تا ترامپ را استیضاح نکنم، جایی نمی روم

واکنش نخست وزیر سابق قطر به حضور ۵۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان، اخراج مهاجران در اولویت ترامپ، واکنش کابل به اظهارات نژاد پرستانه ترامپ، مرحله جدید حملات پهپادی انصارالله، تکذیب امضای قرارداد محرمانه میان کامبوج و چین، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

واکنش کابل به اظهارات نژاد پرستانه ترامپ

کابل به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا که مدعی شده می‌تواند در جهت تحقق برنامه‌هایش برای پیروزی جنگ افغانستان، این کشور را از صحنه زمین محو کند، واکنش نشان داد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری خامه پرس، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: دولت کابل با قدرت و شکوه همچنان در عرصه سیاست‌های جهانی باقی می‌ماند.

وی همچنین با اشاره به روابط جامع دوجانبه بین دو کشور افزود: دولت افغانستان به دنبال توضیحی از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست.

ترامپ گفته بود: من برنامه‌هایی برای افغانستان دارم که اگر بخواهم در این جنگ پیروز شوم، این کشور باید از صحنه جهانی محو شود. باید از بین برود. باید ظرف ۱۰ روز از بین برود. من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. من نمی‌خواهم این راه را بروم.

وی ادامه داده بود: ما با پاکستان و سایر کشورها برای خلاص شدن خودمان همکاری داریم. ما نمی‌خواهیم پلیس باشیم چون الان هم دقیقا همین هستیم. قصد نداریم پلیس باشیم. ما ۱۹ سال است که در افغانستان هستیم. این مضحک است. فکر می‌کنم پاکستان به ما کمک می‌کند چون نمی‌خواهیم به عنوان پلیس در افغانستان بمانیم. اما اگر بخواهیم، می‌توانیم این جنگ را ببریم. برنامه‌ای دارم که در مدتی خیلی کوتاه به پیروزی در این جنگ می‌انجامد. من این را بهتر از هر شخص دیگری می‌دانم.

ترامپ

راهی برای متوقف کردن چین وجود ندارد

رئیس جمهوری فیلیپین گفته، هیچ راهی برای متوقف کردن چین از ماهیگیری در منطقه اقتصادی مختص به خودش در دریاهای مورد مناقشه وجود ندارد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت، روی از دست دادن نیروهایش در درگیری احتمالی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی ریسک نمی‌کند.

وی همزمان با دفاع از رویکرد غیرتقابلی خود در قبال چین بر سر مناقشات ارضی در جریان سخنرانی در جلسه مشترک کنگره گفت: زمانی که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین می‌گوید "من ماهیگیری می‌کنم"، چه کسی می‌تواند او را متوقف کند؟ اگر من نیروهای دریایی خود را برای بیرون راندن ماهیگیرهای چینی به منطقه اعزام کنم، تضمین می‌دهم که هیچ کدامشان زنده برنمی‌گردند. مذاکرات دیپلماتیک با پکن باعث شد تا فیلیپینی‌ها برای ماهیگیری به مناطق مورد مناقشه بازگردند؛ درست همان جایی که نیروهای چینی قبلا آنها را بیرون کرده بودند.

منتقدان دائما دوترته را که روابط دوستانه‌ای با چین دارد، بابت عدم ایستادگی در مقابل رفتار خصمانه چین در آب‌های مورد مناقشه و همچنین عدم تصمیم‌گیری برای فشار وارد آوردن بر پکن برای تبعیت از قوانین الزام‌آور بین‌المللی مورد سرزنش قرار می‌دهند؛ چین این حکم را که در سال ۲۰۱۶ صادر شد، رد کرده است.

اخراج سریع مهاجران در اولویت ترامپ

دولت آمریکا درحال معرفی فرآیند تازه‌ای برای دور زدن دادگاه‌های مهاجرت و اخراج سریع مهاجران است.

براساس مقررات تازه هر مهاجر فاقد مدرکی که نتواند ثابت کند برای بیش از دو سال به طور پیوسته در آمریکا بوده فورا اخراج خواهد شد.

انتظار می‌رود این سیاست روز سه شنبه منتشر و اجرای آن فورا در سراسر کشور شروع شود.

با این حال گروه حقوق بشر "انجمن آزادی های مدنی آمریکا" (ای سی ال یو) گفته است که این سیاست را در دادگاه به چالش خواهد کشید.

این درحالی است که سیاست مهاجرتی دولت ترامپ بیش از پیش زیر ذره بین بوده است؛ به خصوص به دلیل شرایط نگهداری مهاجران در بازداشتگاه‌هایی در مرز جنوبی کشور با مکزیک.

به گزارش بی.بی.سی تحلیلگران می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد کنترل شدید مهاجرت را به موضوعی مهم در کارزار انتخاباتی‌اش بدل کند.

تا پیش از این افرادی که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مرز دستگیر می‌شدند و برای کمتر از دو هفته در آمریکا بودند به سرعت اخراج می‌شدند.

مراکز نگهداری مهاجران در آمریکا

مجازات در انتظار روزنامه نگاران عراقی که به اسراییل رفته باشند

سندیکای روزنامه‌نگاران عراقی اعلام کرد: اقدامات "بازدارنده‌ای" را در خصوص روزنامه‌نگاران عراقی عضو این سندیکا که سفرشان به اراضی اشغالی ثابت شود، اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از روسیا الیوم، سندیکای روزنامه‌نگاران عراق در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که از بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تصمیم هیئتی از روزنامه‌نگاران عرب از جمله روزنامه‌نگاران سعودی‌ و عراقی برای سفر به اراضی اشغالی در هفته آتی مطلع شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: این سفر با تمامی رویکردها و سیاست‌های سندیکای روزنامه‌نگاران و مواضع ملی آن در خصوص مخالفت با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مواضع خصمانه آن در قبال کشورها و ملت‌های عربی و غصب اراضی فلسطین و نقض‌های آشکار و کشتارها و آواره کردن ملت فلسطین کاملاً تناقض دارد.

این سندیکا هشدار داد که هر روزنامه‌نگار عراقی که سفرش در حال حاضر یا در آینده به اراضی اشغالی ثابت شود، مشمول تدابیر و مجازات‌های بازدارنده‌ای خواهد شد و از این سندیکا نیز اخراج می‌شود.

پیشتر گروهی از روزنامه‌نگاران عرب به دعوت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی وارد اراضی اشغالی شدند. برنامه‌های این هیئت شامل بازدید از موزه هولوکاست، ساختمان کنست (پارلمان اسرائیل) و اماکن مقدس موجود در شهر قدس اشغالی بود. همچنین قرار بود نشست‌هایی با برخی از اعضای کنست و تعدادی از دیپلمات‌های اسرائیلی داشته باشند.

واکنش نخست وزیر سابق قطر به حضور ۵۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان

نخست وزیر سابق قطر تصمیم عربستان برای جذب ۵۰۰ سرباز آمریکایی به این کشور را مورد تمسخر قرار داده و آن را "چرخشی سریع" توصیف کرد.

بر اساس گزارشی از سایت خلیج آنلاین، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر توییت کرد: بر این باور هستیم که کشورهای بزرگ منطقه‌ می‌توانند امنیت خلیج (فارس) و گذرگاه‌های آبی آن را تامین کنند، ما از این غافلگیر شدیم که کشورهای منطقه این مسئولیت را برعهده کشورهای بزرگی قرار داده‌اند تا تامین امنیت گذرگاه‌های خلیج (فارس) را به عنوان گذرگاهی بین‌المللی برعهده بگیرند، مخالفتی با این مساله ندارم چرا که عین واقعیت است و این کشورها نیروهای آمریکایی را به اینجا باز گرداندند.

آل ثانی گفت: از این تعجب می‌کنیم که حافظه این کشورها کوتاه هستند، آنها قطر را بابت وجود پایگاه‌های آمریکایی و ترکیه‌ای مورد تمسخر قرار می‌دادند و می‌گفتند قطر نمی‌تواند از خود حمایت کند.

نخست وزیر سابق قطر با اشاره به کشورهای تحریم‌کننده دوحه (عربستان، امارات، بحرین و مصر) گفت: این کشورها چه توجیهی برای این چرخش سریع خود دارند؟

حمد بن جاسم آل ثانی،نخست وزیر پیشین قطر

ایستگاه جدید قطار توقیف نفت کش ها؛ این بار ریاض

یک مقام دریایی یمن روز دوشنبه اعلام کرد، ائتلاف سعودی یک نفتکش حامل سوخت مازوت  ویژه نیروگاه برق الحدیده را از سه روز پیش توقیف کرده است.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المسیره، این منبع گفت، به رغم اینکه این نفتکش مجوز سازمان ملل را برای ورود به بندر الحدیده دریافت کرده بود، اما نیروهای ائتلاف متجاوز مانع از لنگر انداختن آن شدند.

این منبع تاکید کرد: نیروهای ائتلاف سعودی - اماراتی مصمم هستند از طریق توقیف نفتکش حامل مازوت ساکنان الحدیده را در تنگنا قرار دهند و رنج آنها را زیاد کنند.

از سوی دیگر، منابع در دولت مستعفی، سازمان یونیسف وابسته به سازمان ملل را به تامین هزینه‌های اردوهای تابستانه‌ای متهم کردند که انصارالله از طریق سازمان "شراکت جهانی برای آموزش" وزارت آموزش و پرورش وابسته به خود در صنعا برای دانشجویان یمنی برگزار می‌کند.

این پایگاه دولت مستعفی به نقل از منابع مذکور مدعی شد، یونیسف همه هزینه‌های کارمندان انصارالله برای مدیریت این اردوها را بر عهده گرفته است.

خطر، جان ۱۰ میلیون سوری را تهدید می کند

سازمان ملل هشدار داد، جان بیش از ۱۰ میلیون سوری به دلیل حضورشان در مناطق "آلوده به مین" در خطر است.

بر اساس گزارشی از النشره، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری از طرف‌های درگیر در سوریه خواست اجازه دهند، مواد منفجره باقیمانده از جنگ پاکسازی شده و نیز سلامت و ایمنی مسئولان مین‌زدایی را تضمین کنند.

وی گفت، بیش از ۱۰ میلیون سوری در مناطق آلوده به مین زندگی می‌کنند و این امر از نظر مسئولان امور انسانی سازمان ملل منشأ خطر بزرگی است.

فرحان حق ادامه داد، روز یکشنبه انفجار یک مین به کشته شدن شخصی در شرق استان دیرالزور منجر شد و همان روز کودک پنج‌ساله‌ای در اثر جراحت در پی انفجار مین دیگری در میدانی خارج از شهر الجفره جان باخت.

image.png

تا ترامپ را استیضاح نکنم، جایی نمی روم

رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌الاصل کنگره آمریکا در پاسخ به حملات لفظی ترامپ به او و سه نماینده زن دیگر، اظهار کرد که تا این رئیس‌جمهوری را استیضاح نکند، جایی نخواهد رفت.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، رشیده طلیب، یکی از دو زن مسلمان منتخب در کنگره آمریکا، روز دوشنبه در انجمن ملی "پیشرفت رنگین‌پوستان" که در دیترویت، از شهرهای ایالت میشیگان برگزار شد، اعلام کرد: "جایی نمی‌روم، تا اینکه این رئیس‌جمهوری ‌[دونالد ترامپ] را استیضاح کنم".

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مکررا به طلیب و سه نماینده دیگر -الکساندریا اوکازیو-کورتز، ایلهان عمر و آیانا پرسلی- حملات لفظی کرده است؛ وی اخیرا آن‌ها را به "متنفر بودن" از آمریکا متهم کرد و خطاب به این چهار نماینده زن گفت که به کشورهایشان بازگردند. همه این چهار نماینده کنگره به غیر از ایلهان عمر، زاده آمریکا هستند.

طلیب در سخنانش، اشاره‌ای به پیام‌های توییتری ترامپ نکرد اما از لفظ "جوخه" که واژه مورد استفاده ترامپ برای توصیف آن‌ها بوده، استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: "ما به اقدامات جسورانه نیاز داریم، مردم! می‌دانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است... این موضوع، فرای ما چهار نفر است؛ جوخه متشکل از همه شماست، می‌توانم به شما بگویم که همه‌ شما جزو جوخه‌اید، باور کنید. اگر از مساوات و عدالت حمایت می‌کنید، شما هم یکی از ما هستید".

طلیب، یکی از چهار نماینده‌ای بود که طرح استیضاح ترامپ را پیش کشید. او اوایل امسال پس از انتصابش به عنوان نماینده کنگره به مخاطبانش اعلام کرد که ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

پیشتر، ترامپ در مجادلات لفظی متعدد غیرمستقیم با این نمایندگان، آن‌ها را "گروهی بسیار نژادپرست از دردسر سازان جوان، بی‌تجربه و کم‌هوش" نامید.

رشیده طلیب

مرحله جدید حملات پهپادی انصارالله

نیروهای یگان پهپادی ارتش یمن وابسته به انصارالله عملیات نظامی گسترده‌ای را به پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط در عسیر عربستان با پهپاد کی ۲ صورت دادند.

بر اساس گزارشی از شبکه المیادین، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله یمن امروز سه‌شنبه از عملیات گسترده پهپادی جدیدی خبر داد که با دقت بالا به اهداف مورد نظر یعنی رادارها و مواضع نظامی دیگر اصابت کرده است.

وی بار دیگر مطرح کرد که این عملیات در واکنش به تجاوزات دشمن، محاصره ظالمانه و حملات هوایی مداوم آن علیه ملت یمن است که طی ۲۴ ساعت گذشته به  ۲۳ مورد رسید.

عمران خان: اگر پاکستان نبود، سیا به بن لادن نمی رسید

نخست‌وزیر پاکستان مدعی شد، اطلاعاتی که آژانس جاسوسی کشورش در اختیار آمریکا قرار داد به آنها در یافتن و کشتن رهبر سابق القاعده کمک کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، پاکستان تا به الان رسما هرگونه اطلاع از موقعیت اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده تا پیش از مرگ او در عملیات دوم مه ۲۰۱۱ به دست نیروهای ویژه آمریکا را تکذیب می‌کرد؛ واقعه‌ای که یک شرمساری ملی مهم بود و روابط میان این دو کشور را به پایین کشید.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که در اولین سفر رسمی خود به واشنگتن رفته است، در مصاحبه با فاکس نیوز چنین ادعایی را مطرح کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا کشورش آن پزشکی را که واکسیناسیون ساختگی به راه انداخت تا به آمریکا در ردگیری و کشتن بن لادن در سال ۲۰۱۱ کمک کند، از زندان آزاد می‌کند یا خیر.

او با اشاره به شکیل آفریدی، پزشک پاکستانی که وارد برنامه سیا شد، گفت: این مساله خیلی حساس است چون آفریدی در پاکستان به عنوان جاسوس شناخته می‌شود. ما در پاکستان همواره احساس می‌کردیم که متحد آمریکا هستیم.

عمران خان

تکذیب امضای قراردادمحرمانه میان کامبوج و چین

نخست وزیر کامبوج به گزارش‌ادعایی یک روزنامه آمریکایی درباره انعقاد توافقی محرمانه میان کشورش با چین بر سر استفاده چینی‌ها از یک پایگاه دریایی متعلق به کامبوج، واکنش نشان داده و این گزارش‌ را "اخبار تحریف شده" خواند.

اخیراً روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا، در گزارشی نوشت: مقام‌های کامبوج توافقی محرمانه را با چین امضا کرده و به موجب این توافق یک پایگاه دریایی این کشور را برای مدت ۳۰ سال در اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند.

با این حال کامبوج این گزارش را رد کرده است. یک پایگاه خبری این کشور گزارش داد که هون سن، نخست وزیر کامبوج گفته است: این بدترین اخبار تحریف شده‌ای است که علیه ما منتشر شده است. هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. وجود یک پایگاه نظامی خارجی در کشور ما ناقض قانون اساسی کامبوج است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشته بود، کامبوج حق دسترسی انحصاری به ارتش چین برای استفاده از یک پایگاه نیروی دریایی خود واقع در خلیج تایلند را داده است.

هون سن،‌ نخست وزیر کامبوج

کد خبر 383416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.