تبلور عظمت آثار بزرگان در موزه زوریخ

کانستائوس یکی از مشهورترین موزه‌های هنر شهر زوریخ است که با تأکید بر هنر سوئیسی، در آن آثار هنرمندانی همچون ون‌گوگ، پیکاسو، مونه، ریس، جاکومتی، هودلر، کاندینسکی، ماتیس، شگال و لیپشیتس در معرض نمایش قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موزه هنری کانستائوس، با طراحی و اجرای "کارل موسیر" و "رابرت کورلل" معماران سوئیسی و حجاری‌های "اسکار کیفر" در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد. فضاهای داخلی حفاظت شده که قسمت اصلی این موزه به حساب می‌آید بخش‌ قابل توجه آن را تشکیل می‌دهد.

طراحی این بخش‌ها به سبک نئوگرک انجام گرفته است. نئوگرک، سبک احیا شده نئوکلاسیک است که در هنرهای تزئینی، معماری و نقاشی‌های امپراتوری دوم فرانسه به کار می‌رفته است. از آن پس موزه در سال‌های ۱۹۲۵، ۱۹۵۸ و ۱۹۷۶ بازسازی شد و گسترش یافت. در حال حاضر نیز ظاهر کلی ساختمان به شکل یک مستطیل عظیم‌الجثه پوشیده از ماسه سنگ است که توسط دیوید چیپرفیلد طراحی و اجرا شده است.

موزه کانستائوس بهترین آثار هنری زیبای قرون وسطی و معاصر را به نمایش گذاشته است و یکی از بهترین موزه‌های شهر زوریخ به حساب می‌آید که بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری معاصر را در دو طبقه به نمایش می‌گذارد. نکته جالب توجه اینجاست که در این موزه علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های دائمی، نمایشگاه‌های موقت نیز برگزار می‌شود.

این مکان، جامع‌ترین نمایشگاه هنری برای ارائه آثار آلبرتو جیاکومتی، مجسمه‌ساز مشهور و ارزشمند سوئیسی است که ۴۴ سال پس از مرگش یعنی در سال ۲۰۱۰ صاحب عنوان گران‌ترین هنرمند شد چرا که مبلغ پرداختی برای اثر "مردی که راه می‌رود" او تا آن زمان بیشترین مبلغ پرداختی موجود در حراجی‌های آثار هنری را به خود اختصاص داد.

موزه کانستائوس همچنین شامل مجموعه جامعی از آثار مونچ در خارج از نروژ است و نقاشی‌های مهم مونت، پیکاسو، چگال، کوکوچکا، بکهکن، کورتن، همینطور آثار پاپ هنرمندانی چون جکسون پولاک، مارک راتکو و نیومن را در خود دارد. مجموعه‌های برجسته‌ای از نوآوری‌های عرفانی اثر گرگ بازلیتس و نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمند آمریکایی "سای تومبلی" نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

یکی از مشهورترین آثاری که در طبقه دوم این موزه ارزشمند نگهداری می‌شود نقاشی " Self Portrait with Bandaged Ear " اثر وینسنت ون‌گوگ است که در این نقاشی این هنرمند با به تصویر کشیدن حادثه بریدن یا بریده شدن گوش خود، این واقعه را جاودان کرده است. اثر دیگری که در کنار این تابلو مشهور قرار دارد تابلوی "Big Torn Campbell's Soup Can" اثر "اندی وارهول" است که در فاصله نوامبر ۱۹۶۱ تا مارس یا آوریل سال ۱۹۶۲، با کنار هم قرار گرفتن ۳۲ بوم به ابعاد ۵۱*۴۱ سانتی‌متر به وجود آمده است. در هر یک از بوم‌ها عطر و طعم منحصر به فرد یکی از "سوپ‌های کمپبل" به تصویر کشیده شده است که نشان‌دهنده ۳۲ محصول موجود در آن زمان است.

این اثر یکی از عناصر مهم در انقلاب‌های مفهومی است که هنر قرن بیستم را از هنر تمام قرن‌های پیشین متفاوت ساخته است. از جمله دیگر آثار مهمی که در این موزه نگهداری می‌شود و البته در قسمت بیرونی درب ورودی آن قرار دارد مجسمه برنزی "دروازه‌های جهنم" اثر "اوگست رودن"، پیکرتراش فرانسوی است که تماشای آن قبل از خروج از ساختمان به تمامی گردشگران و بازدیدکنندگان توصیه می‌شود.

کد خبر 383357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.