توسعه شهری بدون تعریف ساختار، امکان پذیر نیست

چهره ماندگار معماری ایران گفت: امروز باید به سمتی حرکت کرد که برای توسعه و شهرسازی ساختار تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروفسور محمد منصور فلامکی امروز(سه شنبه) در سی و سومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی شهرسازی و معماری اظهار کرد: اگر برای یک شهر تعریفی نداشته باشیم نمی‌توانیم مقوله‌های در حال تجربه شدن را ببینیم، باید برای یک شهر تعریف و برنامه داشته باشیم، نمی توان به زاینده رود فکر نکرد و شهر را بی سرزمینش تصور کرد.  

وی ادامه داد: با توجه به معلومات و منابع علمی، در تعریف "شهر"  سخن از موجودیت تغییرپذیر است که می توان آن را ساختار معنا کرد، ساختار یک شهر در برگیرنده همه شرایط سکونت، تولید و اقتصاد، فرهنگ، مدنیت و مذهب است.

پروفسور فلامکی افزود: از دیدگاه من اصفهان بهترین روزهای خود را زمانی پیدا خواهد کرد که به عصر صفویان می‌رسد و موقعیت‌های سرزمینی و شهرساختی را پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در عصر صفوی ساختار شهری شاهد تحولی پویا بوده است، اظهار کرد: تحول پویا یک معنای جدی دارد که هر اثر معماری به عنوان اثری بهینه خلق می‌شود و این وجه بهینه دائمی نیست، اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند با هم تعامل می‌یابد.

این پروفسور معماری با بیان اینکه تحول پویا با دگرگونی، شهر را حرکت می دهد، ادامه داد: اصفهان بهترین نمونه تحول پویای شهری است و در طول تاریخ خود را به کمال رسانده است.

وی گفت: اصفهان در دوران قبل صفوی تحول پویا را داشته و کمال سامان یافتگی این شهر را می‌توان در مسجد جامع، میدان کهنه و بازارهای آن دید.

فلامکی مذهب را یکی از عوامل مهم برای زنده نگهداشتن شهر دانست و افزود: بیشتر بزرگان و مشاهیر اصفهان در خانواده‌های مذهبی چشم بر جهان گشوده‌اند.

وی با بیان اینکه اصفهان در دوران صفوی دارای ساختار بندی شده است و کار، سکونت، فرهنگ و مذهب چهار مقوله مدیریت شهری این دوره است، گفت: چهار رکن اصلی و در حقیقت متمرکز کردن تمام توانمندی‌های عناصر شهری را می‌توان  در میدان نقش جهان مشاهده کرد.

این پروفسور معماری با بیان اینکه اصفهان، غنی‌ترین و سرزنده‌ترین شهر کشور است، خاطرنشان کرد: براساس شناخت ۶۵ ساله‌ای که از شهرهای ایران دارم معماری و شهرسازی شهرهایی مانند شیراز، مشهد و تبریز به پای اصفهان نمی‌رسد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب مشروطیت، مدیریت شهری استمرار یافته و قوانین شهری تدوین شد، اما با وجود این قوانین در ساختار شهری دگرگونی صورت نگرفت، اما پس از این دوران، شهرها از راه اقتصاد شهری توسعه یافته و پس از آن قانون شهرسازی به این‌ها سامان داد.

فلامکی با اشاره به گسترش شبکه‌های ارتباطی و توسعه صنایع در دوره پهلوی دوم و پس از دهه ۳۰ خورشیدی گفت: در دهه ۴۰ اولین شهری که دارای طرح جامع شد، اصفهان بود که این مهم به دست پروفسور "فایل" در سال ۴۸ تدوین شد، اما متاسفانه فوت وی این طرح نیز کنار گذاشته شد، اما امیدوارم شهرداری اصفهان نسخه اصلی طرح جامع را که در کتابخانه کهن شهرداری است در اختیار شهرسازان قرار دهد و با استفاده از آن، طرح جامع را بررسی کند.  

وی با بیان اینکه در دوره کنونی ترسیم طرح جامع شهری به دست مهندسان مشاور انجام می‌شود، ادامه داد: ما شهری داریم که نقطه تمرکز خود را می‌توانستیم بر چهار اصل ساختار شهر تعریف کنیم، اما امروزه شاهدیم که این چهار رکن اصلی در آن وجود ندارد؛ اصفهان فاقد مرکز واحدی است که بتواند مدیریت انجام دهد چراکه بحث امروز این است که چگونه شهر را مدیریت کنیم در واقع باید به سمتی حرکت کنیم که برای توسعه و شهرسازی ساختار مشخصی تعریف شود.

فلامکی گفت: در شرایط کنونی مدیریت شهری، مهندسان مشاوری دارد که بر تصمیم گیری‌ها در شاخص‌ها و ساختار شهری همچنین سرنوشت ساکنان اثر گذار هستند، اما در تلاش هستیم تا شرایط بهتری را فراهم کنیم.

به گزارش ایمنا؛ در پایان سی و سومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردهای شهرسازی و معماری از پروفسور «محمد منصور فلامکی» چهره ماندگار معماری ایران تقدیر شد.

کد خبر 383420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.