بیمه قالی بافان اصفهانی در مارپیچ اجرا!

در حالی که به گفته رییس مرکز ملی فرش " تمام قالی بافان کشور در سال ۹۸ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند"، برخی مسئولان سازمان تامین اجتماعی اصفهان معتقدند به دلیل نبود بودجه کافی، قرار نیست افراد جدیدی در این استان تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکلات فعالان حوزه فرش دستباف در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها و نوسانات اقتصادی رو به افزایش بوده و به رغم افزایش قیمت همه اقلام تولید فرش دستباف، معیشت فعالان این حوزه نه تنها شکل بهتری به خود نگرفته بلکه بدتر نیز شده است، حتی فرش دستباف ایرانی به دلیل برخی مسائل سیاسی و مشکلات اقتصادی، بازار جهانی خود را از دست داده است.

در چنین شرایطی به نظر می رسد حمایت از بافندگان فرش راهکار مناسبی برای افزایش انگیزه و رونق تولید این هنر- صنعت دیرینه و کهن ایران زمین باشد، متاسفانه قالی بافان؛ این هنرمندان ارزشمند و بی ادعا معمولا از اقشار ضعیف جامعه هستند و حداقل نیازشان داشتن اطمینان خاطری از آینده کاری خود پس از بازنشستگی است، بی شک توسعه و رونق صنعت فرش بدون توجه به امنیت شغلی فعالان و بافندگان آن ممکن نیست. رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان اصفهان نیز معتقد است: " ضعیف‌ترین، نجیب ترین و زحمت کش ترین طبقه اجتماع بافندگان فرش هستند گه اگر به آنها توجه نشود آینده فرش دستباف کشور به خطر می‌افتد، در شرایط کنونی جوابی برای بافندگانی که به اتحادیه مراجعه می‌کنند، نداریم."

سال‌هاست که بسیاری مسئولان از مشکل بیمه بافندگان فرش سخن به میان آورده‌ و وعده حل این مشکل را نیز داده‌اند اما همچنان آمار بافندگان فرش استان اصفهان بیش از ۴۲۰ هزار نفر است که فقط ۳۵ هزار نفر از آنان بیمه شده‌اند.

در حال حاضر نیز از طرفی فرشته دست‌پاک، رییس مرکز ملی فرش در مصاحبه اخیر خود از حل مشکل بیمه قالی بافان خبر داده و گفته است: " امسال با اختصاص ۱۹۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، تمام قالیبافان سطح کشور بیمه می‌شوند" اما مسئولان تامین اجتماعی می‌گویند که "به دلیل نبود بودجه کافی، قرار نیست افراد جدیدی در این استان تحت پوشش این بیمه قرار گیرند."

بیمه شدگان اصفهان نسبت ‌به قالی‌بافان آن، بسیار ناچیز است

در همین پیوند باقر صیرفیان، رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در استان اصفهان تعداد بیمه شدگان نسبت به تعداد بافندگان بسیار ناچیز است، به عنوان نمونه استان تهران با وجود اینکه تعداد بافندگان کمتری نسبت به اصفهان دارد اما افرادی که در این استان بیمه شده‌اند چندین برابر استان اصفهان است.

وی می افزاید: همواره وعده‌هایی برای افزایش تعداد بیمه شدگان در اصفهان داده شده اما رفتار مسئولان به گونه‌ای است که گویا بافندگان اصفهانی حقی برای بیمه شدن ندارند، کسی که تمام عمرش را پشت دار قالی گذرانده، محق ترین کسی است که باید بیمه شود.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان اصفهان معتقد است: شرایط بیمه قالیبافی بسیار سخت بوده و سازمان تامین اجتماعی در این مورد سختگیرانه عمل می‌کند به طوری که اگر حتی یکبار زمانی که بازرس تامین اجتماعی به منازل بافندگان سر می‌زند بافنده در منزل خود حضور نداشته باشد، بیمه او را قطع می‌کنند که این ظلم به بافندگان است.

به گفته صیرفیان یکی از مواردی که در شرایط بیمه بافندگی وجود دارد این است که سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌ کند تا یک زمان مشخص میزان پیشرفت قالی چقدر باشد و اگر در این مدت مشکلی ( حتی در دوران بارداری ) برای بافنده پیش آید که نتواند آن میزان مشخص را انجام دهد بیمه او را قطع می‌کنند.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان اصفهان می‌گوید: فکر می کنم قصد سازمان تامین اجتماعی از گذاشتن این شرط پیشرفت واقعی و افزایش تولید فرش نیست بلکه این شروط بهانه‌ای برای قطع کردن بیمه است.

به گفته وی تعداد تولید کننده استان اصفهان ۳۰۰ نفر، تولید فرش استان در سال گذشته ۴۹۰ هزار متر و  تعداد کل بافندگان استان اصفهان ۴۲۰ هزار نفر بوده که ۸۰ هزار نفر از آنان در شهرستان اصفهان مشغول به کار هستند.

سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام جدید برای بیمه قالی‌بافی قبول نمی‌کند

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان اصفهان می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی ثبت نامی جدید برای بیمه قالی بافی قبول نمی کند ما مراجعه کنندگان زیادی داریم که در خواست دریافت بیمه قالی بافی دارند اما سازمان تامین اجتماعی افراد جدیدی را بیمه نمی‌کند، برای شرایط بیمه شدن محدودیت سنی در نظر گرفته شده، برخی از بافندگان سن بالایی دارند و باید تا کنون باز نشسته می شدند اما سازمان تامین اجتماعی قبول نمی کند این افراد را بیمه کند و این در حالی است که بیمه این افراد وظیفه تامین اجتماعی بوده که از آن سر باز زده است.

وی ادامه می‌دهد: باید بافندگان جوان را بیمه کنند تا در سنین بالا این مشکل به وجود نیاید، متاسفانه هیچ کس پیگیر این موضوع نیست و مسئولان نیز پاسخگو نیستند و این مورد را حمایت نمی کنند.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان اصفهان تاکید می‌کند: در دفعات گذشته که تعدادی از قالی بافان بیمه شدند اطلاع رسانی به خوبی انجام نشده بود بنابراین بهتر بود اگر قرار است دوباره افراد جدیدی بیمه شوند فراخوانی داده شده تا همه افراد صاحب حق از آن با خبر شوند، هرچند چند سال است ما منتظر این فراخوان هستیم.

صیرفیان می‌گوید: ضعیف‌ترین، نجیب ترین و زحمت کش ترین طبقه اجتماع بافندگان فرش هستند گه اگر به آنها توجه نشود آینده فرش دستباف کشور به خطر می‌افتد، در شرایط کنونی جوابی برای بافندگانی که به اتحادیه مراجعه می‌کنند، نداریم.

فقط ۳۵ هزار نفر از بافندگان اصفهانی بیمه شده‌اند

عبدالرسول آقاهادی، معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان با اعلام اینکه حدود ۳۵ هزار نفر در سراسر استان اصفهان بیمه قالیبافی شده اند، شرایط این بیمه را چنین عنوان می‌کند: بافنده تک‌باف خانگی باید دار قالی داشته و مدارک لازم  را از اتحادیه ها و یا تعاونی‌ها دریافت کرده باشد پس از آن پیشرفت دار قالی توسط ماموران ما بررسی می شود تا شخص بتواند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد.

وی تاکید می‌کند: سازمان تامین اجتماعی بیمه شده جدید نمی گیرد زیرا در سال‌های اخیر دولت سهم کارفرمایی برای قالی بافان جدید در نظر نگرفته‌است، البته بر اساس گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلغی برای بیمه قالی بافان در ردیف بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده اما تا این لحظه به ما ابلاغ نشده است.

بیمه قالی‌بافان راهکاری برای جلوگیری از مرگ صنعت فرش دستباف است

اما سید محمود نقیب زاده، یکی از فعالان تولید فرش دستباف نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سال های گذشته قانونی در مجلس  تصویب شد که بر اساس آن قالیبافانی که در منزل یا کارگاه ها مشغول به کار هستند، بیمه شوند به این صورت که هفت درصد از این مبلغ را بافنده و ۲۰ درصد آن را دولت پرداخت کند.

وی می‌افزاید: در مهرماه سال ۹۳سهمیه بیمه شدگان اصفهان مازاد بر میزان اعلام شده بوده و حدود ۷۰ هزار نفردر اصفهان بیمه شده بودند بسیاری از افراد بودند که از این قانون سوء استفاده کرده و با وجود اینکه قالیباف نبودند فقط با دریافت کارت مهارت از مراجع آن ( اتحادیه ها و تعاونی های فرش دستباف ) توانستند از بیمه قالی بافی بهره مند شوند.

این تولید کنند فرش دستباف ادامه می‌دهد: خوشبختانه از مهرماه ۹۳ بافنده بودن افراد که از این طریق بیمه شده بودند راستی آزمایی شد و بیمه حدود ۳۰ هزار نفر از آنها قطع شد.

نقیب زاده می‌افزاید: بازرس برای این افراد تعریف می کند که صرفا با داشتن دار قالی نمی توان از بیمه قالی بافی استفاده کرد و این امر باعث پیشرفت در بافت فرش می شود زیرا میزان پیشرفت نیز در بازرسی ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی معتقد است: قالی بافان قشر زحمتکش کشور ما هستند و شاید این بیمه بتواند به عنوان پشتوانه ای برای آنها باشد که در دوران بازنشستگی از آن بهره ببرند.

به گفته این تولید کننده فرش دستباف؛ یکی از اشکالات این طرح نحوه اجرای آن است زیرا معمولا تامین اعتبار این طرح از طریق دولت انجام نشده و سازمان تامین اجتماعی نیز نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد بنابراین درصدد قطع آن بر می‌آید.

نقیب زاده می‌گوید: شرایط بد اقتصادی، قیمت پایین فرش به نسبت رشد قیمت سایر اجناس، باعث می‌شود مسئولان تمایلی برای بیمه قالی بافی نداشته باشند اما این طرح در روستاها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و تعداد بافندگان فرشی که در روستاها بیمه شده اند، بیشتر از شهرها است.

وی می افزاید: یکی دیگر از مشکلات این طرح، این است که در موعد پرداخت حق بیمه توسط بافندگان اگر حتی یک روز تاخیر ایجاد شود بیمه این افراد قطع شده و سابقه آنها نیز باطل می‌شود.

تولید کننده فرش دستباف می‌گوید: این قشر عموما قشر ضعیف جامعه هستند و معمولا نمی‌توانند حق بیمه شان را به موقع پرداخت کنند، شنیده ها حاکی از آن است که بودجه قالی بافی در سال جاری افزایش می یابد، این طرح طرح خوبی بوده است و می تواند پشتوانه خوبی برای بافنده ها باشد.

نقیب زاده اظهار امیدواری می‌کند: با افزایش بودجه بیمه قالی بافان و بیمه شدن تعداد بیشتری از آنها بتوانیم افراد را علاقه مند به بافتن فرش کنیم تا علاوه بر اینکه بیمه قالیبافی انگیزه ای برای افراد باشد، از زوال این هنر- صنعت کهن ایرانی نیز جلوگیری شود.

گزارش از: فرشته بابایی- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 383312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.