۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۳
فصلی نو در مشارکت‌ شهروندی

دولت و مراکز شبه دولتی همچون شهرداری‌ها در مقطعی از زمان در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی دچار اشتباه شدند و آن خلق آثار فرهنگی و اجتماعی و رویدادهای بزرگ شهری به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی بود که باعث شد به مرور فعالیت‌های مردمی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مناسبت‌های ملی و مذهبی فضای خوبی برای ظهور و بروز فعالیتهای مردم نهاد است و تشکل‌های مردمی می‌توانند به بهانه این مناسبت‌ها انسجام تشکیلاتی خود را بازیابی و خروجی سیستم فرهنگی خود را نظاره‌گر باشند، در سالهای گذشته شهرداری‌ها با اجرای برنامهها و رویدادهایی در نقاط مختلف شهر، مردم را به تماشاگر این رویدادها تبدیل کرده‌اند.

اما امروز با ایجاد زمینه‌های مشارکت برای سازمان‌های مردم نهاد، فعالیت‌هایی که انجام آنها در توان مردم است به خودشان واگذار شد زیرا بر این باور بودند که انجام اینگونه اقدامات، بازگشت به نقش محوری مردم در عرصه فرهنگ است.

بی‌شک خواسته شهروندان نیز همین است که در عرصه فرهنگی، دولت یا شهرداریها به عنوان یک تسهیلگر و بسترساز، بروز و ظهور پیدا کند و نقش کُنش‌گری را به مردم واگذار و با بسترسازی و تسهیل‌گری از آنها حمایت کند.

«شهر فرهنگی» و «شهروندی فرهنگی»

«مرتضی رشیدی» معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تاکید بر حمایت از طرح‌های افزایش مشارکتهای فرهنگی و اجتماعی در محلات شهر اصفهان، می‌گوید: سیاست حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان همواره به جذب و مشارکت حداکثری شهروندان در برنامه‌ها، ویژه برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف طول سال است.

وی با بیان اینکه رویکرد معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان نسبت به حضور حداکثری مردم، مشارکت‌جویی و مشارکتپذیری آنها، یک مشارکت فعال مردمی در برنامه‌ها است، تاکید می‌کند: در این راستا اداره مشارکت های مردمی معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان فراخوانی را در چند روز اخیر منتشر کرد تا اجرای برنامه های مختلف به مناسبت عید غدیر و ایامی که منصوب به حضرت امیرالمومنین(ع) است، توسط سمن ها و کانون ها، مساجد و نهادهای مدنی و مردمی با مشارکتی و تسهیل گری شهرداری برگزار شود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: تلاش این سازمان داشتن نقشی مشارکت‌جویانه و تسهیل‌گرانه در برگزاری رویدادها و مناسبت‌های مختلف است چراکه بر این باور هستیم که هرچه مشارکت مدنی در برگزاری برنامه‌های مختلف شهری افزایش یابد، تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

رشیدی اظهار می‌کند: از سوی دیگر حوزه معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان با چاپ و توزیع یک بروشور در تمام نهادها، سازمانهای فرهنگی_هنری و اجتماعی شهر، بخش های خصوصی و هنری و فرهنگی اعلام آمادگی سراسری کرده که شهرداری اصفهان با تمام ظرفیت‌ خود آماده برگزاری رویدادهای مشترک با نهادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر در راستای تحقق هدف «شهر فرهنگی» و «شهروندی فرهنگی» است.

وی ابراز امیدواری می‌کند: با این همافزایی درون و برون سازمانی که در حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اتفاق خواهد افتاد، شاهد باشیم که یک شهر فعال و خلاق با شهروندانی مشارکتپذیر داشته باشیم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که حمایت شهرداری از طرحهای افزایش مشارکت‌ فرهنگی و اجتماعی در محلات شهر اصفهان چگونه انجام می‌شود؟ تصریح می‌کند: گاهی یک بخش هنری، فرهنگی، اجتماعی و سمن‌های مردمی، یک طرح یا ایده ای خلاقانه دارند که در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده شهرداری است که در این شرایط برای اجرای آن ایده یا طرح مشارکت مالی و یک مشارکت فعال خواهیم داشت تا آن رویداد اتفاق بیفتد.

وی می‌گوید: هدف شهرداری اصفهان این است که براساس اولویت‌های ارائه شده هیچ نهاد فرهنگی نباشد که بخش فرهنگی مدیریت شهری دست یاری به سمت آن دراز نکرده باشد زیرا آماده برگزاری رویدادهایی را داریم که به ارتقاء فرهنگ شهر کمک کند.

استفاده از ظرفیتهای نهفته شهروندان در کوچه پس کوچه‌های شهر

«امیرحسین ستوده‌فر» رییس هماهنگی امور مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان تقویت نشاط اجتماعی را یکی از اولویتهای شهرداری اصفهان می‌داند و اظهار می‌کند: بسترهای مناسب تقویت نشاط اجتماعی در فصل تابستان با توجه به اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها فراهم می شود، از این رو در معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان و به خصوص در مناطق ۱۵ گانه این مهم به صورت جدی پیگیری و انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۴۵۰ عنوان برنامه فرهنگی در ایام تابستان در محلات مختلف شهر اصفهان، می‌گوید: از جمله این برنامه‌ها «نشاطستان» است که با هدف تقویت نشاط اجتماعی و ایجاد شور و نشاط در بین خانواده‌ها در تمام بوستانها، پارکها، و گردشگاه‌های محله‌های شهر به ویژه در نقاط کمتر برخودار و محروم و حاشیهای شهر برگزار می‌شود.

رییس هماهنگی امور مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان مشارکت مردم در اجرای برنامههای فرهنگی و اجتماعی شهر در ایام تابستان را قابل توجه می‌داند و ادامه می‌دهد: در برنامههای اجرا شده شهروندان منفعل نیستند، بلکه برنامه‌ریزیها به گونه‌ای انجام شده که بازی و تفریح توسط شهروندان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: گاهی وقتی برای اجرای برنامه های مشارکتی به دل محلات شهر میرویم با افراد مستعد، توانمند و هنرمند در عرصه‌هایی همچون گویندگی، استندآپ کمدین، مجریگری و ... آشنا میشویم که با توجه به استعداد بالقوه، زمینه همکاریهای مداوم با شهرداری در اجرای برنامههای مختلف را برای آنها فراهم میکنیم.

ستوده‌فر می‌گوید: با اجرای برنامه‌های مشارکتی در دل محلات شهر، چرخه استفاده از ظرفیتهای نهفته شهروندان در کوچه پس کوچه‌های شهر ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلمهای کودک و نوجوان از ۲۸ مردادماه در شهر اصفهان، تصریح می‌کند: به مناسبت این رویداد بین‌المللی در مناطق کم برخوردار شهر فیلم های متنوعی از جشنواره را برای کودکان پخش خواهیم کرد، حتی عنوان «سینما پارک» یکی از برنامههایی است که در مناطق مختلف همزمان با برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار میشود.

رییس هماهنگی امور مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان از اجرای «طرح کودک کتابدار» و «طرح کودک ناشر» خبر می‌دهد و می‌افزاید: یک طرح بسیار ویژه برای حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب «طرح کودک کتابدار» و «طرح کودک ناشر» و درحقیقت چند مدل طرح دیگر برای آشنایی کودکان با سیستم فرایند نشر و تولید کتاب در نظر گرفته شده تا کودکان علاوه بر آموزش، از چاپخانه‌ها نیز بازدید کنند.

وی با بیان اینکه برنامه «تابستانه» با مشارکت حوزه تبلیغی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: در این برنامه مجموع برنامه‌های تفریحی، نشاطآور و بازیها به غیر از بوستان هر بار در یکی از خیابان‌های محله های شهر برگزار میشود که در آن انواع بازیها برای سنین مختلف حتی سالمندان پیش بینی شده تا شهروندان در محله خود محیطی نشاط و مفرح را تجربه کنند.

کد خبر 383130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.