دوره خلق عروسک‌های ماندگار

دهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان،با اتفاقی بی سابقه مواجه شد؛ در این دوره از جشنواره، هیئت داوران در بخش سینما ایران، هیچ فیلمی را شایسته دریافت پروانه زرین بهترین فیلم ندانست.

به گزارش خبرنگار  ایمنا، دهمین دوره از جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه ۱۳۷۳ در اصفهان و به دبیری حسین پاکدل برگزار شد. در این دوره یک بار دیگر مسابقه سینمای ایران به بخش های رقابتی جشنواره افزوده شد و برای نخستین بار فیلم های ویدیوئی هم در لیست فیلم های جشنواره گنجانده شدند.

"کلاه قرمزی و پسرخاله" به کارگردانی ایرج طهماسب علاوه بر حضور در بخش مسابقه در قالب یکی از بخش های جنبی جشنواره با عنوان یک روز با کلاه قرمزی هم نمایش داده شد. این فیلم موفق به دریافت جایزه اول داوران کودک و نوجوان شد.

در آن دوره از جشنواره توجه خاصی به بخش های جنبی جشنواره معطوف بود. از جمله آنها می توان به ربع قرن متحرک سازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بزرگداشت فردریک بک، سودای علم و تخیل(نقاشی متحرک در سینمای هنگ کنگ)، نگاهی به سینمای کودکان و نوجوانان آلمان و بچه ها خداحافظ (یادبود زنده یاد علی سجادی حسینی) اشاره کرد که تنها یک ماه پیش از آغاز دوره دهم به هنگام فیلمبرداری آخرین فیلم اش بر اثر یک سهل انگاری به ضرب گلوله کشته شده بود.

 مرور فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران در دوره دهم  اسامی فیلم های همچون "بادکنک سفید" ساخته جعفر پناهی، "تیک تاک" به کارگردانی محمدعلی طالبی، "دت یعنی دختر" ساخته ابوالفضل جلیلی، "پایان کودکی" به کارگردانی کمال تبریزی، "افسانه دو خواهر" ساخته کامبوزیا پرتوی و "عبور از تله" به کارگردانی غلامرضا رمضانی در دل خود جای داده بود.

بادکنک سفید فیلم مهم و تماشایی جشنواره بودکه در جشنواره فیلم کن جایزه دوربین طلایی را هم کسب کرده و در بسیاری از کشورهای دنیا روی پرده نقره ای رفته بود. فیلمی با محوریت دختربچه ای به نام راضیه در حالی که تنها کمتر از دو ساعت به پایان سال قدیم و تحویل سال نو مانده، به دنبال پولی برای خرید ماهی شب عید است.

"پایان کودکی" به کارگردانی کمال تبریزی از جمله فیلم های دهه ۷۰ کودک و نوجوان است که یک نوجوان را مرکز ثقل فیلمنامه خود قرار داده و از آن به عنوان یکی از عناصر کلیدی داستان بهره گرفته است. یک خانواده روستایی چهار نفره که در حال نوسازی خانه قدیمی خود در روزهای منتهی به آغاز جنگ تحمیلی هستند، با حمله غافلگیرکننده دشمن روبرو شده و روستای خود را ترک می کنند.

علاوه بر حضور کلاه قرمزی و پسرخاله در ابن دوره از جشنواره، "الو الو من جوجو ام" به کارگردانی مرضیه برومند فیلم دیگر این جشنواره بود که در طول سالیان بعد هم توانست ماندگار بماند. داستان فیلم پیرامون دو عروسک است که از شخصیت های محبوب مجموعه "خونه مادر بزرگه" بودند،آنها تلاش میکنند تا گردنبند ربوده شده خانم بزرگ را به او برگردانند.

کد خبر 383468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.