۲۰ تخلف حادثه‌ساز منجر به ثبت نمره منفی می‌شود

سرپرست پلیس راهور استان اصفهان گفت: حدود ۱۸۰ تخلف رانندگی داریم که از این تعداد ۲۰ نوع تخلف حادثه‌ساز است که در صورت ارتکاب، نمرات منفی در سوابق رانندگی فرد متخلف ثبت یا گواهینامه ابطال می‌شود.

سرهنگ علی مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تمدید گواهینامه‌های رانندگی اظهار کرد: اعتبارگواهینامه‌ها در حال حاضر ۱۰ سال است.

وی در خصوص تمدید گواهینامه برای سالمندان افزود: اعتبار گواهینامه برای افراد بالای ۷۰ سال پنج ساله است که یک ماه قبل از اتمام اعتبار گواهینامه خود باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند و در صورت احراز شرایط سلامت جسمانی گواهینامه خود را دریافت کنند.

سرپرست پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه گواهینامه افراد سالمند با توجه به شرایط جسمی آنها تمدید می‌شود، تصریح کرد: اگر سالمندی دارای نقص عضو یا مشکلات جسمی یا روحی بود توسط پزشک اولیه که معاینه را انجام داده به کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی معرفی می‌شود و در این کمیسیون صلاحیت رانندگی این افراد دوباره بررسی  و پس از آن به شهرک آزمایش معرفی می‌شوند که بر اساس شرایط جسمی این سالمندان مدت اعتبار گواهینامه آنان مشخص می‌شود.

وی در خصوص چگونگی ثبت نمرات منفی در سوابق رانندگی افراد، گفت: از بین حدود ۱۸۰ تخلف رانندگی ۲۰ نوع تخلف حادثه‌ساز است که در صورت ارتکاب علاوه بر اینکه مرتکب جریمه می‌شود نمرات منفی در گواهینامه او ثبت می‌شود.

گواهینامه رانندگان با سه تخلف حادثه‌ساز ابطال می‌شود

مولوی با بیان اینکه این نمرات منفی پس از سه مرحله به لغو گواهینامه منجر می‌شود، افزود: در مرحله اول اگر ۳۰ نمره منفی برای او ثبت شود علاوه بر اینکه جریمه تخلف برای او صادر می‌شود همچنین بر حسب نوع پلاک وسیله نقلیه اگر پلاک شخصی باشد پنج نمره منفی و اگر پلاک عمومی باشد ۱۰ نمره منفی می‌گیرد.

وی در خصوص ضبط گواهینامه راننده توسط پلیس گفت: اگر برای راننده‌ای نمره منفی برای مرتبه اول ثبت شود گواهینامه راننده به مدت سه ماه ضبط می‌شود و بعد از سه ماه باید مبلغ ۶۰ هزارتومان به حساب خزانه کشور واریز و مجددا گواهینامه را دریافت کند که در طول این سه ماه حق رانندگی با هیچ نوع وسیله نقلیه‌ای را ندارد و اگر تصادفی در این مدت داشته باشد به منزله رانندگی بدون گواهینامه است و حق بیمه‌ای به او پرداخت نمی‌شود که جرم نداشتن گواهینامه برای مرتبه اول دو ماه حبس و جزای نقدی و مرتبه دوم دو تا شش ماه حبس است.

سرپرست پلیس راهور استان اصفهان افزود: اگر چنین راننده‌ای برای مرتبه دوم تخلف حادثه‌ساز انجام دهد ۲۵ نمره منفی دریافت می‌کند و گواهینامه او هم برای مدت شش ماه ضبط می‌شود و محرومیت‌های مرتبه اول هم به مدت شش ماه انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که برای مرتبه دوم تخلف حادثه‌ساز انجام می‌دهند پس از گذشت شش ماه با پرداخت مبلغ ۹۰ هزار تومان به خزانه دولت مجددا گواهینامه جدید دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در صورت تخلف برای سومین مرتبه راننده ۲۰ نمره منفی دریافت و گواهینامه او ابطال می‌شود که پس از گذشت یکسال از ابطال گواهینامه با واریز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به حساب خزانه کشور از ابتدا در آموزشگاه عمومی ثبت نام و پس از آزمون‌های مربوطه گواهینامه دریافت می‌کند.

تنها سیاست پلیس تنبیه نیست

وی با تاکید بر اینکه پلیس به این گونه تخلفات حادثه‌ساز و نمرات منفی توجه بسیاری دارد، تصریح کرد: این موضوع در بخش ناوگان عمومی مسافر اهمیت بسیاری دارد چرا که یک راننده اتوبوس یا وسیله نقلیه عمومی تنها با یک سبقت نادرست ۴۰ نفر را به کام مرگ می‌برد و باید برای این افراد سختگیری کرد و نمرات منفی را بدون گذشت در حق رانندگان متخلف اعمال کرد.

مولوی با تاکید بر اینکه سیاست پلیس تنها بر تنبیه نیست، اظهار کرد: تشویق هم در دستور کار پلیس هست و اگر از زمان ارتکاب آخرین تخلف یک راننده شش ماه بگذرد و تخلف حادثه‌ساز دیگری انجام نداده باشد همه نمرات منفی روی گواهینامه پاک می‌شود.

وی در خصوص تعداد دوربین‌های ثبت تخلف گفت: ۲۳ دوربین در شهر اصفهان به سیستم معاینه فنی متصل است و دوربین‌هایی که طرح زوج‌و فرد ترافیک را اعمال قانون می‌کنند خودروهایی را که معاینه فنی ندارند به طور مکانیزه جریمه می‌کنند و پلیس به طور دستی هم می‌تواند در مورد این خودروها اعمال قانون کند.

کد خبر 383155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.