چه موقع سرماخوردگی به برونشیت تبدیل می‌شود؟

برونشیت، بیماری التهاب نایژه‌هاست که گاهی اوقات با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود و اغلب به دلیل یک عامل ویروسی اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولا ملتهب‌شدن نایژه‌ها، انسداد نسبی راه تنفسی، سرفه و ترشح خلط را به همراه دارد. در بیش از ۹۰ درصد موارد، علت برونشیت، یک عامل ویروسی است اما گاهی اوقات این بیماری به دلیل آلودگی شدید هوا و وجود گرد و غبار بروز پیدا می‌کند. در ادامه شما را با علائم برونشیت و راه‌های تشخیص آن از سرماخوردگی آشنا می‌کنیم:

آیا در هنگام سرفه باید به پزشک مراجعه کرد؟

سرفه، علامت شایع سرماخوردگی و در واقع روشی است که بدن برای خارج کردن خلط به کار می‌گیرد، اما در صورت تداوم سرفه بعد از بهبود سرماخوردگی، باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین باید فعالیت‌هایی که بعد از انجام آن‌ها، سرفه شدیدتر می‌شود را با پزشک در میان گذاشت و در صورت مشاهده مخاط در سرفه با او صحبت کرد. اگر سرفه با خلط سبز یا مخاط زرد، خس‌خس، تب بیش از ۱۰۱ درجه فارنهایت، تعریق شبانه و بالاآوردن خون همراه باشد، مراجعه به پزشک ضروری است؛ این موارد ممکن است علائم یک بیماری جدی‌تر باشند که نیاز به درمان دارد. سرفه مداوم یکی از نشانه‌های آسم است؛ به بیان دیگر آسم عامل ۲۵٪ از تمام سرفههای مزمن است و اغلب افراد تا زمان وقوع یک حمله آسم، متوجه درگیر شدن ریه‌ها نمی‌شوند.

انواع برونشیت کدام است؟

برونشیت که گاهی اوقات با نام سرماخوردگی سینه نیز شناخته می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که راه‌های هوایی موجود در ریه‌ها ملتهب شود و مخاط بیش از حد تولید کند. دو نوع اصلی برونشیت وجود دارد که شامل برونشیت حاد و برونشیت مزمن است:

  •  برونشیت حاد شایع‌تر است و معمولا توسط عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب با مصرف سیگار تشدید می‌شود. برونشیت حاد اغلب بدتر از یک سرماخوردگی عادی است، اما به اندازه بیماری ذات‌الریه وخیم نیست.
  •  برونشیت مزمن دو تا سه ماه در سال و حداقل برای دو سال به طول می‌انجامد. این بیماری با سرفه‌های مکرر و تنگی‌نفس همراه بوده و سیگار کشیدن، شایعترین علت آن است.

علائم برونشیت چیست؟

سرفه مکرر همراه با مخاط، کاهش سطح انرژی بدن، صدای خس‌خس هنگام تنفس و تب بعضی از علائم برونشیت است. در صورتی که سرفه‌ برای مدت بیش از دو تا سه هفته طول بکشد، تب و سرفه‌ با خون یا مخاط حجیم و رنگی همراه باشد، مراجعه به پزشک ضروری است. عدم استعمال دخانیات و شستشوی مداوم دست‌ها از راهکارهای پیشگیری این بیماری محسوب می‌شود.

کد خبر 383483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.