تشخیص سرطان مثانه به کمک زبان الکتریکی!

محققان اسپانیایی به تازگی از یک ابزار جدید برای تشخیص آسان، موثر و مقرون به صرفه سرطان مثانه استفاده کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان مثانه، یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است که کنترل‌کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این بیماری در سال ۲۰۱۲، عنوان نهمین سرطان بدخیم رایج در سراسر جهان را به خود اختصاص داد و  ۴۳۰ هزار مورد از این بیماری تشخیص داده شد. سرطان مثانه در حدود یک سوم افراد، زمانی تشخیص داده می‌شود که بیماری از حالت اولیه خارج شده و به سایر قسمت‌های مثانه گسترش پیدا کرده است. در برخی افراد، سرطان به بافت‌های نزدیک یا غدد لنفاوی اطراف مثانه نیز گسترش پیدا می‌کند.

در حال حاضر، رایج‌ترین روش‌های تشخیص سرطان مثانه انجام "سیستوسکپی" (cystoscopies) و آزمایش"سیتولوژی ادرار" (urine cytology tests) است. سیستوسکپی یا مثانه‌بینی، آزمایشی نسبتا گران و تهاجمی است و صحت آن به این موضوع بستگی دارد که متخصص مورد نظر چگونه آزمایش را انجام دهد. آزمایش سیتولوژی ادرار نیز در تشخیص مراحل اولیه سرطان، زیاد موفقیت‌آمیز نبوده و گاهی اوقات دچار خطا می‌شود. 

گروهی از محققان دانشگاه پلی تکنیک "والنسیا"، موسسه تحقیقات سلامت "La Fe" و مرکز تحقیقات زیست‌پزشکی در اسپانیا، به تازگی یک روشی غیرتهاجمی موسوم به "زبان الکتریکی" برای تشخیص سرطان مثانه کشف کردند. زبان‌ الکترونیکی، یک وسیله‌ ولتامتری است که با استفاده از نرم‌افزار خاص و حسگرهایی که توانایی تشخیص ترکیبات محلول را دارد، مکانیزم حس چشایی انسان را تقلید می‌کند.

تحقیقات اخیر بر تفاوت‌های متابولیکی موجود در نمونه ادرار افراد مبتلا به سرطان مثانه و افراد سالم متمرکز بود. محققان برای بررسی شرایط متابولیکی افراد قبل و بعد از عمل، از روش‌هایی مانند "کروماتوگرافی مایع طیف سنجی جرمی" ((liquid chromatography-mass spectrometry و طیف سنجی تشدید مغناطیس هسته‌ای (nuclear magnetic resonance spectroscopy) استفاده کردند. به گفته محققان، استفاده از  زبان الکترونیکی برای آزمایش نمونه‌های ادرار به منظور تشخیص مراحل اولیه سرطان مثانه، شیوه‌ای ارزان و ساده محسوب می‌شود.

کد خبر 383453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.