بایدها و نبایدهای التهاب حنجره

لارنژیت حاد، التهاب کوتاه مدت حنجره است که به طور معمول بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد، اما می‌تواند برای مدت چند هفته ادامه یابد.

به گزارش ایمنا، از دست‌دادن صدا معمولاً به واسطه التهاب در حنجره یا جعبه صدا رخ می‌دهد. پزشکان به التهاب حنجره، "لارنژیت" می‌گویند. استراحت‌دادن به صدا، پرهیز از محرک‌ها و استفاده از داروهای تجویزی ممکن است به بهبود این شرایط کمک کند. استفاده بیش از حد از صدا، وجود عفونت در قسمت بالایی دستگاه تنفسی و یا تحریک شدید ناشی از دود سیگار و آلاینده‌های دیگر می‌تواند دلیل ایجاد لارنژیت حاد باشد. در ادامه با روش‌هایی که می‌تواند به بازگشت صدا و بهبود شرایط حنجره کمک کند، بیشتر آشنا می‌شویم:

استراحت‌دادن به صدا

زمانی که فردی به لارنژیت مبتلا می‌شود، استراحت‌دادن به صدا ضروری است. در صورت عدم استفاده از حنجره تا حد امکان، التهاب و تحریک سریع‌تر بهبود می‌یابد. همچنین افراد باید از زمزمه‌کردن نیز پرهیز کنند، زیرا این کار فشار بیشتری بر تارهای صورتی وارد می‌کند.

پرهیز از محرک‌ها

دود، یک محرک برای تارهای صوتی است و می‌تواند بهبودی را به تأخیر اندازد. افراد سیگاری باید در زمان ابتلا به لارنژیت از کشیدن سیگار پرهیز کنند. فرد مبتلا به لارنژیت باید از مصرف الکل نیز پرهیز کند زیرا یک ماده محرک است و می‌تواند موجب کم آبی بدن شود. مبتلایان به لارنژیت باید از حضور در محیط‌های خشک و حاوی گرد و غبار پرهیز کند زیرا می‌تواند حنجره را تحریک کند.

نوشیدن مایعات

زمانی که به لارنژیت مبتلا هستید، باید مصرف مایعات فراوان و پرهیز از کم آبی بدن را مد نظر قرار دهید. آب، بهترین گزینه برای هیدارته نگه‌داشتن بدن است. با این وجود، مصرف مایعات گرم مانند دم نوش‌های گیاهی یا آب گوشت نیز ممکن است به تسکین شرایط حنجره کمک کنند. فرد مبتلا به لارنژیت باید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه یا چای سیاه پرهیز کند زیرا کافئین می‌تواند موجب کم آبی بدن شود.

استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا

دستگاه مرطوب کننده هوا، به افزایش رطوبت هوای تنفسی  فرد، به ویژه هنگام خواب شبانه کمک می‌کند. مرطوب کردن هوا طی ماه‌های زمستان مفید است زیرا گرمایش داخلی موجب خشکی هوا می‌شود که ممکن است تحریک بیشتر را موجب شود. رطوبت ناشی از یک دستگاه مرطوب کننده هوا، مسیرهای هوایی بدن را تسکین داده و به بهبود لارنژیت کمک می‌کند.

آب نمک، غرغره کنید

غرغره محلول آب نمک، یکی از روش‌های ساده و مؤثر برای بهبود لارنژیت است. نمک به بهبود بافت‌های تحریک شده کمک می‌کند. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کرده و چند بار در روز،  غرغره با محلول آب نمک را انجام دهید تا علائم بهبود یابد.

زنجبیل مصرف کنید

زنجبیل یک درمان طبیعی است که افراد بسیاری برای بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کنند. اکنون قرن‌ها است که مردم به واسطه خواص پزشکی از زنجبیل استفاده می‌کنند. این گیاه می‌تواند به تسکین سرفه خشک و تحریک کننده مرتبط با لارنژیت کمک کند. همچنین، زنجبیل باعث تسکین احتقان و عفونت‌های گلو می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

لارنژیت معمولاً به درمان خاصی نیاز ندارد. این شرایط معمولاً محدود بوده و باید بدون دخالت خاصی بهبود می‌یابد. اگر لارنژیت طی مدت دو هفته بهبود نیافت، فرد باید به پزشک مراجعه کند. پس از این مدت، لانرژیت می‌تواند مزمن شود. پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای تشخیص دقیق انجام دهد و در صورت نیاز، بیمار را به یک متخصص ارجاع دهد.

منبع: عصر ایران

کد خبر 383383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.