اتخاذ دو روش برای مقابله با مشکل کم‌آبی در کلانشهرها

دبیر کمیته تخصصی سیمای کلانشهرهای ایران گفت: برای مبارزه با مشکلات کم‌ آبی در کلانشهرها، دو روش اصلاح الگوی کاشت و مصرف را مدنظر قرار داده و به کلانشهرها ابلاغ کرده‌ایم.

پیمان بضاعتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با نحوه آبیاری فضای سبز شهری کرج با بیان اینکه نه تنها کرج بلکه کل کشور با مشکل کمبود آب مواجه هستند، اظهار کرد: همه استان‌های کشور به خصوص استان اصفهان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، البرز و تهران مشکل کم‌آبی دارند؛ ماه گذشته سمیناری در وزارت نیرو با عنوان "سازگاری با کم‌آبی" برگزار شد که برای مبارزه با کم‌آبی دو روش در نظر گرفته‌ شد و به کلانشهرها ابلاغ کردیم که باید مدنظر قرار بگیرد.

دبیر کمیته تخصصی سیمای کلانشهرهای ایران با بیان اینکه اصلاح الگوی کاشت و الگوی مصرف، روش‌های درنظر گرفته شده برای مقابله با مشکل کم‌آبی است، ادامه داد: اصلاح الگوی کاشت به منظور استفاده از گونه‌هایی (درختی و پوششی) است که به آب کمتری نیاز دارند؛ اصلاح الگوی مصرف نیز به معنای استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها و همچنین احداث تصفیه‌خانه به منظور کاهش وابستگی ابیاری به آب شرب شهری، لایروبی و بهسازی قنوات برای آبگیری بیشتر و در نهایت توسعه شبکه انتقال و توزیع آب خام (لینک کردن چاه‌های سطح شهر، انتقال توسط شبکه انتقال و شبکه توزیع و استقرار سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و هوشمند برای صرفه‌جویی در مصرف آب) است که در دستور کار قرار داده‌ایم و گزارش آن به صورت ماهانه به وزارت کشور ارسال می‌شود.

زمان آبیاری فضای سبز را به شب تغییر داده‌ایم

بضاعتی‌پور با اشاره به زمان شست‌وشوی درختان شهر کرج، تصریح کرد: شست‌وشوی درختان باید در فصل تابستان انجام شود چون زمانی که درخت جوانه دارد، شست‌وشوی درخت کار فنی و اصولی نیست؛ درختان شهر کرج نیز بر همین اساس در فصل تابستان توسط پیمانکاران فضای سبز و واحدهای دیگر به صورت مرتب با آب خالی شست‌وشو داده می‌شوند چراکه اضافه کردن مواد شیمیایی به درختان آن هم در شرایطی که با تنش‌های آبی مواجه هستند، کار منطقی و اصولی نیست.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضا سبز شهرداری کرج گفت: با توجه به اینکه دمای هوا در طول روز به بیش از ۳۶ درجه می‌رسد به مقدار آب بیشتری برای آبیاری درختان نیاز است ضمن اینکه مقدار بیشتری از این آب بخار می‌شود و به همین دلیل زمان آبیاری فضای سبز شهری و درختان شهر را به شب تغییر داده‌ایم.

با استاندارد فضای سبز شهری فاصله داریم

وی با بیان اینکه استاندار فضای سبز شهری ۱۵ مترمربع است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در کرج دو هزار و ۳۰۰ هکتار فضای سبز حاشیه‌ای وجود دارد که سرانه فضای سبز شهر کرج با احتساب فضای سبز پیرامون حدود ۲۲ متر است و بدون احتساب فضای سبز پیرامونی، در حدود ۶.۵ مترمربع می‌شود که با استاندارد هنوز فاصله زیادی داریم.

بضاعتی‌پور در رابطه با گونه‌های مورد استفاده در فضای سبز کرج، تصریح کرد: گونه سنتی مورد استفاده، چنار است که در باغات اطراف کاشته شده، اما گونه‌ای که برای جایگزینی آن درنظر گرفته‌ایم انواع گونه‌های درخت توت، کاتالپا (درخت جوالدوز)، درخت زیتون تلخ و زبان گنجشک است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضا سبز شهرداری کرج اضافه کرد: گیاه پوششی به نام "فیله آ" که یک هفتم چمن نیاز آبی دارد و هزینه‌های نگهداری آن یک دهم چمن است؛ همچنین "آناتروم" که مصرف آبی بسیار پایینی دارد جایگزین چمن کرده‌ایم. برخی گل‌ها مصرف آب بالایی دارند ضمن اینکه گونه جایگزینی هم برای آن‌ها یافت نمی‌شود.

کد خبر 383406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.