۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
"مرچندایزینگ" چیست؟

"مرچندایزینگ" یا در معنای سنتی "بازارسازی فرهنگی" مجموعه فعالیت‌هایی است که صاحبان کسب وکارها و یا خرده‌فروش‌ها در نقطه فروش انجام می دهند تا محصولات خود را عرضه کرده و به فروش برسانند.

به گزارش ایمنا به نقل از کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، بازارسازی فرهنگی عبارت است از اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها و سایر محصولاتی که به یک فیلم، تیم ورزشی و یا خواننده مشهور مرتبط باشند.

سازمان جهانی دارایی‌های فکری، موجودیت مورد استفاده در محصولات بازارسازی فرهنگی را تحت عنوان شخصیت معرفی نموده و این فرایند را مرچندایزینگ کاراکتر نام نهاده است، بر اساس تعریف این سازمان، شخصیت به دو دسته کلی «خیالی» و «واقعی» تقسیم شده است.

شخصیت‌های خیالی؛ به صورت های انسانی (مثل بن‌تن و تارزان و باربی) و غیرانسانی (مثل باب اسفنجی و شرک) طراحی می شوند و شخصیت‌های واقعی را افراد مشهور، مثل هنرمندان و ورزشکاران و به‌طورکلی سلبریتی‌ها تشکیل می دهند .

برخی از نمونه‌های بازارسازی فرهنگی شخصیت‌ها عبارتند از یک عروسک که نمونه ملموس باز تولید شده از شخصیت‌های «السا» و «آنا» از انیمیشن «یخ‌زده» هستند، یک تیشرت که حامل تصویری از «نشان بتمن» باشد، کفش‌های تنیس که روی آن نام «آندره آغاسی» حک شده باشد، یک کمپین تبلیغاتی برای «کوکاکولا لایت» که در آن، یک ستاره موسیقی پاپ در حال نوشیدن این محصول نشان داده می شود.

همان‌گونه که از این مثال‌های محدود بر می آید، بازارسازی فرهنگی حائز دو وجه متمایز است: وجه شخصیت و وجه محصول. انواع مختلف شخصیت از حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی و … که به هر نحوی به شهرت قابل توجهی دست‌یافته و به یک دارایی فکری ارزشمند تبدیل شده باشد، قابلیت مرچندازینگ را دارد. هر محصولی که به هر صورتی توسط مخاطبان قابل مصرف باشد، از اسباب بازی و پوشاک گرفته تا غذا و نوشیدنی، قابلیت بهره برداری از شهرت و مقبولیت عام دارایی‌های فکری را دارا است.

کد خبر 383369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.