رژیم غذایی مبتلایان به بیماری کبد چرب/ بهترین غذاها برای مبارزه با سرطان

شش توجیه پزشکی ریزش دائمی موها، درمان تشنج با استفاده از گشنیز، رژیم غذایی مبتلایان به بیماری کبد چرب، درمان بیماری پارکینسون با امواج مافوق صوت و بهترین غذاها برای مبارزه با سرطان را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محققان توانستند در معالجه موش های مبتلا به بیماری پارکینسون با استفاده از روش «تحریک عمق مغز با امواج مافوق صوت» (UDBS) به موفقیت نائل شوند.

علت بیماری پارکینسون عمدتاً ناشی از عملکرد بد هسته عمیق مغز و مدار عصبی است. شیوه استاندارد درمان بیماری‌های مغزی، دستکاری فیزیکی هسته عمیق مغز و مدار آن است.

امواج مافوق صوت به عنوان یک موج مکانیکی دارای چشم انداز خوبی برای اقدام در زمینه درمان بیماری‌های مغزی هستند.

تیم تحقیق از مؤسسه تکنولوژی پیشرفته شنژن چین اثبات کردند تحریک هسته سوپتالامیک یا گلوباس پالیداس به روش UDBS می‌تواند موجب بهبود رفتار حرکتی در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به پارکینسون شود.

داده‌ها اثبات کردند شیوه UDBS به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای درمان بیماری پارکیسنون مناسب است چراکه می‌تواند فعالیت هسته سوپتالامیک یا گلوباس پالیداس را تنظیم کند.

بهترین غذاها برای مبارزه با سرطان

هیچ غذایی به طور کامل از بروز سرطان جلوگیری نمی کند. واژه ی غذاهای سرطانی اشاره به غذاهایی دارد که در صورت اضافه شدن به رژیم غذایی شخص ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
غذاهایی که حاوی ترکیبات طبیعی و دارای خواص ضد سرطانی قوی هستند عبارتند از:
سیب
سیب حاوی خواص ضد سرطانی است که ممکن است به جلوگیری از التهاب، بیماری های قلبی عروقی و عفونت کمک کند. سیب حاوی پلی فنول هایی است که خواص ضد سرطانی امیدوار کننده ای دارند.
توت ها
توت ها غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و الیاف رژیمی هستند. دانشمندان به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و منافع بالقوه سلامتی، مصرف انواع توت ها را سفارش می کنند.
سبزیجات کریستالی
سبزیجات کریستالی مانند بروکلی، گل کلم و کلم، حاوی مواد مغذی مفید، از جمله ویتامین C، ویتامین K و منگنز هستند. این سبزیجات همچنین حاوی سولفورفان، یک ترکیب گیاهی با خواص ضد سرطانی هستند.
هویج
هویج حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین K، ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است. هویج حاوی مقادیر بالایی از بتا کاروتن است که ممکن است انواع خاصی از سرطان را از بین ببرد.
مطالعات اخیر نشان می دهند بتا کاروتن نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی دارد و ممکن است برخی از انواع سرطان را از بین ببرد.
ماهی چرب
ماهی های چرب، از جمله ماهی قزل آلا غنی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
مصرف ماهی ۵۳ درصد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد
افرادی که حداقل چهار بار در هفته مکمل های ماهی مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها ۶۳ درصد کاهش می یابد.
گردو
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، انواع آجیل دارای خواص پیشگیری از سرطان دارند، اما گردو حاوی ماده ای است که بدن آن را متابولیزه می کند
حبوبات
حبوبات، مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس، دارای فیبر زیاد هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

ریزش دائمی موها، ۶ توجیه پزشکی دارد

اگر شما بیشتر از ۱۰۰ تار مو در طی روز از دست می دهد و این مشکل ادامه دار است، شاید دچار یک مشکل سلامتی جدی تر شده باشید.
ریزش مو علل متعددی دارد. وقتی ریزش مو به صورت ناگهانی شروع می شود، علت ممکن است بیماری، رژیم، داروها، یا بارداری باشد. اگر ریزش مو به صورت تدریجی است، فرد ممکن است ریزش موی ارثی داشته باشد.

با این حال رایج ترین علل علمی ریزش مو از این قرارند:

مصرف ناکافی پروتئین: به گفته متخصصان تغذیه دانشگاه تگزاس، فقدان پروتئین یکی از اصلی ترین دلایل ریزش موها و توقف رشد موها است. کمبود پروتئین حتی باعث تغییر رنگ موها می شود. زنان باید حداقل ۴۶گرم پروتئین در روز دریافت کنند. فراموش نکنید کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا صرفا مصرف پروتئین های گیاهی مانند حبوبات و غیره که دارای پروتئینی با کیفیت مرغوب نیستند، (پروتئین های گیاهی دارای تمام اسیدهای آمینه به اندازه کافی نیستند) ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

فقر آهن: برای گیاه خواران و یا افرادی که سعی در محدود کردن مصرف گوشت دارند، فقر آهن یک دغدغه واقعی است ضمن اینکه ریزش موها نیز در این افراد مشاهده می شود. زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰ سال باید حداقل روزانه ۱۸ میلی گرم آهن در روز دریافت کنند و این میزان در زنان بالای ۵۰ سال باید ۸ میلی گرم در روز باشد. در کنار محصولات حیوانی حاوی آهن، مصرف گیاهانی مانند کلم، سویا، اسفناج، عدس و کدو نباید فراموش شود.

استرس شدید: یکی از پیامدهای موقتی استرس ریزش مو است که البته به گفته محققان کلینیک مایو، با کنترل استرس، ریزش موها متوقف و رشد موها آغاز می شود.

تغییرات هورمونی: تغییرات قابل توجه در سطح هورمون ها به ویژه در زنان می تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد نوزاد به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است. وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجددا به حالت اول برخواهند گشت. یک خانم در سن ۴۰ سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین ۲۰ سالگی رشد کنند.

مشکلات تیروئید: تیروئید شما مسئول تنظیم توابع بدن مانند چرخه قاعدگی، ضربان قلب و دمای بدن است. وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعث ریختن موها می گردد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیسم بدن رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت های مختلف سر می گردد. از دلایل کم کاری غده تیروئید می توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین سی و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها احتیاج دارد اشاره کرد.

مصرف داروهابه عقیده محققان کلینیک مایو، برخی داروها از جمله داروهای فشار خون می توانند باعث ریزش مو شوند. البته اگر از این داروها استفاده می کنید و دچار ریزش مو هستید، نباید قبل از مشاوره با پزشک، اقدام به قطع داروی مصرفی کنید.

درمان تشنج با استفاده از گشنیز

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، گشنیز حاوی مولکولی است که خاصیت ضد تشنج دارد و می‌تواند برای بیماران مبتلا به صرع مفید باشد.
گشنیز از زمان‌های دور به عنوان گیاهی با خواص پزشکی شناخته می‌شود. این گیاه خاصیت ضد تشنج دارد و محققان به تازگی دریافتند این خاصیت ناشی از وجود یک مولکول در این سبزی است.
به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس مطالعات، تشنج‌های بیماری صرع با استفاده از کانال‌های پتاسیم KCNQ در مغز تنظیم می‌شوند و مولکول‌های گشنیز به نام dodecenal بر این کانال‌ها تأثیرگذار هستند.
در ادامه این مطالعه آمده است: گیاه گشنیز، یک کلاس از کانال‌های پتاسیم را در مغز فعال می‌کند و از این طریق بر کنترل تشنج تأثیرگذار است. در واقع ترکیبات dodecenal به بخش خاصی از کانال‌های پتاسیم متصل می‌شوند و تحریک‌پذیری سلولی را کاهش می‌دهند. آزمایش روی مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد این مولکول قادر به تأخیر تشنج است و می‌تواند به عنوان یک داروی ضد تشنج مورد استفاده قرار گیرد.
صرع یک اختلال عصبی است که منجر به تشنج می‌شود. تشنج ناشی از بیماری صرع مکرر است و در طول زمان شدیدتر می‌شود. در حال حاضر بین ۱.۳ تا ۲.۸ میلیون نفر در آمریکا به بیماری صرع مبتلا هستند و سالانه ۴۸ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. هیچ درمان قطعی برای این بیماری عصبی مزمن وجود ندارد و یک سوم بیماران مبتلا به صرع، در مقابل انواع درمان مقاوم هستند و روش‌های کنونی برای آنان مؤثر نیست.

رژیم غذایی ویژه مبتلایان به بیماری کبد چرب

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه کبدچرب غیرالکلی بیماری است که بر اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید، اظهار کرد: این بیماری در افراد چاق و افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خون‌شان بالاست، بیشتر دیده می‌شود.

آزیتا حکمت دوست با اشاره به علل بروز بیماری کبدچرب غیرالکلی، با بیان اینکه این بیماری زمینه ژنتیکی هم  دارد، گفت: در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها تجمع یافته از سلول‌های کبدی خارج نمی‌شود و وقتی به تدریج در سلول‌های کبدی جمع می‌شود، اصطلاحاً می‌گویند فرد دچار کبدچرب غیرالکلی شده است.

تاثیر مستقیم استرس در پیشرفت بیماری کبدچرب

وی ادامه داد: با بروز استرس یا بیماری‌های جزئی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند، سلول‌هایی که دچار تجمع چربی شده‌اند، ملتهب می‌شوند و فاز دوم بیماری به شکل هپاتیت چرب غیرالکلی بروز پیدا می‌کند. تا این مرحله کبدچرب قابل درمان است، اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله سیروز و بدخیمی‌های کبدی می‌شود که درمان ندارد، زیرا در این مرحله سلول‌های کبدی تخریب شده و راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.  

کبد چرب نشانه خاصی ندارد

وی با بیان اینکه متأسفانه کبد چرب نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش، سونوگرافی و فایبرواسکن می‌توان این بیماری را تشخیص داد، تصریح کرد: البته برخی علائم از جمله خستگی و درد در ناحیه سمت راست شکم می‌تواند نشان دهنده این بیماری باشد.

احتمال بروز کبد چرب در کودکان هم وجود دارد

حکمت دوست با بیان اینکه کبد چرب مختص سن یا جنس خاصی نیست و حتی در کودکان، به خصوص آنهایی که مشکلات متابولیکی دارند نیز دیده می‌شود، گفت: البته با بالا رفتن سن و افزایش مشکلات متابولیک، احتمال بروز این بیماری بیشتر می‌شود.

عوامل ابتلا به کبد چرب

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا بوده و سابقه قند و چربی خون بالایی دارند، گفت: رژیم غذایی ناسالم به خصوص مصرف زیاد چربی‌های اشباع و قندهای ساده و فعالیت بدنی کم از عوامل ابتلا به کبد چرب است.

وی با تشریح این بیماری ادامه داد: در افراد مبتلا به کبد چرب در صورت مصرف مقدار زیادی از مواد غذایی در یک وعده، تمام مواد غذایی مصرف شده  در کبد به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود. همچنین کبد این بیماران در آزاد کردن تری گلیسیرید از بافت کبدی و انتقال آن به سایر بافت‌ها مشکل دارد و به همین دلیل مشکل آن‌ها بیشتر می‌شود.

کبد چرب درمان دارویی قطعی ندارد

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه مبتلایان به کبد چرب باید شش وعده غذایی داشته باشند و در هر وعده میزان کالری دریافتی‌شان محدود باشد، افزود:‌ کبد چرب درمان دارویی قطعی ندارد و  تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است.

نوع تغذیه موثر در بروز بیماری کبد چرب

 وی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا باید به متخصص تغذیه مراجعه کند، تصریح کرد: فرد مبتلا باید برای پیشگیری از حاد شدن بیماری و ورود به مرحله ۲ و ۳، تحت نظر دکتر تغذیه رژیم گرفته و به بهبود خود کمک کند.

 حکمت دوست با اشاره به نوع تغذیه موثر در بروز بیماری کبد چرب، اظهار کرد: میزان کربوهیدرات به خصوص کربوهیدرات‌های ساده مانند قند و شکر و شیرینی و چربی، به خصوص چربی‌های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود. مبتلایان  به این بیماری بهتر است برای پخت و پز از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی مثل روغن زیتون استفاده کنند. همچنین چربی گوشت را چه قرمز و چه سفید بگیرند و ترجیحا در هفته بیش از ۲ مرتبه گوشت قرمز نخورند.

سبک زندگی و رژیم غذایی مخصوص مبتلایان کبد چرب

وی با بیان اینکه مبتلایان باید مصرف فیبر را افزایش دهند، گفت: فیبر در انواع سبزی، سبوس و غلات به وفور یافت می‌شود. بنابراین مصرف سبزی‌ و غلات سبوس‌دار برای این بیماران آزاد است. میوه‌ها گرچه فیبر دارند، اما چون حاوی قند فراوانی هستند، باید به میزان محدود (حداکثر ۳ واحد) و در دفعات مختلف مصرف شوند. یعنی بیمار مبتلا به کبد چرب نمی‌تواند ۳ میوه را یک‌باره مصرف کند.

به گفته وی، موادغذایی با خواص ضدالتهابی مثل روغن ماهی و سیاه‌دانه نیز بهتر است در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود. غذاهای سرخ کرده برای این افراد مناسب نیست و بهتر است مواد غذایی را به صورت آب پز یا بخارپز مصرف کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه ورزش و تحرک بدنی برای مبتلایان به کبد چرب ضروری است و حتماً باید روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند، گفت: به کمک فعالیت بدنی،   چربی کمتری در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری برای پایین آوردن چربی و قندخون باید دارو مصرف کنند و مصرف مکمل‌هایی مثل روغن ماهی، پروبیوتیک‌ها، بزرک و سیاه‌دانه (به میزان حداکثر ۲گرم در روز) که خواص ضدالتهابی دارند نیز برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کننده است

کد خبر 383433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.