جنجال بر سر جانسون در خیابان های لندن

تبادل پیام تبریک میان پوتین و اسد، جنجال بر سر جانسون در خیابان های لندن، سفر ولیعهد ابوظبی به چین، مرحله جدید فعالیت ائتلاف عربی در یمن، ورود ائتلاف آمریکایی به شمال شرق سوریه و توسعه روابط تسلیحاتی میان انگلیس و عربستان، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

توسعه روابط تسلیحاتی میان انگلیس و عربستان

دولت انگلیس از نمایندگان عربستان دعوت کرده تا در بزرگترین نمایشگاه تسلیحاتی جهان (DSEI) شرکت کنند.

بر اساس گزارشی از روزنامه ایندیپندنت، این دعوت از سوی انگلیس با وجود حکم قضات درباره غیرقانونی بودن فروش سلاح به عربستان که در یمن استفاده می‌شود، صورت گرفته است.

گراهام استوآرت، وزیر تجارت انگلیس تایید کرد که هیئتی از عربستان  برای حضور در رویداد بین‌المللی تجهیزات دفاعی و امنیتی و به درخواست پارلمان انگلیس دعوت شده‌اند.

"ورا هوبهاوس"، یکی از نمایندگان لیبرال دموکرات انگلیس این دعوت را "به شدت غیرمسئولانه" توصیف کرد و گفت: دولت عربستان در ارزش‌های لیبرال ما سهیم نیست. سوابق بد و افتضاح این کشور در حقوق بشر و اجرای قانون باید مدت‌ها پیش آنها را به عنوان یک شریک تجاری تسلیحاتی رد صلاحیت می‌کرد. دعوت از یک هیئت سعودی برای حضور در این رویداد بین‌المللی به طور کامل یک پیام غلط و نشانگر این است که ما هنوز آماده تجارت با آنها هستیم و از رژیم سعودی به صورت ضمنی حمایت می‌کنیم.

انگلیس مجوز قریب به پنج میلیارد پوند صادرات سلاح را به عربستان از زمان آغاز جنگ در یمن صادر کرده است.

نمایشگاه تسلیحات

مخالفت امارات با برگزاری جلسه پارلمان یمن

یک منبع یمنی مطلع گفت، امارات به طور قطع با برگزاری جلسه پارلمان یمن در عدن، پایتخت دولت مستعفی این کشور در جنوب یمن مخالفت کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، یک منبع یمنی آگاه اعلام کرد: به رغم اینکه سلطان البرکانی، رئیس پارلمان وابسته به دولت مستعفی یمن اوایل هفته گذشته برای مدت چهار روز به ابوظبی سفر کرده بود مسئولان اماراتی با برگزاری جلسه پارلمان مخالفت کردند.

امارات هنوز واکنشی به این خبر نداشته است. منابع پارلمانی می‌گویند، مقدمات برای برگزاری جلسه پارلمان در شهر ساحلی المکلا در حضرموت واقع در جنوب شرق یمن بعد از تعطیلی عید قربان فراهم شده و جلسه تحت حمایت نیروهای مزدور یمنی و عربستانی برگزار خواهد شد.

به گفته منابع، هیئت رئیسه پارلمان جلسه افتتاحیه را ابتدا در عدن برگزار می‌کند و بعد به المکلا می‌رود. این منابع افزودند، البرکانی در قانع کردن اماراتی‌ها برای برگزاری جلسه پارلمان در عدن شکست خورده است. قبلا هم این اتفاق افتاده بود و همین مساله موجب شده بود که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن جلسات را برای اولین بار در ۱۳ آوریل در شهر سیئون حضرموت برگزار کند.

البرکانی با تعدادی از مسئولان اماراتی از جمله محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.

فلسطین علاقه ای به تشدید تنش با لبنانی ها ندارد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، به دنبال هیچ گونه رویارویی یا تشدید تنش با لبنانی‌ها نیست.

بر اساس گزارشی از سایت المیادین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست کمیته مرکزی فتح گفت: نمی‌خواهیم هیچ گونه درگیری یا تنشی با لبنانی‌ها داشته‌ باشیم. می‌خواهیم فرصت را از تمام کسانی که به دنبال تخریب روابط عالی میان ما و لبنان هستند، بگیریم.

محمود عباس همچنین گفت: رهبری فلسطین آماده اجرای بدون تاخیر بندهای توافق‌نامه آشتی ۲۰۱۷ است که وحدت میان فلسطینیان را محقق می‌کند.

وی در ابتدای نشست شورای انقلابی فتح تصریح کرد: در حال حاضر برای مقابله با همه چالش‌ها و خطراتی که مسئله فلسطین را تهدید می‌کند نیاز مبرمی به اتحاد ملی داریم. مرحله حساس کنونی فلسطین مستلزم اتخاذ یک موضع متحد برای مقابله با همه چالش‌های پیش‌روی این مسئله و در رأس آنها معامله قرن، طرح‌های آمریکا برای از بین بردن مساله فلسطین و اقدامات اسرائیل است.

image.png

انفجار در مقر نیروهای نظامی دموکراتیک سوری

منابعی در سوریه از وقوع انفجاری در یکی از مقرهای نیروهای موسوم به "پلیس نظامی" وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک در محله "غویران" واقع در جنوب شهر "الحسکة" خبر دادند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) محل وقوع انفجار را محاصره کرده و موج بازداشت‌هایی را به راه انداخته و در این راستا، تمامی عابران پیاده در خیابان‌های محله "غویران" واقع در جنوب شهر "الحسکة" را بازداشت کردند و به منظور تحقیق و بازجویی، آنها را به مقرهای امنیتی خود انتقال دادند.

این انفجار توسط یک موتور سیکلت، در حین ورود خودرویی به ساختمان پلیس نظامی در منطقه "غویران" رخ داد. این خودرو متعلق به گشتی‌های نیروهای مسلح "آسایش"، شاخه امنیتی نیروهای سوریه دموکراتیک بود.

پاکسازی ۱۲ روستا در عراق

نیروهای امنیتی و حشد شعبی عراق ۱۲ روستا واقع در شمال عراق را در چارچوب مرحله دوم عملیات نظامی "اراده پیروزی" پاکسازی کردند.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری روسیا الیوم، بخش رسانه هیئت حشد شعبی عراق امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان‌هایی از نیروهای حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق صبح امروز در دومین مرحله از عملیات "اراده پیروزی" در شمال عراق که از حمایت هوایی جنگنده‌های ارتش و یگان‌ هوایی این کشور برخوردار بود، شرکت کردند.

طبق بیانیه یاد شده، نیروهای حشد شعبی و دستگاه امنیتی عراق در این عملیات ۱۲ روستا در نزدیکی شهر الطارمیه واقع در مناطق العناز، عرب رشید محمود و عرب عساف در شمال عراق را بازرسی و پاکسازی کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق روز شنبه از آغاز مرحله دوم عملیات "اراده پیروزی" با هدف تقویت امنیت و ثبات در مناطق شمال عراق و اطراف آن در استان‌های دیالی، صلاح‌الدین و الانبار خبر داده بود.

عملیات ارتش عراق

ورود ائتلاف آمریکایی به شمال شرق سوریه

منابع سوری از ورود تجهیزات نظامی ائتلاف آمریکا به حومه حسکه در شمال شرق سوریه خبر دادند.

بر اساس گزارشی از شبکه العربیه، منابع محلی در استان حسکه اعلام کردند که تجهیزات نظامی آمریکا از طریق گذرگاه مرزی سیمالکا از خاک عراق وارد حومه حسکه شد. این تجهیزات به پایگاه نظامی آمریکا در شهرک تل بیدر در حومه شمال غربی حسکه رسید.

به گفته منابع این سومین کاروان نظامی آمریکاست که در ماه ژوئیه وارد پایگاه آمریکا در شهرک تل بیدر شده است. به گفته این منابع یگان‌های مدافع خلق کرد تجهیزاتی را به شهر تل ابیض ارسال کردند. این تحرکات همزمان با تجهیزات گسترده ارتش ترکیه و تحرکات در محور مجاور مرزهای تل ابیض صورت گرفته است. منابع محلی همچنین از پرواز جنگنده‌های ترکیه بر فراز نوار مرزی مقابل شهر تل ابیض خبر دادند.

حسکه

مرحله جدید فعالیت ائتلاف عربی در یمن

وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد: ائتلاف عربی برای مرحله جدیدی با استفاده از ابزارهای سیاسی و نظامی گسترده آماده می‌شود و این ائتلاف اهداف استراتژیک خود را دارد.

بر اساس گزارشی از سایت النشره، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه خود در توییتر نوشت: جنگ‌های عصر جدید پیچیده هستند و مسائل افغانستان، عراق و سوریه گواهی بر این امر هستند. در مقام مقایسه، ائتلاف عربی مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک خود و در رأس آن، ممانعت از تلاش‌ها برای تغییر توازن‌های استراتژیک در منطقه، بازگرداندن دولت (مستعفی یمن) و آزادسازی اراضی را محقق ساخته است و تنها طرح ثبات سیاسی و تداوم آن باقی می‌ماند.

وزیر مشاور امارات در امور خارجه اعلام کرد: ائتلاف عربی خود را برای مرحله جدیدی با استفاده از ابزارهای سیاسی و نظامی آماده می‌کند و ائتلاف عربی اهداف استراتژیک خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: ائتلاف عربی در یمن که در قلب آن کشور برادر عربستان و امارات قرار دارد، مکانیزم‌های خود را تقویت کرده است.

نتانیاهو؛ طولانی ترین دوره نخست وزیری در اسراییل

بنیامین نتانیاهو رکود طولانی‌ترین مدت نخست وزیری رژیم صهیونیستی را شکست.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مدت زمان نخست وزیری نتانیاهو از "بن‌گوریون" اولین نخست وزیر این رژیم نیز فراتر رفته و او اکنون صاحب بیشترین مدت نخست وزیری در تاریخ این رژیم است.

اولین دوره نخست وزیری بن‌گوریون ۲۰۸۴ روز به طول انجامید، یعنی از ۱۴ مه ۱۹۴۸ تا ۲۶ ژانویه ۱۹۵۴ و دومین دوره هم ۲۷۹۳ روز طول کشید یعنی از ۳ نوامبر ۱۹۵۵ تا ۲۶ ژانویه ۱۹۶۳ و بدین ترتیب او در مجموع ۴۸۷۷ روز نخست وزیری "اسرائیل" را بر عهده داشت.

این در حالی است که اولین دوره نخست وزیری نتانیاهو از ۱۸ ژوئن ۱۹۹۶ تا ۶ ژوئیه ۱۹۹۹ یعنی ۱۱۱۴ روز طول کشید و دوره دوم نخست وزیری او نیز از ۳۱ مارس ۲۰۰۹ آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه دارد که برابر با ۳۷۶۳ روز است و بدین گونه او با ۴۸۷۸ روز طولانی‌ترین مدت نخست وزیری این رژیم را دارا است و بر بن‌گوریون نیز پیشی گرفت.

نتانیاهو

آمریکا: هدف ما در سریلانکا رفع موانع بروکراتیک است

سفیر آمریکا در سریلانکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت، هدف کشورش از پیگیری مذاکرات مربوط به انعقاد یک توافق همکاری نظامی با سریلانکا، رفع موانع بروکراتیک برای فعالیت نظامیان خارجی در این کشور در زمان های خاص است و آمریکا به دنبال این نیست که در سریلانکا یک پایگاه نظامی تاسیس کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این اظهارات آلینا بی. تپلیتز، سفیر آمریکا در سریلانکا در راستای برطرف کردن نگرانی‌هایی که اخیرا از بابت احتمال حضور نظامی آمریکا در این کشور جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند بالا گرفته، مطرح شدند.

این نگرانی‌ها بعد از آن تشدید شدند که مقام‌ها خبر از پیشبرد برنامه و مذاکراتی در راستای انعقاد توافقی میان آمریکا و سریلانکا موسوم به "توافق وضعیت قوا" در زمینه همکاری نظامی بین دو کشور دادند؛ طرحی که با انتقاد رسانه‌های داخلی سریلانکا و تعدادی از تحلیلگران سیاسی روبرو شد و آنها آن را یک تهدید علیه حاکمیت سریلانکا تلقی کردند.

سریلانکا

سفر ولیعهد ابوظبی به چین

منابع آگاه از ورود ولیعهد ابوظبی به پکن خبر دادند.

بر اساس گزارشی از سایت النشره لبنان، منابع آگاه اعلام کردند که محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی وارد پکن، پایتخت چین شد. طبق این گزارش،‌ وی قرار است که در جریان این سفر با مقامات چین دیدار و گفت‌وگو کند.

ولیعهد ابوظبی همچنین با مقامات بلندپایه چین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه مسأله امنیت دریانوردی در خلیج فارس رایزنی می‌کند.

امارات و چین روابط مستحکمی در تمامی زمینه‌ها دارند که ریشه آن به زمان جاده ابریشم باز می‌گردد. امارات از زمانی که در سال ۱۹۷۱ شکل گرفت، در سیاست خارجه خود بر ایجاد پل‌های ارتباطی و در پیش گرفتن طرح‌هایی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی خود اصرار داشته و بدین ترتیب روابط قوی و مستحکمی را با چین در تمامی زمینه‌ها برقرار کرده است.

image.png

جنجال بر سر جانسون در خیابان های لندن

هزاران تن از مردم انگلیس در وست‌ مینستر علیه برگزیت و بوریس جانسون نخست وزیر احتمالی این کشور دست به راهپیمایی اعتراض‌آمیز زدند.

بر اساس گزارشی از روزنامه دیلی میل، معترضان شعار "نه به بوریس، آری به اروپا" سر دادند و لباس‌هایی در تمسخر جانسون، نایجل فاراژ و ترزا می بر تن داشتند؛ این اعتراضات پیش از انتخاب احتمالی روز سه شنبه وزیر خارجه سابق انگلیس به عنوان رهبر حزب محافظه کار و تصدی سمت نخست وزیری این کشور برگزار شد.

معترضان پلاکاردهایی در اعتراض به جانسون در دست داشتند و پرچم‌های اتحادیه اروپا را روی صورت‌هایشان نقاشی کرده بودند و بالن‌های غول پیکری را شبیه به آنهایی که برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درست کرده بودند، به اهتزاز درآوردند.

در راهپیمایی شنبه بعدازظهر معترضان همچنین جرمی هانت، وزیر خارجه، نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت و دونالد ترامپ را هدف اعتراضات خود قرار دادند.

تبادل پیام تبریک میان پوتین و اسد

رؤسای جمهور روسیه و سوریه به مناسبت گذشت هفتاد و پنج سال از روابط دیپلماتیک میان مسکو و دمشق به یکدیگر تبریک گفتند.

بر اساس گزارشی از شبکه روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به بشار اسد، همتای سوری خود به خاطر گذشت هفتاد و پنج سال از روابط دیپماتیک میان دو کشور تبریک گفت و بر حمایت مسکو از سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم و بازسازی آن تأکید کرد.

پوتین تأکید کرد: در طول چند دهه گذشته مهارت زیادی در همکاری دوجانبه کسب کرده‌ایم و روسیه و سوریه امروز دو هم‌پیمان در مقابله با تروریسم هستند.

وی تأکید کرد: ما اطمینان داریم که تروریسم در سوریه را نابود خواهیم کرد. ما همچنان از سوریه برای حفظ حاکمیت و تضمین امنیتش و بازسازی این کشور حمایت خواهیم کرد.

بشار اسد نیز در پیامی که برای پوتین فرستاد ضمن ابراز نهایت مباهات خود نسبت به این دوستی تاریخی و روابط برادرانه که دو کشور و دو ملت را در کنار یکدیگر قرار داده است، بر توجه و اصرار دولت و ملت سوریه بر تداوم گام‌ها در مسیر تقویت روابط برادرانه و ارتقای این روابط در تمام زمینه‌ها تاکید کرد.

وی افزود: ما در سوریه همواره نسبت به روابط با روسیه مطمئن بوده و هستیم زیرا به پایه‌های قوی اطمینان و احترام متقابل تکیه کرده‌ایم و روسیه در طول تاریخ ثابت کرده است که کشوری بزرگ است که به قانون بین‌المللی و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای و اراده ملت‌ها احترام می‌گذارد و برای ایجاد اصول امنیت و ثبات در سراسر جهان تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: ملت سوریه ارزش بالایی برای قهرمانی و شجاعت روسی‌هایی که فعالانه در مبارزه علیه تروریسم در خاک سوریه مشارکت داشتند، قائلند و بسیار قدر حمایت روسیه از سوریه در محافل بین‌المللی و در دفاع از حاکمیت و تصمیمات مستقل سوریه را می‌دانند.

پوتین اسد

کد خبر 383208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.