وحید نیکخواه آزاد: فیلم‌های کودک از نبود فیلمنامه‌های خوب رنج می‌برد

سینمای کودک و نوجوان پیش از بیان مفهوم و محتوا باید تمرکز خود را بر روی چگونگی بیان آن بگذارد. بیان جذاب مفاهیم در سینمای کودک، مهمترین عامل موفقیت این گونه‌ آثار سینمایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید نیکخواه آزاد، فیلمنامه نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان معتقد است داشتن داستانی جذاب و سرگرم کننده، گام نخست برای برقراری ارتباط بین اثر و مخاطب است و فیلم های کودک و نوجوان باید دارای جذابیت حداکثری باشند تا بتوانند مخاطب را از بین گزینه های گوناگون در دسترس به خود جذب کنند.

این کارگردان که سال گذشته با فیلم "سوم شخص غایب" در جشنواره حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت جایگاه مخاطب در این نوع سینما می گوید: در بین گونه های مختلف، سینمای کودک و نوجوان تنها گونه ای است که بر اساس مخاطبش تعریف می شود و لحن یا موضوع در طبقه بندی آن نقش اصلی ندارد. بنابراین اگر توجه به مخاطب را از سینمای کودک نوجوان بگیریم، هیچ چیز از آن باقی نمی ماند. این سینما هنگامی شکل درست خود را پیدا می کند که به مخاطب خودش توجه کند.

وی ادامه می دهد: باید ببینیم این سینما چگونه می‌تواند رویکرد مناسبی در ارتباط با مخاطب خود داشته باشد. به عنوان مثال هیچ بچه ای برای آنکه یک مفهوم علمی را ببیند به سینما نمی آید. او برای سرگرم شدن به سینما می‌رود و ضمن سرگرم شدن مخاطب کودک باید محتوا و مفاهیم مختلف به او منتقل شود.

کارگردان "نصف مال من، نصف مال تو" اضافه کرد: به عنوان مثال وقتی بچه‌ها را به میهمانی دعوت می کنیم پیش از آنکه فکر کنیم این غذا چقدر ویتامین و کالری دارد باید برای آن‌ها غذاهای خوشمزه فراهم کنیم و ضمن آن مطمئن شویم که آن غذاها از نظر ارزش غذایی هم غنی هستند. اصل این است که ما یک میز غذاهای رنگارنگ برای بچه ها تدارک ببینیم؛ اما در کنار آن مراقب باشیم که سالم و مفید هم باشند.

نیکخواه آزاد با بیان آنکه قصه گویی در فیلم های این رده سنی دارای اهمیت فراوانی است، می گوید: ما باید فیلمنامه هایی برای کودکان بنویسیم که بارزترین شاخصه آنها قصه گو بودنشان است. اگر این اتفاق بیفتد دیگر جایی برای نگرانی در مراحل بعدی ساختن یک فیلم نیست. فیلم های ما از نبودن فیلمنامه های جذاب رنج می برند. به نظر من مشکل از محتوا نیست، مشکل این است که ما محتوا را در قالب جذاب ارائه نمی کنیم.

 او ادامه می دهد: چند سال پیش فقط صدا و سیما بود که ساعات محدودی برنامه کودک پخش می کرد؛ اما اکنون نمایش برنامه های کودک و نوجوان دارای تنوع بسیاری هستند. اگر در دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان رقیب جدی برای آن وجود نداشت، امروزه رقبای جدی برای سینمای کودک به وجود آمده و این به بچه ها قدرت انتخاب داده است. اگر ما برنامه جذابی به کودک و نوجوان ارائه ندهیم، آنها به راحتی  دست به انتخاب دیگری خواهند زد.

این کارگردان خاطرنشان می کند: ما باید یاد بگیریم خوب حرف بزنیم و بدانیم حرف خوب زدن در درجه دوم اهمیت قرار دارد. این پیش و بیش از دیگران بر عهده فیلمنامه نویس است. فیلمنامه مانند نقشه ساختمان است. پیش از آنکه ما برای ساخت یک ساختمان اقدام کنیم، می توانیم از روی نقشه ارزش سرمایه گذاری برای ساخت آن را بفهمیم. همه تلاش ما باید این باشد که به فیلمنامه خوب و جذاب دست پیدا کنیم.

کد خبر 383133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.