طراحی مکانی برای اجتماعات شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: برگزاری اجتماعات شهری موجب پویایی، نشاط و شادابی شهروندان می‌شود، در این راستا و به منظور افزایش مدت زمان حضور شهروندان در فضاهای کالبدی و اجتماعات شهری، شهرسازان باید میادین یا مراکزی را برای برگزاری این اجتماعات طراحی کنند.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا گفت: اجتماع شهری متشکل از افرادی است که در یک فضای شهری برای یک یا چند هدف مشترک جمع شده‌اند، افرادی که در این اجتماعات حضور دارند نیاز به دیدن و دیده شدن دارند.

وی با بیان اینکه پایداری اجتماعات شهری به مدت زمان حضور شهروندان در یک فضای کالبدی بستگی دارد، افزود: برگزاری اجتماعات شهری موجب پویایی، نشاط و شادابی شهروندان می‌شود، در این راستا و به منظور افزایش مدت زمان حضور شهروندان در فضاهای کالبدی و اجتماعات شهری، شهرسازان باید میادین یا مراکزی را برای برگزاری این اجتماعات طراحی کنند.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: با برگزاری این اجتماعات شهروندان بخشی از زمان خود را بدون داشتن دغدغه ذهنی در فضاهای عمومی شهر می‌گذرانند، هر چه تعداد اجتماعات شهری بیشتر باشد امنیت اجتماعی مناطق و محلات شهری نیز بالاتر می‌رود.

مومنی تصریح کرد: برگزاری اجتماعات شهری در فضاها و کالبدهای منطقه‌ای نه تنها موجب بالا رفتن امنیت می‌شود بلکه پویایی و نشاط شهروندان را نیز در پی دارد، هر کدام از فضاهای کالبدی شهرها، مناطق شهری و واحدهای همسایگی محلی نیازمند مراکزی برای برگزاری رویدادها و تشکیل اجتماعات شهری است.

وی افزود: محتوای برنامه‌های اجتماعی برگزار شده در مناطق شهری مختلف نیز باید متفاوت باشد، این برنامه‌ها باید بر مبنای فرهنگ، مذهب و انتظارت شهروندان ساکن در هر محله یا منطقه شهری برگزار شود در غیر این صورت نارضایتی شهروندان را در پی خواهد داشت.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: مدیریت شهری می‌تواند با استفاده درست و هوشمندانه از بازخورد این اجتماعات شهری اطلاعات مورد نیاز برای ارتقای کیفی محلات و مناطق شهری را  به دست بیاورد و از صرف هزینه‌های گزاف برای انجام نظرسنجی جلوگیری کند.

مومنی افزود: راه‌اندازی یک سایت برای ثبت دستاوردهای محله‌ها و مناطق شهری در این اجتماعات، موجب ایجاد رقابت سالم میان مناطق و بهبود عملکرد اجتماعی محلات می‌شود.

کد خبر 383372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.