۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
خانه وارونه در زکوپانا لهستان

در سراسر دنیا خانه‌های وارونه بسیاری وجود دارد که از جمله جاذبه‌های کلیشه‌ای ولی محبوب و سرگرم‌کننده برای گردشگران به حساب می‌آید؛ یکی از این خانه‌ها در شهر کوه‌پایه‌ای زکوپانا واقع در لهستان قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زکوپانا، شهر کوهستانی پرتردد واقع در جنوب لهستان و مقصد گردشگری برای انجام ورزش‌هایی نظیر اسکی و و کوه‌نوردی است. ساخت خانه وارونه در این شهر منجر به قرار گرفتن آن در زمره محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری لهستان شده است و هر چند طبیعت، مناظر چشم‌نواز و ویلاهای چوبی این شهر در گذشته نیز از مقاصد محبوب ورزشکاران، نقاشان و شاعران بسیاری از سراسر دنیا بوده است ولی در حال حاضر بخش عمده شهرت زکوپانا به دلیل وجود این خانه غیرمعمول ایجاد شده است. خانه‌ای که هرچند از مسافت دور دیده نمی‌شود ولی تبدیل به شاخص برجسته این شهر در جهان شده است.

خانه وارونه، یک خانه چوبی با ابعاد طبیعی است که روی سقف خود قرار گرفته است. این خانه حاوی یک بیانیه سیاسی و نشانگر تغییرات نمادین حکومت کمونیستی در لهستان است که نشان می‌دهد در آن دوره کل کشور تحت فشاری طاقت‌فرسا و در حال تجربه یکی از بدترین دوران خود بوده است.

خانه وارونه با هدف به نمایش درآوردن دشواری زندگی مردم لهستان و وضعیت نامناسب فرهنگی و سیاسی آن‌ها در دوران حکومت کمونیسم، در سال ۲۰۰۷ با رمز و رازهای ضدکمونیستی ساخته شد و همچون دیگر همتایان خود یک خانه مبله با امکانات کامل است.

داخل خانه وارونه لهستان به سبک سوسیالیسم واقعی و به شیوه دهه ۱۹۷۰، زمانی که کشور تحت نفوذ و حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشت، تزئین شده است و حتی تلوزیون قدیمی آن در حال تبلیغ نوشیدنی مرغوب آن دوره است. طراح خانه سعی داشته است که با طرح خود نشان دهد "زندگی در لهستان کمونیستی جهان را زیر و رو می‌کند."

بازدیدکنندگان، چه علاقمندان به سیاست و پیام‌های سیاسی و چه افرادی که تنها با هدف لذت بردن از عجایب به آن وارد می‌شوند، باید از طریق یکی از پنجره‌های اتاق زیرشیروانی وارد خانه ‌شوند.

پس از آن بازدیدکننده خود را با دنیایی از وسایل دهه ۷۰، شامل کاسه توالت، وان حمام، تخت‌ها، مبل‌ها، میزهایی با لیوان‌ها و گلدان‌های قدیمی، ساعت، تصاویر روی دیوار و سایر وسایلی روبرو می‌بیند که همگی در بالای سر وی و به شکل وارونه خودنمایی می‌کند. گردشگران همچنین در کنار پنجره‌هایی قرار می‌گیرند که ارتفاع آن‌ها به جای کمر از زانوهای او شروع می‌شود.

ورود به این خانه در وهله اول ممکن است کمی وحشتناک باشد و حتی منجر به تهوع و سرگیجه شود. علاوه بر این هرچند در آن فضای کافی برای قدم زدن و بازدید از تمام بخش‌ها تعبیه شده است ولی قدم زدن در آن تا حدودی تعادل را به هم می‌زند. البته در حالت کلی درک آن نیازمند داشتن کمی حس شوخ‌طبعی است چرا که به طور معمول چندان پیش نمی‌آید که یک زندگی کامل و واقعی، در تضاد با تمامی روزمرگی‌ها در سقف یک خانه جریان داشته باشد.

کد خبر 383321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.