گزارش سالمندآزاری رتبه سوم تماس‌های ۱۲۳ اصفهان

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در تماس‌های اورژانس اجتماعی گزارش سالمندآزاری پس از کودک‌آزاری و همسرآزاری رتبه سوم را دارد، گفت: گزارش معلول آزاری نیز در رتبه چهارم تماس‌ها با سامانه ۱۲۳ قرار دارد.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرداری اصفهان به دنبال ثبت اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان با پیگیری‌های خوب خود سعی کرده است که موانع شهری را برای تردد سالمندان برطرف کند و سعی کرده این افراد دسترسی خوبی به وسیله نقلیه عمومی داشته باشند و تحقق این امور توسط شورای سالمندان در حال پیگیری است.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی خانواده‌ها توجه خوبی به سالمندان ندارند، افزود: برخی خانواده‌ها نیازهای سالمندان به خصوص نیازهای بهداشتی، درمانی آنها را مورد غفلت قرار می‌دهند و این سالمندان اظهار می‌کنند توجه لازم از سوی خانواده را برای مراجعه به اماکن درمانی دریافت نمی‌کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر لزوم فعالیت بیشتر سمن‌ها و تشکل‌های سالمندان، اظهار کرد: بهتر است مراکزی چون کانون بازنشستگان یا دیگر مراکز اینچنینی حمایت بیشتری از این قشر به منظور برآوردن نیازهای آنان داشته باشند، اما در هر صورت توجه خانواده و اطرافیان مهمتر از نقش ارگان‌ها و تشکل‌هاست و خانواده نباید از مسئولیتی که در ازای سالمندان دارد شانه خالی کند.

وی در خصوص غفلت فرزندان از والدین خود گفت: برخی فرزندان به خاطر بعد مسافت یا عدم دسترسی به والدین سالمند تا حدودی وظایف خود در قبال آنها را مورد غفلت قرار می‌دهند که لازم است به این دسته افراد تامین نیازهای سالمندان را گوشزد کرد.

اقدامات مراکز روزانه سالمندان باعث کاهش افسردگی و شادابی سالمندان است

وی در خصوص مصادیق سالمندان‌آزاری تصریح کرد: سالمندآزاری به صورت ضرب و شتم که در مورد کودکان انجام می‌شود، نیست بلکه غفلت از نیازهای درمانی، غذایی، اقتصادی و روحی روانی سالمندان است که باید تامین شود و لازم است جوانان و خانواده‌ها رسیدگی به سالمند را به عنوان یک ارزش و امر مقدس درنظر بگیرند.

ناجی با اشاره به احادیث دینی و توصیه بسیار در مورد سالمندان اظهار کرد: طبق روایات سالمندان همچون پیامبر برای یک امت هستند که به نظر می‌رسد توجه به ویژگی‌های مثبت سالمندان در جوانان تا حدودی کمرنگ شده است، هر چند معتقد به ایجاد رابطه یکطرفه نیستیم به طوری که تنها سالمندان از حمایت جوانان بهره‌مند باشند بلکه اعتقاد داریم دیگران هم باید بتوانند از تجارب سالمندان استفاده کنند و این رابطه دو سویه باعث تقویت تعامل بین فردی خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت خانه‌های سالمندان روزانه با روش‌های جدید گفت: مراکز اقامتی شبانه تا حدودی منسوخ شده‌اند و مراکز روزانه برای خروج سالمندان از فاز تنهایی بسیار تاثیرگذار هستند و به زندگی آنها نظم و ساختاری می‌دهد که از حالت روزمرگی و یکنواختی خارج شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی با اشاره به بروز افسردگی در سالمندان تصریح کرد: بسیاری از سالمندان به دلیل زندگی تکراری دچار افسردگی می‌شوند اما حضور در مراکز روزانه به خصوص مراکزی که برنامه‌ها و آموزش‌های متنوعی دارند و مشارکت سالمندان را جذب می‌کنند، بسیار اثرگذار است و علاقمندیم در تمام محلات اینگونه مراکز ایجاد شود تا ایاب و ذهاب و دسترسی به آنها برای سالمندان تسهیل شود.

وی با تاکید بر اینکه حضور سالمند در جمع همتایان خود باعث ایجاد همدلی است، افزود: با حضور در کنار هم به نوعی گروه درمانی یا آموزش عمومی برای آنان ایجاد می‌شود چرا که وقتی سالمندان دور هم هستند اشتراک نظر و مشارکت در بین آنها اتفاق می‌افتد و در خصوص مسائل و مشغله‌های مشترک می‌توانند تبادل تجربه داشته باشند و به نوعی از جانب یکدیگر خدمات حمایتی را دریافت می‌کنند.

ناجی با بیان اینکه گزارش سالمند آزاری در تماس‌های اورژانس اجتماعی پس از کودک آزاری و همسرآزاری رتبه سوم را دارد، گفت: گزارش معلول آزاری نیز در رتبه چهارم تماس ها با سامانه ۱۲۳ قرار دارد.

کد خبر 383174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.