۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
جنگل مکعب‌های بتنی در هلند

مجموعه خانه‌های مکعبی با هدف بهینه‌سازی فضای داخلی ساختمان‌ها در شهر روتردام هلند طراحی و اجرا شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بناهای شگفت‌انگیز از نظر بسیاری از متخصصان در لیست برتر عجیب‌ترین سازه‌های معماری جهان جای گرفته‌ است. هر یک از این مکعب‌ها که از جاذبه‌های معاصر شهر روتردام به حساب می‌آید، با زاویه ۴۵ درجه روی یک پایه شش ضلعی قرار دارد.

در این طرح به هر خانه به عنوان درختی نگاه شده است که مجموع آن‌ها جنگلی انتزاعی از خانه‌های زرد و سفید را در یک بندر شهری کوچک ایجاد می‌کند که می‌تواند به‌ عنوان یک پل عابر پیاده عمل کند چرا که همگی آن‌ها به یکدیگر متصل است.

فضای بدون ترافیک زیرین آن نیز شامل یک فضای بازی کودکان، دفاتر اداری کوچک و استودیوهای گوناگون است. این مجموعه در کنار ایستگاه راه‌آهن مرکزی ساخته شده است و در اطراف آن رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعددی قرار دارد.

تعداد کل این خانه‌ها، ۳۸ مکعب ۱۰۰ متری است که علی‌رغم آن‌که به علت وجود زوایا و گوشه‌ها تنها از یک‌چهارم این فضا استفاده مفید شده است، کاملا به هدف خود یعنی توزیع مناسب و بهینه‌سازی فضای داخلی ساختمان دست یافته است.

این ساختمان‌ها علاوه بر اینکه فضای کمتری نسبت به فضای موردنیاز برای ساختمان‌های معمولی در همین مساحت را اشغال کرده است، فضای داخلی هر یک از آن‌ها نیز از سه طبقه تشکیل شده است که به کمک راه‌پله به یکدیگر متصل می‌شود.

کف و ستون‌های این مکعب‌ها از جنس بتن و چهارچوب و قاب‌های آن‌ها از جنس چوب است و تمامی دیوارهای ساخته شده در آن به صورت اریب است و تمامی دیوارها و پنجره‌های آن زاویه ۵۴ درجه دارد.

 محوطه مثلثی‌شکل طبقه پایینی به عنوان اتاق نشیمن استفاده می‌شود که آشپزخانه نیز در آن قرار دارد. طبقه بالایی به عنوان اتاق مهمان و یا طبق تمایل ساکنان به هر منظور یا کاربری دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی برخی از افراد آن را تبدیل به باغ‌های روباز کوچکی کرده‌اند که می‌توانند اوقات خوش و آرام‌بخشی را در آن تجربه کنند.

دو اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی نیز در طبقه میانی واقع شده است. نکته جالب توجه آنکه برای ایجاد راه ارتباطی میان مکعب‌ها، در محوطه بیرونی آن‌ها به جای پله از رمپ استفاده شده است.

به منظور پیشگیری از ایجاد مزاحمت گردشگران برای ساکنان خانه‌های مکعبی و با هدف ایجاد امکان تجربه زندگی در داخل فضای مکعبی برای علاقمندان و افراد کنجکاو، در سال ۲۰۰۹ یکی از این مکعب‌ها به یک مهمان‌خانه کوچک تبدیل شد که یک چشم‌انداز پانارومایی زیبا و خیره‌کننده از شهر را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

کد خبر 383264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار AE ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    عالی