جزئیات ویژه‌ برنامه‌ "چهارشنبه‌های معلولان"

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه ویژه‌ برنامه‌ "چهارشنبه‌های معلولان" در همه مناطق تهران برگزار می‌شود، گفت: در قالب این برنامه علاوه بر ارائه خدمات سلامت، جهت افزایش نشاط اجتماعی این قشر از جامعه نیز گام برداشته می‌شود.

به گزارش ایمنا، زینب نصیری در رابطه با برنامه‌های شهری برای معلولان اظهار کرد: ویژه‌برنامه‌های "چهارشنبه‌های معلولان" برای تمامی شهروندان شهر تهران به ویژه افراد دارای معلولیت عضو کانون معلولان شهر تهران و سازمان‌های مردم نهاد از تیر تا اسفندماه امسال در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نشاط اجتماعی زمانی محقق می‌شود که تمامی آحاد مردم با نشاط و شاداب باشند، افزود: افراد دارای معلولیت نیز به عنوان بخشی از جامعه، از این امر مستثنا نبوده و برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌هایی در راستای افزایش نشاط و شادی این افراد، ضروری و لازم الاجرا است زیرا نیاز به تحرک فیزیکی و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران تاکید کرد: افراد دارای معلولیت به‌عنوان بخشی از جامعه نیازمند برنامه‌های ورزشی و حرکتی هستند؛ هدف اصلی برنامه‌های حرکتی برای معلولان این است که با حضور افراد دارای معلولیت در اجتماعات ورزشی، با استمرار حرکات خاص توانمندی آنان به‌مرور افزایش و عوارض ناشی از معلولیت شدید هم در آنان کاهش یابد، ضمن اینکه همه شهروندان فارغ از میزان توانمندی و نوع نیازهایشان در برنامه‌های ورزشی و نشاط اجتماعی در کنار هم قرار گیرند.

نصیری گفت: برنامه‌های چهارشنبه‌های معلولین با توجه به اهمیت موضوع ورزش و نشاط در بین شهروندان، به عنوان مهم‌ترین عامل حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی در حال اجرا است.

دورهمی معلولان در بوستان‌های منتخب

وی از اجرای برنامه دورهمی معلولان در مناطق خبر داد و گفت: این برنامه با همکاری دبیران کانون معلولان، سازمان‌های دولتی و غیردولتی (NGO) برگزار و از ظرفیت تمام سازمان‌ها و اعضای کانون در اجرای برنامه‌هایی چون کتابخوانی، شعرخوانی، نقاشی، سفالگری، موسیقی، تئاتر، صنایع دستی و ... بهره گرفته می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اجرای بازی‌های افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد: بازی افراد دارای معلولیت به صورت پکیج در قالب ورزش‌های (بوچیا، پارتیله، دارت، شطرنج، بدمینتون، تنگه توپی، طناب‌کشی و شطرنج نابینایان ) در سطح مناطق برگزار می‌شود.

گفت‌وگو در شهر با حضور افراد دارای معلولیت

نصیری از اجرای یک نشست با موضوع "معلولیت با مشارکت انجمن‌های حوزه افراد دارای معلولیت و اعضای کانون معلولان و حضور یک تسهیلگر از منطقه" خبر داد و گفت: از موضوعات این گفت‌وگو می‌توان به  کارآفرینی و توانمندسازی در افراد دارای معلولیت، معلولین و پذیرش اجتماعی، نقش معلولین در مطالبه‌گری‌های اجتماعی، نوآوری و خلاقیت، سازمان‌های مردم نهاد و حمایت اجتماعی از افراد دارای معلولیت، مهارت برقراری ارتباط اجتماعی با افراد دارای معلولیت، خودمراقبتی افراد دارای معلولیت و حساس‌سازی مدیران شهری به مشکلات و اولویت‌های حوزه افراد دارای معلولیت به ‌ویژه شاخص‌های شهر اشاره کرد.

وی با اشاره به برپایی میز خدمت سلامت در این طرح، تصریح کرد: خدمات سلامت‌محور شامل مشاوره، ویزیت پزشکی، آموزش، توزیع محتوای اطلاع‌رسانی وتوانبخشی با استفاده از ظرفیت خانه‌های بهداشت، خانه‌های سلامت و سازمان‌های غیردولتی(NGO) سطح هر منطقه ارائه می‌شود.

اجرای تئاترهای تعاملی با موضوعات معلولیت

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار کرد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای افراد دارای معلولیت، اجرای تئاترهای تعاملی با موضوعات معلولیت، اجرای برنامه‌های هنری و تخصصی توسط اعضای کانون‌های معلولین و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های طرح چهارشنبه‌های معلولین به شمار می‌رود.

نصیری اضافه کرد: طرح «چهارشنبه‌های معلولان» تلاش دارد با تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود افراد دارای معلولیت ساکن در محلات و نیز امکانات و پتانسیل‌های موجود مدیریت شهری در مناطق ۲۲ گانه در راستای تعامل موثر و شکل‌گیری درک مناسب از وضعیت اجتماعی و فرهنگی افراد دارای معلولیت و رفع مشکلات و مسائل مرتبط با آنان در جامعه امروزی گام‌های موثر و مداومی بردارد.

وی گسترش فرهنگ ورزشی عمومی را برای آحاد جامعه به خصوص افراد دارای معلولیت لازم و ضروری دانست و افزود: تحقق نشاط اجتماعی و همگانی شدن شعار ورزش برای همه، مستلزم دیده شدن تمامی اقشار جامعه است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: در برگزاری این برنامه ها، ادارات سلامت و تربیت بدنی مناطق ۲۲ گانه، خانه های سلامت محلات شهر تهران، سازمان‌های غیردولتی (NGO) فعال در حوزه افراد دارای معلولیت، حوزه‌های مرتبط مدیریت شهری (خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، اتوبوسرانی، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز) و کانون‌های معلولان شهر تهران همکاری دارند.

کد خبر 383202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.