آغاز مرحله دوم سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی مسجد تاریخی امام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان از آغاز مرحله دوم عملیات سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی مسجد امام اصفهان در راستای مقابله با نم و رطوبت در ضلع شمال شرقی مسجد و در بخش آقایان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی این استان با اعلام این مطلب اظهار کرد: با اتمام بخش اول سامان‌دهی سرویس های بهداشتی در بخش بانوان و بازگشایی این قسمت برای استفاده نمازگزاران و مردم، سامان‌دهی بخش دوم سرویس های بهداشتی مسجد امام آغاز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در طی سال‌های گذشته رطوبت در سطح گسترده ای در دیواره های بخش های مختلف مسجد به ویژه در دیواره‌های بخش شمال شرقی مسجد گسترده شده بود، شناسایی منبع رطوبت در دیوار و کف داخلی و خارجی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

الله یاری افزود: بررسی‌های کارشناسی در این بخش از مسجد نشان داد که ایجاد سرویس های بهداشتی در طی سه دهه گذشته و عدم ایجاد سیستم صحیح دفع فاضلاب باعث شده بود تا آسیب های جدی به بدنه دیوارهای این بخش وارد شود، با این وصف، اقدامات مرمتی و ترمیم سرویس های بهداشتی این مسجد تاریخی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

الله یاری همچنین افزود: در حال حاضر مرحله دوم عملیات رطوبت‌زدایی و سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی در بخش مردانه با اعتباری بالغ بر ۳میلیارد ریال آغاز شد.

دو عامل در بروز رطوبت به دیواره های مسجد موثر بود

در خصوص عملیات مرمت سرویس های بهداشتی مسجد تاریخی امام(ره)، حمید محمدنژاد ناظر عالی دفتر فنی اداره کل در این عملیات مرمتی، درباره ویژگی‌های مبارزه با رطوبت گفت: با توجه به تعریف فعالیت مرمتی در این حوزه توسط مدیر دفتر فنی اداره کل، بازدیدها و بررسی های کارشناسی از این بخش از مسجد تاریخی امام انجام شد، لذا نتیجه بررسی ها حاکی بود که در طی سالهای متمادی داغ رطوبت به صورت صعودی در دیواره های بخش شمال شرقی مسجد در حال افزایش بوده که دو عامل در این آسیب موثر بوده است.

محمدنژاد در رابطه با این دو عامل افزود: عوامل بروز رطوبت در این بخش از مسجد عبارتند از ایزوله نشدن مناسب سرویس‌های بهداشتی در دهه های گذشته و اتصال مستقیم آنها به دیوارهای اصلی مسجد در این بخش باعث شده بود تا آب‌های سطحی و فاضلاب به صورت تدریجی به جرزهای اصلی مسجد نفوذ نمایند.

ناظر دفتر فنی اداره کل درباره عامل دوم نفوذ رطوبت در این بخش از مسجد افزود: نبود شیب بندی مناسب در محوطه‌های پیرامون باعث شده بود تا آبهای سطحی ناشی از باران به صورت مستقیم در دهه های مختلف به صورت تدریجی به جرزها وارد شود.

محمدنژاد درباره اقدامات صورت گرفته در این طرح مرمتی گفت: با توجه به مشکلات موجود عملیات مرمتی در دو بخش در حال انجام است، بدین ترتیب که در وهله اول ساخت سرویس های بهداشتی جدید با مصالح بازگشت پذیر بدون اتصال به بدنه های اصلی و ساماندهی لوله ها و کانال‌های دفع فاضلاب و ایزوله کردن دقیق کف سرویس ها و خشکه چینی مصالح در کف در دستور کار قرار گرفت.

او همچنین درباره سایر اقدامات مرمتی در این زمینه تصریح کرد: ساماندهی و طراحی محوطه بیرونی سرویس و شیب بندی صحیح و هدایت آبهای سطحی و همچنین اجرای کانالهای ناکش جهت دفع رطوبت صعودی در دیوارها  همراه با اجرای دقیق هواکشها جهت تسریع در امر تهویه هوا و دفع رطوبت از دیگر اقدامات مرمتی در سرویس های بهداشتی جدید مسجد تاریخی امام(ره) است.

مسجد امام (ره) یکی از بناهای تاریخی اصفهان در میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌ شمار می‌رود. مسجدِ امام(ره) در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ثبت ۱۰۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 383324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.