خاتمی در گاردین: «ائتلاف برای صلح»

یادداشت سیدمحمد خاتمی در روزنامه گاردین، پیروزی جانسون در انتخابات نخست وزیری بریتانیا و نشست هیئت‌های عالی رتبه ایران و عراق از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -چهارشنبه شنبه دوم مردادماه- است.

به گزارش ایمنا، در روزهایی که روابط ایران و انگلیس به دلیل توقیف‌ نفتکش‌های هر دو کشور از سوی همدیگر در چالش قرار گرفته، روزنامه انگلیسی «گاردین» یادداشتی از سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و ایده‌پرداز «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را منتشر کرد. اقدامی که در آن تلاش گروه‌های عقل‌گرا برای مانع شدن از درگیری جدید در منطقه مشهود است. انتشار یادداشت خاتمی در «گاردین» از این حیث اهمیت دارد که این روزنامه، در بسیاری از مواقع منتقد برخی سیاست‌های دولت انگلیس است. برای نمونه «گاردین» در زمان ورود انگلیس به جنگ‌های افغانستان و عراق، یکی از منتقدین جدی و صریح دولت کارگری تونی بلر بود. حالا «گاردین» در جایگاه یک مصلح عقل‌گرا، یادداشتی از سیدمحمد خاتمی منتشر کرده است که اتفاقاً در آن «صلح جهانی» مورد تاکید قرار گرفته و روح عقل‌گرایی در آن جاری است.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به بررسی یادداشت سیدمحمد خاتمی در روزنامه گاردین اختصاص داده و درتیتر و عکس یک خود نوشته: «ائتلاف برای صلح، عقلای جهان متحد شوید» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: سیدمحمد خاتمی در نوشته خود که روزنامه «گاردین» آن را دوشنبه ۳۱ تیرماه منتشر کرد، با یادکرد از نام‌گذاری سال ۲۰۰۱ از سوی سازمان ملل متحد به نام «سال گفت‌وگوی تمدن‌ها» که از سخنرانی خود وی در مجمع عمومی سازمان ملل استخراج شده بود، آورده است: «این اتفاق، امید به نشاندن صلح و گفت‌وگو به جای خشونت و ترور و جنگ و تحریم را افزایش داد. ملت ایران نیز به رغم خاطرات تلخ تاریخی، به افق جدیدی از گفت‌وگو و تعامل برابر با کشورهای قدرتمند امید بست. در مقابل رفتار امثال خاتمی، کسانی هستند که با افکار رادیکال خود، صلح را نتیجه جنگ می‌دانند و انگار هیچ راهی برای رسیدن به تعامل پیش از آنکه درگیری سختی رخ ندهد، وجود ندارد. این رفتار زمانی مایه تاسف است که می‌بینیم روزنامه «گاردین» یک روز پیش از انتخاب جانسون به نخست‌وزیری انگلیس و در شرایطی که این کشور برای تقابل مستقیم با ایران تشویق می‌شود، یادداشتی به قلم رئیس جمهور اسبق ایران منتشر کرد که در آن «ائتلاف برای صلح» را با هدف «نه به جنگ با ایران» طرح می‌کند؛ اما در مقابل، روزنامه کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری، توقیف قانونی نفتکش انگلیسی از سوی ایران را اقدامی برای مقابله با توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی از سوی انگلیس مطرح می‌کند. کیهان و کیهانی‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار جنگ‌افروزی را می‌خواهند و فکر می‌کنند اگر این جنگ احتمالی رخ دهد، نسخه امپریالیسم و کاپیتالیسم و سلطه‌گری غربی‌ها پیچیده خواهد شد. آنها نمی‌دانند که همیشه عقل‌گرایی است که انسان را به سمت کمال و آسایش رهنمون خواهد ساخت و قطع به یقین، هر تلاش برای ایجاد درگیری از نوع سخت، حرکت در راستای نادیده گرفتن منافع ملی است و نه تامین آن.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود را به بررسی تلاش تندروها برای حذف رحیمی از کرسی هیئت رئیسه مجلس با اتهامات واهی پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «صحن در التهاب دوتابعیتی‌ها» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، برخی نمایندگان دست به تحرکات و تخریب همکاران خود می‌زنند و در تلاشند جریان رقیب خود را در انتخابات از همین درون مجلس در ماه‌های باقی مانده از عمر مجلس دهم حذف کنند. آنها به منظور اجرایی کردن پروژه مدنظر خود چند روزی است که با اقدامات چالش برانگیز سعی در ملتهب کردن فضای مجلس و اتهام‌زنی علیه یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب را دارند که عضو هیئت رئیسه مجلس است. این جریان تندروی اصولگرا به منظور لغو عضویت علیرضا رحیمی از هیئت رئیسه مجلس، به بهانه سوال او از وزیر دفاع و «زیر سوال بردن سپاه پاسداران!»، موضوع را دست مایه‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود و حذف این چهره اصلاح‌طلب از کرسی هیئت رئیسه کرده‌اند؛ اقدامی که به خودی خود مغایر قانون و ایجاد محدودیت در وظایف نمایندگی و مانع تراشی در برابر حریت و آزادگی نمایندگان است. تندروهای مجلس با جمع‌آوری ۲۹ امضا از کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس خواستند که درباره سلب عضویت رحیمی از هیئت رئیسه مجلس، کمیسیونی مشترک تشکیل دهد. 

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به پیروزی جانسون در انتخابات نخست وزیری بریتانیا اختصاص داد و در عکس یک خود نوشته است: «جانشین «می» در خانه شماره ۱۰» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: بوریس  جانسون، که به گفتن جوک‎های گاه و بی‎گاه و حالت‎های صورت غیرعادی و اظهار نظرهای تند مشهور است، پس از هفت هفته رقابت بر سر ریاست حزب محافظه‎کار، مطابق با انتظارها توانست رهبری حزب را به‌دست بگیرد و به جای ترزا می ‌وارد داونینگ استریت شود و کلید دفتر نخست‎وزیری را تحویل بگیرد.

به‌ گزارش اسپوتنیک، روز گذشته ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه‎کار نخست‎وزیر آینده را انتخاب کردند تا پس از ماه‎ها سردرگمی و بلاتکلیفی وضعیت خروج این کشور از اتحادیه اروپا روشن شود. او پیش از این وعده داده بود که در هر صورت از اتحادیه اروپا خارج می‎شود حتی اگر مجبور باشد بدون توافق آن را اجرایی کند. جانسون به رسانه‎ها گفته بود که تمام تلاشش را برای رسیدن به توافقی تازه با پارلمان که پیش از این طرح‎های ترزا می‌را رد کرده بود، می‎کند. او طی یک ماه اخیر از هیچ تلاشی برای نشان دادن اینکه تنها کسی است که می‎تواند قطار منحرف شده برگزیت را به مقصد برساند، دریغ نکرد.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیر جاری شبکه بانکی کشور در موافقت با پیشنهادی درباره الزام صداوسیما برای اطلاع‌رسانی در این مورد اختصاص داد و در تیتر خود به نقل از دبیر کل حزب مردم سالاری نوشت: «صداوسیما باید غیر از پخش سریال‌های حاشیه‌دار، اطلاع‌رسانی کافی نسبت به قوانین مربوط به حل مشکلات مردم را داشته باشد» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: واقعیت این است که خیلی‌ها گرفتاری‌های زیادی دارند و دچار بعضی از مشکلات هستند و ممکن است اطلاع رسانی به آنها انجام نشود، لذا اینجا تکلیف شده که صدا و سیما وظیفه داشته باشد که اطلاع رسانی کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است، حالا جدا از اینکه صدا و سیما مشغول ساختن برخی سریال‌هاست و وقت ندارد، ولی حداقل برای حل مشکلات مردم این اطلاع رسانی را انجام دهد. رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت: لذا من از همه عزیزان و همکاران خواهش می‌کنم که حتما این پیشنهاد را تاکید کنید که بالاخره منافع این قانون که به نفع گرفتاران بخش تولید است انشاالله شمولیت بیشتری داشته باشد. شایان ذکر است رئیس مجلس نیز تاکید کرد: مسئولان ذی‌ربط حتما خودشان باید این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق اختصاص داده و در تیتر یک‌ خود نوشته است: «عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود» عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست با تقدیر از حسن استقبال جمهوری اسلامی ایران از هیئت عراقی، گفت: احساس برادری، دوستی و اخوت ایران و عراق نسبت به یکدیگر متقابل است. وی سفر رئیس‌جمهور کشورمان به این کشور را تاریخی و نقطه عطفی در روابط تهران – بغداد دانست و با اشاره به توافقات مهمی که در جریان این سفر بین دو کشور منعقد شد، افزود: مسئولان دو کشور در اجرای این توافقات اهتمام و جدیت خوبی دارند و عراق متعهد به اجرای توافقات خود در قبال ایران است. عبدالمهدی با اشاره به برخی توطئه‌ها برای افزایش تنش‌ها در منطقه، ادامه داد: عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نبوده و نخواهد بود.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود را به بررسی وضعیت ۵۷ محصول منتخب اعلام شده در سه ماه اول پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «شاهد سوم از بهار تولید» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: سومین شاهد از کاهش عمق رکود و احتمال رونق تولید در برخی بخش‌ها پدیدار شد. اولین شاهد در انتظارات مثبت شاخص مدیران خرید و سهامداران درخصوص روندهای پیش روی اقتصاد منعکس شد. ‌شاهد دوم، تعدیل انتظارات تورمی در نتایج نظرسنجی از ۵۲ گروه تحلیلی بازار سهام بود. این نظرسنجی نشان می‌داد برآورد قیمت دلار در پایان سال نسبت به نظرسنجی قبلی کاهش یافته است. سومین شاهد از کانال گزارش محصولات منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی استخراج شد. این ارزیابی وضعیت که در بهار امسال انجام شده است، نشان می‌دهد در هر سه بخش تعداد محصولاتی که افزایش تولید داشته‌اند بیش از تعداد محصولاتی است که کاهش تولید ثبت کرده‌اند. در سه ماه ابتدای سال از ۵۷ کالای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی در مجموع ۳۴ محصول رشد تولید و ۲۳ محصول افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده‌اند. در بخش صنعت وضعیت ۳۱ محصول بررسی شده که نتیجه آن حکایت از رشد تولید ۱۷ محصول بوده است. در بخش معدنی نیز وضعیت ۱۳ محصول رصد شده است، نتیجه این رصد نشان می‌دهد ۷ محصول رشد تولید را ثبت کرده‌اند. در بخش پتروشیمی نیز بیش از نیمی از محصولات منتخب افزایش تولید داشته‌اند. این عملکرد امیدواری به تعدیل رکود و رشد تولید در برخی بخش‌ها را افزایش داده است.

کد خبر 383474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.