کاهش خطر دیابت با رژیم غذایی گیاهی

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد پیروی‌کردن از یک رژیم غذایی گیاهی سالم، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از عوامل خطرآفرین دیابت نوع دوم، رژیم غذایی ناسالم است اما این فاکتور را می‌توان اصلاح کرد، بدین معنا که اگر فردی از عادات غذایی سالم‌ پیروی کند، خطر گسترش این بیماری متابولیکی را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد. گروهی از محققان مدرسه سلامت عمومی بوستون در آمریکا، ۹ مطالعه در مورد رابطه بین الگوهای غذایی و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم انجام دادند، به گونه‌ای که در آن ها ۲۳ هزار و ۵۴۴ فرد به این بیماری مبتلا بودند.

پژوهشگران ارتباط بین رژیم غذایی گیاهی و خطر ابتلا به دیابت  نوع دوم را مورد بررسی قرار دادند. به گفته آن‌ها این رژیم شامل غذاهای گیاهی سالم مانند میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات، محصولاتی مانند سیب‌زمینی که از ارزش غذایی کمتری برخوردار است و همچنین فرآورده‌های حیوانی می‌شود.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که شدیدا به رژیم‌های غذایی گیاهی پایبند بودند، ۲۳ درصد کمتر از کسانی که این نوع رژیم غذایی را رعایت نمی‌کردند، به بیماری دیابت نوع دوم مبتلا شدند و هرچه رژیم غذایی گیاهی سالم‌تر بود، خطر ابتلا به این بیماری نیز  کاهش بیشتری پیدا کرد.

یافته‌های جدید حاکی از این است که رژیم‌های گیاهی سالم به طور قابل توجهی حساسیت نسبت به انسولین و فشار خون را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، رژیم‌های گیاهی می‌تواند باعث کاهش وزن شود و  التهاب افراد را کاهش دهد؛ افزایش وزن و التهاب مفاصل، نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت دارد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

کد خبر 383448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.