افسردگی کودکان تا بزرگسالی ادامه دارد/ چالش‌های درمان ناشنوایان

ژن درمانی و کمک به بیماران هموفیلی، راه‌های درمان واریکوسل، تدوام افسردگی کودکان تا سنین بزرگسالی، چالش‌های درمان ناشنوایان و ایمونوتراپی یکی از درمان های نوین سرطان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی با اشاره به بیماری ناشنوایی و  روند تشخیص این بیماری اظهار کرد: برای اینکه این افراد بتوانند رنج زندگی خود را کمتر کنند، باید نگاه ویژه‌تری به مشکلات‌شان داشته باشیم؛ چراکه مدت زمانی طولانی درگیر بیماری هستند.

علی قربانی بیمارانی که مشکل ناشنوایی دارند را در دو دسته جداگانه تقسیم کرده و گفت: یک دسته کسانی هستند که به علت کهولت سن دچار ناشنوایی یا کم شنوایی شدند و این موضوع بسیار متفاوت از دسته دوم است که شامل کودکانی است که به طور مادرزادی ناشنوا به دنیا آمده‌اند. افرادی که در پیری دچار ناشنوایی می‌شوند، زندگی طبیعی خود را طی کرده و در پیری نیاز به وسایل کمک شنوایی مانند سمعک دارند، اما کودک ناشنوا اولین و بزرگ‌ترین مشکلش ارتباط با محیط است. عدم برقراری ارتباط با محیط می‌تواند علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن گفتار کودک تبعات دیگری نیز برای او داشته باشد.

وی افزود:پس از تشخیص ناشنوایی کودک توسط متخصصان شنوایی‌سنج، کار متخصصان گوش و حلق و بینی برای امور درمانی و همچنین کار گفتاردرمانگرها برای بهبود روند درمان و توانبخشی این کودکان آغاز می‌شود. در این روند تعدادی از کودکان مشکل‌شان با سمعک برطرف می‌شود و تعدادی دیگر نیاز به کاشت حلزون دارند که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و تحریم‌ها، کاشت حلزون با هزینه بسیار بالایی همراه است و بخشی از این هزینه‌ها به خانواده‌ها تحمیل می‌شود. از طرفی طرفی ممکن است این وسایل کمک شنوایی دچار آسیب دیدگی شده و یا مفقود شوند و سازمان‌های کمک کننده از جمله بهزیستی باید به این موارد توجه کنند. البته معمولاً به دلیل سایر مشکلاتی که این سازمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، تهیه وسایل کمک شنوایی بچه‌ها به آن میزانی که باید اتفاق نمی‌افتد.

قربانی مشکلات تحصیلی را دیگر دغدغه این کودکان معرفی کرد و افزود: از آنجایی که این کودکان هرکدام در سطحی از ناشنوایی قرار دارند، حضور آنها در هر دو مدرسه عادی و باغچه‌بان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. این کودکان معمولا دایره واژگانی محدودتر دارند و نیاز است معلم زمان بیشتری برای آنها صرف کند. در زمینه ارتباطات محیطی این کودکان، صدا و سیما می‌تواند کمک زیادی کند که متاسفانه فعالیت در این زمینه مغفول مانده است. به عنوان مثال کارتون‌ها و فیلم‌های سینمایی برای کودکان زیرنویس نمی‌شود و فقط در بخش‌های خبری زیرنویس اخبار و یا مجری مخصوص وجود دارد که آن هم به دلیل نوع برنامه، مناسب کودکان نیست و همین باعث می‌شود که آنچنان که شایسته است نتوانند با محیط ارتباط برقرار کنند.

وی ابعاد درمانی، ابزاری، محیطی، فرهنگی، ارتباطی و ... را در زندگی کودک ناشنوا دخیل دانست و ادمه داد: ناشنوایی می‌تواند تمام فعالیت‌های اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین یکی از مشکلاتی که این کودکان و خانواده‌هایشان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، وجود موانع قانونی برای استفاده همزمان شنوایی سنج و گفتار درمانگر در یک مطب است. ‌ از آنجایی که یک گفتار درمانگر تنها برای کار تخصصی خود می‌تواند مجوز بگیرد، اگر بیماری نیاز به مشاوره و یا انجام برخی خدمات شنوایی‌سنجی داشته باشد، گفتاردرمانگر نمی‌تواند در این روند دخالت و راهنمایی داشته باشد؛ از همین رو بیمار باید هزینه جداگانه صرف کرده و مدت زمان زیادی نیز در مسیر بین دو مطب در رفت‌وآمد باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی این دست بیماری‌های لاعلاج و یا صعب‌العلاج را نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولین و درمانگران دانست و گفت: برای اینکه این افراد بتوانند رنج زندگی خود را کمتر کنند باید نگاه ویژه‌تری به مشکلات‌شان داشته باشیم؛ چراکه مدت زمانی طولانی درگیر بیماری هستند. این نوعی کمک به مردمی است که دارای رنج طولانی مدت هستند و با این کمک می‌توانیم از این رنج تا حدودی بکاهیم.

وی در ادامه تشخیص ناشنوایی یا مشکل شنوایی در کودکان و نوزادان را بسیار سخت معرفی کرد و افزود: این امر نیاز به دستگاه‌های ویژه دارد و پس از تشخیص نیز سمعک و کاشت حلزون لازم است که تهیه آنها هم عمدتاً به علت وارداتی بودن و مسائل ارزی و تحریم‌ها می‌توانند ایجاد مشکل کنند.

قربانی ادامه داد: در بُعد جراحی و درمان بیماری ناشنوایی بخش زیادی از مشکلات در کشور قابل حل و تأمین است، اما در بخشی از آن نیز نیاز است که تجهیزاتی از خارج از کشور وارد کنیم. همچنین موضوعی که بیشترین درگیری این کودکان با آن است، مباحث آموزش‌های توانبخشی است که عمده آن گفتاردرمانی است. گفتار درمانی برای این کودکان ممکن است تا چندین سال به طول انجامد.

وی با تاکید به اهمیت دادن خانواده‌ها به موضوعات توانبخشی کودکان گفت: خانواده‌ها به موضوعات گفتاردرمانی اهمیت می‌دهند تا جایی که مراجعانی به مطب بنده می‌آیند که کفش مناسب به پا ندارند، اما گفتار درمانی را رها نکرده‌اند. البته برخی نیز سعی می‌کنند تا با حداقل مراجعه به گفتاردرمانگر در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و همان مشاوره‌هایی که در یک جلسه به کودک ارائه شده است را تا مدتی دنبال کنند که این امر باعث می‌شود کودک آسیب دیده و نافرمان شود. گفتار درمانی یک علم است و موضوع ساده‌ای نیست که هر کسی بتواند نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد. این دست خدمات طولانی مدت علاوه بر آنکه نیاز به توجه والدین دارد باید از طرف بیمه‌ها نیز پوشش بهتری داشته باشد.

این گفتاردمانگر در ادامه، سایر مشکلات این کودکان را در استفاده از سعمک و وسایل کمک آموزشی معرفی کرد و افزود: استفاده از سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی گاهی می‌تواند باعث بروز حساسیت‌هایی داخل کانال شنوایی این کودکان شده و عوارضی مانند جوش‌ها و بیماری‌های قارچی ایجاد کند. همین امر سبب می‌شود این کودکان نیاز مداوم به خدمات بهداشتی، آموزشی و توانبخشی داشته باشند.

وی در تشریح کارکرد کاشت حلزون گفت: با کاشت حلزون قطعات کامپیوتری اطلاعات محیطی را مستقیم به مغز کودک وارد می‌کند؛ از همین رو متوجه می‌شویم که قطعات این حلزون الکتریکی است و اگر در اثر سانحه دچار سوختگی و یا ضرب دیدگی شود، خرید و تامین آن بسیار گران و کمیاب است که متاسفانه در این زمینه بیمه‌ها پوشش مناسبی ندارند

ژن درمانی به کمک درمان بیماران هموفیلی می آید

بر اساس یافته های تحقیقاتی، برای اولین بار از ژن درمانی برای انواع بیماری های هموفیلی A و B با روش جایگزین کردن ژن معیوب که لخته نمی شود، استفاده شد .

در این روش درمانی جدید متخصصان بیمارستان سن رافائل ایتالیا سلول های ویروس HIV منتقل شده بی ضرر را به عنوان وسیله انتقال برای جابه جایی ژن جدید سالم مورد استفاده قرار دادند. این روش می تواند به عنوان سایر روش های پیشگام در برابر بیماری های دیگر ارثی استفاده شود .

عارضه هموفیلی جزو گروهی از بیماری های ارثی است که در آن توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون کاهش یافته و در صورت پاره شدن رگ، بدن قادر نیست تا از خونریزی جلوگیری کند.

در هموفیلی نوع A که شایع ترین شکل این بیماری است، نقص در فاکتور انعقادی هشت دیده می شود و در هموفیلی B نقص در فاکتور ۹ وجود دارد. هموفیلی نوع C یک نوع اختلال ژنتیکی اتوزومال است که به علت کمبود فاکتور یازده خونی ایجاد می شود. لازم به ذکر است که هموفیلی A و B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهش هایی در ژن های F۸C وایجاد می‌شوند.

این بیماری بیشتر در افراد مذکر به وجود می آید اما ممکن است افراد مونث هم به علت انحراف غیر فعال شدن کروموزوم ایکس از حالت طبیعی، به آن مبتلا شوند. لازم به ذکر است که هموفیلی در ۸۵ درصد موارد ناشی از کمبود فاکتور هشت است که همان هموفیلی نوع A بوده و به آن هموفیلی کلاسیک نیز می گویند.

جالب است که این بیماری بیشتر از طریق مادر منتقل می شود و مردان انتقال دهنده ضعیف تری در این بیماری هستند.

علایم اولیه هموفیلی خونریزی های طولانی پس از خراش های کوچک است ولی به تدریج بیماری پیشرفت کرده و علایم شدیدتری از قبیل خونریزی های دردناک داخل مفصلی مانند مفصل زانو ایجاد خواهد شد. تجمع خون در مفاصل ممکن است باعث خشک شدن مفصل شده و فلج کامل را به همراه داشته باشد و یا خونریزی های غیرمنتظره ای در ماهیچه ها را ایجاد کند.

تاکنون یک روش درمانی قطعی برای این بیماری وجود نداشته است و تنها پیوند کبد برای هموفیلی A و B موثر بوده است. در صورت خونریزی شدید، فاکتور انعقادی شماره هشت خالص به افراد مبتلا به این بیماری تزریق می شود. روش جدید که روش ژن درمانی است می توان برای جلوگیری از گسترش بیماری هموفیلی موثر باشد.

ایمونوتراپی یکی از درمان های نوین سرطان است

استادیار رادیو انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به مزایای روش درمانی ایمونوتراپی، گفت: این روش هنوز در ایران فراگیر نشده و داروهای آن نیز تحت پوشش بیمه نیست.

افسانه مداح صفایی، با اشاره به اینکه ایمونوتراپی امروزه به عنوان یکی از انواع درمان های هدفمند در درمان سرطان مطرح است، اظهار کرد: این روش درمانی بر خلاف شیمی درمانی، با استفاده از سیستم ایمنی خود بدن، تنها سلول های تومورال را مورد هدف قرار می دهد و آسیب کمتری به سلول های سالم فرد وارد می کند و لذا عوارض درمانی کمتری را به همراه دارد.

وی در مورد ایمنو انکولوژی، بیان کرد: ایمونوتراپی یکی از درمان های نوین سرطان به شمار می آید که در این روش سلول های ایمنی بدن با هدف درمان بیماری مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف شیمی درمانی یک درمان هدفمند است.

مداح صفایی افزود: در شیمی درمانی علاوه بر اینکه سلول‌های تومورال مورد هجمه قرار می‌گیرند سلول‌های اصلی و سالم نیز دچار مشکل شده و این مسئله عوارض زیادی به همراه دارد ولی ایمنوتراپی این چنین نیست و یک درمان هدفمند است که نتایج درمانی خوبی به همراه داشته است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته روش ایمونوتراپی هنوز در ایران فراگیر نشده و داروهای آن نیز تحت پوشش بیمه نیست و بنابراین به دلیل هزینه بسیار بالا در حال حاضر کاربرد چندانی در کشور ندارد امید است که اقدامات مورد نیاز جهت توسعه هر چه بیشتر این روش در کشور صورت گیرد.

مداح صفایی با تأکید بر اینکه لازم است پزشکان متخصص با روش درمانی جدید که همان ایمونوتراپی نام دارد هر چه بیشتر آشنا شوند، گفت: در این کنگره جدیدترین دستاوردها و مباحث علمی مربوطه مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و اساتید و صاحبنظران برجسته به تبادل اطلاعات در این زمینه می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه روش ایمونوتراپی هرچند گرانقیمت بوده ولی امروزه در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است خاطرنشان کرد: ایمونوتراپی نقش پررنگتری در آینده درمان سرطان خواهد داشت.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کردامروزه گامهای بلندی در درمان سرطان‌های پستان و پروستات و مثانه، گوارشی و ملانوم با این روش برداشته شده است.

سمینار ایمنوانکولوژی به همت انجمن رادیوتراپی انکولوژی پنج‌شنبه سوم مرداد ۹۸ در هتل پارسیان اوین با حضور اساتید و صاحب‌نظران بر جلسه برگزار خواهد شد.

تدوام افسردگی کودکان تا سنین بزرگسالی

پژوهش جدیدی که توسط گروهی از روانپزشکان به انجام رسیده نشان می دهد خردسالانی که دچار افسردگی می شوند، ممکن است سالها بعد نیز دوباره با این اختلال روبرو گردند.

طبق نتایج مطالعات محققان دانشگاه واشنگتن خردسالانی که دچار افسردگی هستند ۲.۵ برابر بیشتر از سایرین در معرض بازگشت مجدد این اختلال در سالهای آتی زندگی خود هستند. با این حال تشخیص و اقدام برای درمان می تواند تا حد زیادی جلوی عوارض افسردگی در خردسالان را بگیرد.

«جان لوبی»، سرپرست این مطالعه، می گوید: «این یافته باز هم به ما نشان می دهد که افسردگی یک اختلال مزمن است که ممکن است دوباره در فرد عود کند. اما جنبه مثبت این یافته این است که اگر بتوان افسردگی را به سرعت تشخیص داد، می توان آن را به شکل موثرتری درمان کرد. در واقع به این ترتیب می توان از احتمال مزمن بودن و بازگشت مجدد افسردگی کاست».

این مطالعه بر روی ۲۴۶ کودک سه تا پنج ساله به انجام رسید و تیم تحقیق به ارزیابی کودکان از نظر افسردگی و نیز سایر اختلالات روانپزشکی پرداختند.

این مطالعه که شش سال به طول انجامید، شامل ۶ ارزیابی سالیانه و نیز ۴ ارزیابی شش ماهه بود. در این ارزیابی ها از والدین خردسالان سئوالاتی در مورد غم، زودرنجی، خواب، اشتها و نیز میزان لذت خردسال از بازی و فعالیت های تفریحی پرسیده شد.

همچنین ارزیابی نوع تعامل میان والدین و کودکان نیز بخشی از این ارزیابی بود. هدف از این ارزیابی، تعیین دلیل وجود علایم افسردگی در کودکان و ارتباط آن با نوع رابطه آنها با والدین شان بود.

در ابتدای این تحقیق مشخص شد که ۷۴ نفر از کودکان دچار افسردگی هستند. شش سال بعد نیز مشخص شد ۷۹ نفر از این کودکان بر اساس معیارهای علمی موجود دارای افسردگی بالینی هستند که نیمی از همان ۷۴ کودکی که در ابتدای مطالعه دچار افسردگی بودند در میان آنها حضور داشتند. همچنین ۲۴ درصد از ۱۷۲ کودکی که در ابتدا افسرده نبودند نیز پس از شش سال دچار افسردگی شدند.

در این مطالعه مشخص شد کودکانی که مادر آنها دچار افسردگی بود، بیشتر در احتمال بروز افسردگی قرار داشتند. همچنین احتمال افسرده شدن در کودکانی که دچار اختلال رفتاری بودند بیشتر بود. جالب اینجا است که حمایت درست مادران از کودکانی که اختلال افسردگی داشتند موجب کاهش این احتمال می شد.

به طور کلی این مطالعه به این نتیجه رسید که احتمال ابتلا به افسردگی در خردسالانی که دچار مشکلات روانشناختی بودند در بزرگسالی به مراتب بیشتر بود.

راه‌های درمان واریکوسل

یک متخصص ارولوژی گفت: واریکوسل شایع ترین علت کاهش تولید و کیفیت اسپرم و ناباروری در مردان است.

 جوانمرد، درباره واریکوسل اظهار کرد: واریکوسل به بزرگ و واریسی شدن وریدهای کیسه بیضه (پوستی که روی بیضه قرار دارد) گفته می شود. این بیماری از شایع ترین بیماری های مردان پس از بلوغ است. واریکوسل شایع‌ترین علت کاهش تولید و کیفیت اسپرم و ناباروری در مردان است. این بیماری می‌تواند باعث کوچک شدن بیضه ها شود. خوشبختانه اغلب واریکوسل ها به راحتی تشخیص داده می شوند ولی اگر این بیماری علامت دار شود باید برای درمان جراحی صورت بگیرد.

این متخصص ارولوژی درباره انواع واریکوسل افزود: یکی از این نوع واریکوسل ها فشاری است که طناب اسپماتیک پر از خون خواهد شد و به سمت واریکوسل درجه یک پیشرفت می‌کند. نوع دوم آن تجمع زیاد خون است که باعث صدمه به ورید اسپرماتیک و بقیه وریدها می شود که این امر منجر به بزرگتر شدن و واریکوسل به درجات ۲ و ۳ هم می‌رسد، معمولا بیضه سمت چپ بیشتر دچار این شرایط می شود. در هر صورت اگر فقط یک سمت دچار واریکوسل شود، روی اسپرم سازی طرف دیگر هم اثر مخرب دارد.
وی با اشاره به اینکه به طور معمول واریکوسل علامتی ندارد، گفت: این بیماری اغلب در هنگام ارزیابی‌های ناباروری و یا حین یک معاینه عادی کشف می‌شود. واریکوسل به ندرت دردناک است، درد ممکن است از یک احساس گنگ ناراحتی، حس سنگینی و یا درد تیز و برنده متغیر دیده شود. با نشستن، ایستادن یا فعالیت بدنی افزایش می‌یابد، مخصوصا اگر طولانی مدت باشد. در ایستادن طولانی درد بیش‌تر می‌شود اما با دراز کشیدن به پشت بهتر می‌شود. به مرور زمان واریکوسل بزرگ‌تر و مشخص‌تر می‌شود؛ به هر حال اگر شما درد یا تورم و یا توده‌ای بر روی کیسه بیضه پیدا کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
جوانمرد درباره علل پیدایش این نوع بیماری گفت: سیاهرگ ها و سرخرگ ها جریان خون بیضه ها را برقرار می‌کنند. علت واریکوسل کاملا مشخص نیست ولی بسیاری از متخصصان معتقدند زمانی این بیماری به وجود می آید که اختلال کارکرد دریچه های داخل سیاهرگی، مانع جریان خون مطلوب بیضه ها شود. علت اولیه عملکرد ناقص دریچه های داخل سیاهرگی، گشاد شدن وریدهااست. واریکوسل اغلب در دوران بلوغ و معمولا در سمت چپ اتفاق می‌افتد و علت آن به وضعیت قرارگیری سیاهرگ بیضه چپ مربوط است. علاوه بر آن وجود واریکوسل در بیضه یک سمت می تواند، تولید اسپرم را در هر دو بیضه تحت تاثیر قرار دهد.

این متخصص ارولوژی درباره عوارض واریکوسل بیان کرد: جراحی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد مانند تولید مایعات در اطراف بیضه، بازگشت دوباره واریکوس، عفونت و آسیب به سرخرگ است .

جوانمرد در ادامه گفت: بسیاری از مردان نمی دانند که مبتلا به واریکوسل هستند زیرا اغلب هیچ علائمی ندارد. اما در حقیقت واریکوسل بسیار شایع بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به آن مبتلا هستند.

وی یادآور شد: ممکن است واریکوسل اصلا نیاز به درمان نداشته باشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل می توانند بدون هیچ درمانی صاحب فرزند شوند با این حال اگر واریکوسل موجب درد، خشکی پوست بیضه و ناباروری شود و یا فرد به دنبال روش های کمکی باروری باشد، باید جراحی شود.

جوانمرد بیان کرد: جراحی واریکوسل عبارتند از بستن رگ مشکل دار و به جریان انداختن خون در رگ های سالم دیگر. در صورتی که فرد نابارور باشد، جراحی می تواند باعث بهبود کیفیت اسپرم ها یا درمان ناباروری فرد شود.

وی افزود: نشانه های واریکوسل جدی در نوجوانان شامل خشکی پوست بیضه، درد یا نتایج غیر طبیعی آزمایش منی است. به طور کلی درمان واریکوسل باعث بهبود ویژگی های اسپرم می شود اما هنوز مشخص نیست که عدم درمان واریکوسل می تواند منجر به بدتر شدن کیفیت اسپرم شود یا خیر.

جوانمرد درباره درمان این بیماری به روش خانگی گفت: اگر واریکسول به اندازه ای جدی نبود که نیاز به جراحی داشته باشد، پوشیدن لباس های زیر حمایت کننده ممکن است درد را کاهش دهد. درمان های مختلف زیادی برای تعداد پایین اسپرم ها انجام می شود، اما بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

کد خبر 383198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.