بیشترین اشتباهات پزشکی مربوط به کدام بیماری‌هاست؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد تشخیص اشتباه بیماری‌ها عامل معلولیت همیشگی یا مرگ تعداد زیادی بیمار در سراسر جهان بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر سال تشخیص اشتباه بیماری‌ها، آسیب‌های جدی به سلامت برخی بیماران وارد می‌کند؛ این خطاها در همه زمینه‌های پزشکی و بیشتر در شرایط اورژانسی یا معاینات سرپایی اتفاق می‌افتد. بیش از ۱۰ هزار نوع بیماری وجود دارد که هرکدام دارای علائم متفاوتی است و تشخیص اشتباه بر اساس علائم ظاهری، موضوع دور از ذهنی نیست.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور پی بردن به اینکه کدام بیماری‌ها بیشتر دچار تشخیص اشتباه شده و کدام یک منجر به فوت یا معلولیت افراد می‌شود، اطلاعات پزشکی ۱۱ هزار بیمار را بررسی کردند. آن‌ها بیماری‌ها را بر اساس یک سیستم استاندارد خاص دسته بندی کردند تا رایج‌ترین آسیب‌هایی که به خاطر تشخیص اشتباه، رخ می‌دهد شناسایی کنند.

یافته‌های جدید حاکی بود که سه نوع بیماری شامل عفونت‌ها، سرطان‌ها و مشکلات عروقی، بیشترین درصد تشخیص اشتباه را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته محققان بیش از یک سوم این اشتباهات که به مرگ و معلولیت همیشگی افراد منجر شده است، به سرطان‌ مربوط می‌شود. این میزان برای مشکلات عروقی ۲۲ درصد و برای عفونت‌ها تا حدود ۱۳.۵ درصد است. تشخیص اشتباه امراض دیگر  نظیر سکته قلبی، مننژیت، التهاب ریه، لخته خون در پا و ریه، سرطان‌های پوست و پروستات و سینه که زیر شاخه سه دسته بیماری‌های ذکر شده بود نیز مشکلات و عواقب جبران ناپذیری برای سلامت افراد به همراه داشته است.

به گفته محققان آمریکایی اگر بتوان راه‌هایی برای پرهیز از تشخیص‌های اشتباه پزشکی پیدا کرد، نیمی از افراد  که ممکن است بر اثر این اتفاقات ناخوشایند فوت کنند یا دچار معلولیت همیشگی شوند نجات می‌یابند. بعضی از این روش‌ها شامل بهبود مهارت‌های پزشکان، استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تشخیص درست بیماری‌ها و آگاهی‌دادن به افراد برای مراجعه به پزشکان متخصص است.

نتایج این مطالعه در مجله Diagnosis منتشر شده است.

کد خبر 383332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.