ بریتانیا" خطاب می‌کنند گفت این رهبر جدید "مرد خوبی" است.

بر اساس گزارشی از  پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع سازمان جوانان محافظه‌کار موسوم به "نقطه عطف یواس‌ای" گفت: ما یک مرد واقعا خوب داریم که قرار است نخست‌وزیر بریتانیا شود. اکنون او بوریس جانسون است. مرد خوب، سرسخت و باهوشی است.

او افزود: آن‌ها می‌گویند "ترامپ بریتانیا". آن‌ها او را ترامپ بریتانیا صدا می‌کنند و مردم می‌گویند این چیز خوبی است. آنها مرا آنجا دوست دارند. این چیزی است که آنها می‌خواهند. این چیزی است که آنها به آن نیاز دارند.

نظرسنجی ماه ژوئن موسسه گالوپ نشان می‌دهد، ۲۶ درصد از مردم بریتانیا عملکرد رهبری آمریکا را تایید می‌کنند. براساس نظرسنجی یوگاو، ۲۱ درصد مردم بریتانیا نظر مثبتی درباره ترامپ دارند.

ترامپ سه‌شنبه در توییتر به بوریس جانسون تبریک گفت. او نوشت: او فوق‌العاده خواهد بود!

او پیشتر هم از بوریس جانسون تعریف کرده بود. اوایل امسال ترامپ به روزنامه سان گفت، این شهردار سابق لندن به عنوان نخست‌وزیر "عملکرد بسیار خوبی" خواهد داشت.

ترامپ جانسون

اتهام برای چهار شهروند چینی در آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، چهار تبعه و یک کمپانی چینی به خاطر "توطئه چینی برای دور زدن تحریم‌های مرتبط با کره شمالی" متهم شده‌اند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد این افراد حقیقی و حقوقی تلاش می‌کردند تا نقل و انتقالات مالی را از جانب افرادی در کره شمالی مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی پنهان کنند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اتهام از سوی هیئت عالی منصفه در نیومارک، نیوجرسی علیه "ما شیائوهونگ"، کمپانی وی به نام "شرکت توسعه صنعتی داندونگ هونگشیانگ" و سه مقام دیگر آن به خاطر نقض تحریم‌ها علیه کره شمالی و توطئه برای فریب دادن آمریکا و پولشویی مطرح شده است.

آمریکا و چین

القسام: هنوز برای حل مسئله اسرا فرصت هست

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی نیت جدی داشته باشد، فرصتی برای حل پرونده اسرا و مفقودشدگان اسرائیلی در نوار غزه وجود دارد.

بر اساس گزارشی از روزنامه رأی الیوم، "ابو عبیده"، سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس گفت: فرصت واقعی برای حل مسئله اسرا و مفقودشدگان وجود دارد؛ اما به این شرط که اسرائیل در ازسرگیری و پیشبرد این پرونده و پرداخت بهای طبیعی آن از طریق یک روند شفاف که در گذشته به حل مسائل مشابهی (در اشاره به تبادل شالیت) منجر شده بود، جدی باشد.

ابوعبیده تاکید کرد که سران رژیم صهیونیستی می‌دانند بهایی که در برابر یک جسد باید بدهند، بسیار کمتر از بهایی است که در برابر نظامیان زنده و اسیر خواهند پرداخت اما واقعیت این است که مقامات دشمن از حقیقت و پرداخت بها گریزانند و همچنان در حال فریب دادن خانواده‌های نظامیان اسیر هستند و همانند دولت‌های شکست خورده سابق خود امروز و فردا می‌کنند.

روسیه: هیئت بین المللی برای حل منازعه فلسطین و اسراییل اعزام شود

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خواستار اعزام یک هیئت بین‌المللی برای حل و فصل منازعه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی شد.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه روسیا الیوم، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه اظهار کرد، خیلی وقت است که اعزام یک هیئت از سوی شورای امنیت به منطقه برای حل و فصل منازعه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی ضروری شده است.

سانچز تنها ماند

مجلس نمایندگان اسپانیا از نامزدی پدرو سانچز برای ریاست دولت حمایت نکرد.

۱۲۴ قانونگذار در مجلس نمایندگان اسپانیا از نامزدی پدرو سانچز، نخست وزیر موقت و رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا برای ریاست دولت حمایت کردند اما ۱۷۰ نفر علیه آن رای دادند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، سانچز برای پیروزی در دور اول باید دست‌کم ۱۷۶ رای به دست آورد اما اعضای اتحاد چپ‌گرای "اونیداس پودموس" اسپانیا در لحظه آخر تصمیم گرفتند که به جای رای ممتنع، علیه سانچز رای دهند.

پدرو سانچز

نتانیاهو: اسراییل از فروپاشی خاورمیانه جلوگیری کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران عرب مدعی شد، تل‌آویو نقش ضروری را در خاورمیانه ایفا می‌کند، زیرا تنها قدرتی است که مانع از فروپاشی منطقه و تسلط افراطگرایان بر آن شده است!

بر اساس گزارشی روزنامه مستقل رای الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی با ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گفت: پیشتر با هیئتی از روزنامه‌نگاران کشورهای عربی که بیشترشان روابط دیپلماتیکی با اسرائیل ندارند، دیدار کردم.

نتانیاهو موضوعات دیدار خود با روزنامه‌نگاران عرب را به اطلاع این وزیر آمریکایی رساند و تاکید کرد: آنها تمایل خود برای به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ملت‌های عربی را ابراز داشته و گفتند، در راستای تقویت این روابط به اسرائیل سفر خواهند کرد.

توسعه همکاری میان ایرلند و انگلستان

وزیر امور خارجه ایرلند با تبریک انتصاب بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب حاکم بریتانیا، اظهار داشته است که با او و دولتش همکاری سازنده برای خروج از بن‌بست برگزیت خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، سایمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند، پس از اعلام نخست‌وزیری بوریس جانسون در پیامی توییتری نوشت: تبریک به بوریس جانسون برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا".

 بوریس جانسون روز پیش به عنوان رهبر حزب حاکم محافظه‌کار منصوب شد.

کد خبر 383507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.