نشانه‌های"ترومبوز سیاهرگی عمقی"

ترومبوز سیاهرگی عمقی، یک لخته خونی است که معمولا درون سیاهرگ عمقی پاها تشکیل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خطر زمانی آغاز می‌شود که بخشی از این لخته جدا می‌شود و در خون حرکت می‌کند. با گیر افتادن این لخته‌ در ریه‌ها، جریان خون متوقف شده و به آسیب یا مرگ اندام می‌انجامد. یکی از عوارض مهم ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)، آمبولی ریه است که به علت انتقال لخته خونی به دستگاه گردش خون ریوی ایجاد می‌شود. بنابراین پیشگیری از بروز آمبولی ریه، مهم‌ترین اقدام جهت درمان بیماران مبتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی است. در ادامه شما را با شایع‌ترین علائم این بیماری آشنا می‌کنیم:

 علائم بیماری

یکی از نشانه‌های معمول ،DVT تورم پاها در ناحیه زیر زانو است که معمولا با قرمزی و حساسیت یا درد در محل لخته همراه است، اما همیشه نیز این علائم دیده نمی‌شود. حدود نیمی از افراد مبتلا به DVT علائم هشدار دهنده‌ای ندارند. از دیگر نشانه های ترومبوز سیاهرگی عمقی، می‌توان به تغییر دما و رنگ پوست در ناحیه مورد نظر، حساسیت در مسیر سیاهرگ درگیر به هنگام لمس عمیق، تب خفیف و خستگی و احساس ناخوشی اشاره کرد.

آمبولی ریه

این عارضه به دلیل لخته‌ای که به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند و باعث مسدود شدن مسیر جریان خون می‌شود، اتفاق می‌افتد. آمبولی ریه باعث ایجاد مشکلات تنفسی، فشار خون پایین، غش، افزایش سرعت ضربان قلب، درد قفسه سینه و سرفه خونی می‌شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید با شماره مرکز فوریت‌های پزشکی، تماس حاصل کرد و سریعا تحت مراقبت‌های لازم قرار گیرند.

علل ترومبوز سیاهرگی عمقی

مواردی مانند جراحی، زخم یا مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن که به پوشش داخلی ورید آسیب بزند، ممکن است باعث ترومبوز سیاهرگی عمقی شود. با غلیظ شدن یا کند جریان خون، احتمال تشکیل لخته، به خصوص در ورید آسیب‌دیده، بیشتر می‌شود. احتمال لخته شدن خون در افرادی که دارای اختلالات ژنتیکی خاص یا استروژن بیشتر در سیستم ایمنی خود هستند نیز افزایش می‌یابد. خطر ابتلا به این بیماری در مبتلایان به سرطان، بیماران تحت جراحی یا تحت معالجه، سالمندان، افراد سیگاری، کسانی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر از سایرین است.

 احتمال بیماری در دوران بارداری

زنان در دوران بارداری و در چهار تا شش هفته پس از زایمان، یعنی زمانی که سطوح استروژن در آنها بالاتر است، بیشتر در معرض ترومبوز سیاهرگی عمقی قرار دارند؛ بنابراین لخته‌ شدن خون در این زمان محتمل‌تر است. همچنین جریان خون داخل رگ‌ها توسط فشارهای رحم در حال اتساع، کاهش می‌یابد. برخی اختلالات خونی نیز احتمال بیماریDVT  را افزایش می‌دهد. قرص‌های پیشگیری از بارداری و برخی روش‌های درمان‌ یائسگی همانند بارداری، باعث افزایش میزان استروژن در خون زنان می‌شود؛ همین امر احتمال DVT را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

کد خبر 383484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.