نوسازی بافت تاریخی بلگراد با طراحی زها حدید

کارخانه قدیمی ریسندگی در بلگراد با طراحی زها حدید، معمار برجسته عراقی-بریتانیایی، به یک منطقه فرهنگی پر رونق تبدیل شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بلگراد، پایتخت و بزرگترین شهر صربستان با ادامه جنبش مدرنیته‌سازی شهری که منجر به ایجاد سازه‌هایی نمادین در طول قرن بیستم شد، از طرح جدید زها حدید در سبک واسازی، برای تغییر ظاهر محیط قدیمی کارخانه ریسندگی "بکو"، بهره برد. زها حدید در طراحی این پروژه جامع و چندمنظوره از سبک متمایز خود، یعنی سبک پارامتریک که در آن از ساختارهای موج‌دار و پیچیده بهره می‌برد، استفاده کرد. هدف حدید از طراحی دوباره محیط کارخانه ریسندگی بکو، زنده کردن این مکان مرده و تبدیل آن به مرکز فرهنگی شهر بلگراد بود.

مساحت کلی ساختمان طراحی شده جدید برابر با ۹۴ هزار مترمربع است که طبقه همکف آن به طور کامل به فضاهای شهری نظیر ساختمان‌های مسکونی، مناطق تجاری و خرده‌فروشی، یک سالن همایش بزرگ، گالری‌های هنری، یک پارکینگ زیرزمینی بسیار بزرگ برای بازدیدکنندگان و ساکنان بلگراد، یک هتل پنج‌ ستاره و تعداد زیادی فضای عمومی اختصاص داده شده است.

 تمام فضاهای عمومی، خصوصی، داخلی و خارجی از طریق "مسیرهای گردشی" به هم پیوند داده شده است، به طوری که هر مکان به نقاط مجاور خود راه دارد. دیوارهای خمیده ساختمان‌ها پیرامون مجموعه‌ای ‌از باغ‌های داخلی کشیده شده است. بخش مسکونی این مرکز مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات است. پروژه بازسازی محیط کارخانه بکو به گونه‌ای طراحی شده است که خدمات متنوعی را به کاربرانی که در آنجا یا در نزدیکی این منطقه زندگی می‌کنند ارائه می‌دهد.

منطقه تاریخی بلگراد که در یک مزایده عمومی در سال ۲۰۰۷ توسط یک کمپانی یونانی به قیمت ۵۵.۸ میلیون یورو خریداری شد دارای چشم‌اندازی بسیار فوق‌العاده از محل تلاقی دو رودخانه بلگراد و قلعه تاریخی پایتخت صربستان است. این مکان تنها ۵۰۰ متر از مرکز شهر فاصله دارد و بر فراز محور فرهنگی بلگراد واقع شده است که در آن مهم‌ترین مراکز شهر وجود دارد.

زها حدید از اینکه مسئولیت طراحی پروژه بازسازی بکو را بر عهده گرفته بود احساس خرسندی می‌کرد و در طراحی این پروژه، در مرکز آثار فرهنگی مهم بلگراد، از سنت‌های مدرنیته محلی الهام گرفت و مفاهیم و روش‌های جدیدی را نیز برای سازماندهی برنامه‌ها به کار برد.

 طرحی که برای کارخانه سابق نساجی بکو انتخاب شد چشم‌انداز اطراف محور فرهنگی بلگراد را در خود جای داده و فضاهای عمومی ضروری را نیز در برگرفته است. از نظر زها حدید سرمایه‌گذاری برای چنین فضاهای عمومی بسیار با ارزش است زیرا این فضاها بخشی ضروری از یک زندگی شهری به شمار می‌رود چرا که بافت فرهنگی و ساختار فیزیکی شهر را یکپارچه و متحد می‌کند و هویت جدید اما متناسب با تاریخ شهر را به وجود می آورد.

کد خبر 383143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.