اجرای حقوق شهروندی ضروری است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه اجرایی شدن حقوق شهروندی ضروری است، گفت: اگر می‌خواهیم حقوق شهروندی را خلاصه کنیم ابتدا باید این باور به وجود آید که حوزه حاکیمت و دولت همیاری کند و مردم و مطالبه گران هم محوریت این موضوع باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی قاسمی ظهر امروز (سه‌شنبه) در افتتاحیه همایش ملی شوراهای دانش‌آموزی برتر کشور در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان اظهار کرد: شوراهای دانش‌آموزی باید مطالبه‌گر باشند و این مطالبه با چارچوب تعریف شده و سازنده باشد تا بتواند به پیشرفت جامعه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شورای دانش آموزی باید رفتار دیپلماتیک را یاد بگیرند، ادامه داد: این رفتار منجر به مطالبه‌گری خواهد شد که یکی از ارکان حقوق شهروندی است و کمک قابل توجهی به مدیریت می‌کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه مطالبه‌گری مبنای رفتار دموکراتیک است، اضافه‌ کرد: مدیران مدارس باید به دانش‌آموزان میدان دهند تا به راحتی بتوانند نظرات خود را اعلام کنند.

وی در خصوص چارچوب مطالبه‌گری اظهار کرد: اگر ما روحیه گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری و پرسش‌گری را در جامعه تقویت کنیم و زمینه تفکر انتقادی را ایجاد کنیم برای مطالبه‌گری آماده شده‌ایم زیرا مطالبه گری جزء حقوق و بایدها است.

قاسمی خاطرنشان کرد: البته حق و وظیفه باید باشد و چیزی که این حق و وظیفه را تعیین می‌کند قانون، عرف و ارزش‌های جامعه است و این چارچوب مطالبه‌گری باید تعریف داشته باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید در راستای اجرا شدن قانون شوراهای شهر و روستا که در سال‌های گذشته و در دولت هفتم یعنی دولت اول اصلاحات صورت گرفت منشور حقوقی شهروندی را یک ساز و کار بسیارخوب برای مطالبات اجتماعی است را فراهم کرده و امیدواریم از این ساز و کار استفاده بیشتری شود.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن حقوق شهروندی ضروری است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم حقوق شهروندی را خلاصه کنیم ابتدا باید این باور به وجود بیاید حوزه حاکیمت و دولت همیاری کند و مردم و مطالبه گران هم محوریت این موضوع باشند و در حوزه دانش‌آموزی نیز دقیقا آن وضعیت دانش‌آموز محوری اجرایی شود.

قاسمی ادامه داد: مطالبه‌گری از ویژگی‌های یک جامعه پویاست و مطالبه برای کشور انگیزه ایجاد می‌کند و در مقابل آن بی تفاوتی است که می‌تواند جلوی پیشرفت یک کشور را بگیرد.

وی افزود: ۱۶ درصد جمعیت کشور را دانش آموزان تشکیل می‌دهند این اگر از این جمعیت کل خردسالان و سالمندان را کسر کنیم نسبت بسیار زیاد دانش آموزان را نشان می‌دهد و این اهمیت و جایگاه دانش آموزان از این جمعیتی که آماده یادگیری است و آماده توسعه و حرکت است نباید دست کم گرفت.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت امر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در بعضی موارد مسئولین از آموزش و پرورش غافل شده اند،وزارت آموزش و پرورش نباید در کنار دیگر وزارت‌ها قرار بگیرد و چه نگاه نرم افزاری و فکری و چه در نگاه بودجه و سخت افزار به آن مانند سایر وزارتخانه‌ها نگاه شود و تا این نگاه وجود دارد پیشرفت آنچنانی داشته باشیم زیرا هنوز باور ما شکل نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: هر گاه مدارس دارای تفکر شوند آن جامعه می‌تواند گاه‌های موفقیت را طی کند و از بی تفاوتی بکاهد.

کد خبر 383451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.