اژدهای سرخ را رام کنید

چین بازار بزرگ گردشگری دنیاست که ایران نیز اکنون در تکاپو برای افزایش سهم خود در این بازار است، اما باید مراقب گردشگران چینی بود و با برنامه ریزی وارد این بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور چین بزرگترین بازیگر دنیای ارتباطات امروز در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی است،‌ کشوری یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفری که با سرعت فزاینده‌ای تمام قلل اقتصادی را فتح کرده و همواره این محصولات چینی بوده‌اند که راه خود را به بازار دیگر کشورها باز کرده‌اند و این باعث  شده تا چینی‌ها به تمام دنیا نگاهی اقتصادی داشته باشند. اما اکنون به لطف صنعت گردشگری این مردم دنیا هستند که چینی‌ها را در جایگاه منبع تامین ارز می‌بینند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۴۰ میلیون نفر گردشگر چینی در دنیا وجود داشت، علاوه بر تعداد بالا چینی‌ها در سفر با اخلاق خاص خود شناخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اخلاق آن‌ها ولخرجی است که باعث شده تا چینی‌ها لقب ولخرج‌ترین گردشگران را به خود اختصاص دهند که به هر مقصدی می‌روند هزینه زیادی را صرف خرید سوغات و گشت‌زنی می‌کنند، در ایران نیز گردشگران چینی علاقه زیادی به خرید صنایع دستی نشان می‌دهند.

اتفاقات چند وقت اخیر از جمله حذف یک طرفه روادید ایران برای چینی‌ها نشان می‌دهد که ایران نیز وارد بازی برای جذب گردشگران چینی شده است. ایران اکنون پذیرای زیر ۱۰۰ هزار گردشگر چینی در سال است و با وجود رقیبان زیاد و قدرتمند کار صنعت گردشگری کشورمان در این بازار سخت خواهد بود. مردمان سختکوش چین اگرچه در زندگی قانع ولی در سفر پرتوقع هستند و راضی کردن آن‌ها کار آسانی نیست.

در همین رابطه مجید مضطرزاده، دانشجو و فعال اقتصادی در چین به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چینی‌ها انسان‌های پرتلاش، ‌وقت‌شناس،‌ متعهد و منظم هستند. زندگی چینی‌ها بر اساس برنامه زمانی مشخص برقرار است،‌ ساعت‌های بیدار شدن،‌ غذا خوردن و استراحت آن‌ها کاملا معلوم است و از برنامه زمانی خود خارج نمی‌شوند. چینی‌ها از ایرانی‌ها خوششان می‌آیند و آن‌ها را مردمانی با شخصیت و با تاریخی قوی می‌دانند، آن‌ها همچنین ایران را بازار خوبی می‌دانند و دید مثبتی به مردمان ایران دارند.

چینی‌ها علاقه‌مند به صنایع دستی و غذا

صنایع دستی ایران همواره به عنوان یک برند بین‌المللی در دنیا شناخته می‌شود. ایران به لطف صنایع دستی خود توانسته لقب‌ها و نشان‌های مختلف جهانی را کسب کند و شهر اصفهان به عنوان شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته شود. بخش بزرگی از صنایع دستی دنیا در ایران تولید می‌شود و این بازار یک فرصت طلایی برای جذب گردشگران است. چینی‌ها نیز از علاقه‌مندان به سوغات و صنایع دستی ایران محسوب می‌شوند.

مضطرزاده با اشاره به بخش‌های جذاب ایران از نگاه چینی‌ها اظهار می‌کند: صنایع دستی ایران برای مردمان چین بسیار جذاب است و به فرش، زعفران و ترمه ایرانی علاقه زیادی دارند. استقبال هیئت‌های تجاری چینی از صنایع دستی ایران فوق‌العاده است، میدان نقش جهان و دیگر بازارهای صنایع دستی برای این تاجران مانند بهشت می‌ماند. هرموقع که با تجار چینی در بازارهای سنتی ایران قدم می‌زنیم به وجد می‌آیند. ضمن اینکه به فرهنگ غذایی ایران علاقه زیادی دارند.

وی سپس با بیان اینکه "در زمان جام جهانی بسیاری از چینی‌ها بازی‌های ایران را دنبال می‌کردند و از برد ایران استقبال ‌می‌کردند" خاطرنشان می‌کند: به طور کلی چینی‌ها نسبت به خارجی‌ها توجهی ویژه ای دارند و از آنها خوششان می آید، همچنین‌ به دلیل ارتباطات گسترده ایرانی‌ها در بین آن‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

علاقه چینی‌ها به دنیا غیرقابل کتمان است، چینی‌ها با همین علاقه به خارج و کشورهای خارجی در قرون پیشین کشور گشایی کردند و با همین عقیده در قرن جدید به کشور گشایی‌ها اقتصادی پرداختند. چینی‌ها در اقتصاد با مطالعه دقیق بر روی کشورهای مختلف و همچنین استفاده از کپی و دیگر تکنیک‌ها تبدیل به بزرگترین اقتصاد دنیا شدند، اتفاقی که آن‌ها را اکنون با حدود ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال تبدیل به بزرگترین کشور تامین کننده گردشگر دنیا کرده است.

در قبال چینی‌ها باید محتاط بود!

در گذشته بیشتر هیئت‌های تجاری از چین به ایران می‌آمدند و گردشگری به قصد گردش و تفریح از کشور اژدهاها وارد ایران نمی‌شد. چند سالی است که آرام آرام تورهای گردشگری چینی در ایران دیده می‌شوند و بازار آن‌ها داغ شده است. در این بین شاید نزدیک‌ترین رابطه را راهنمایان تور با این گردشگران داشته باشند، راهنمایان چینی زبانی که به واسطه دانستن زبان اصلی ارتباط خوبی با این گردشگران دارند.

حمیده بنیادی راهنمای تور چینی‌زبان درباره اخلاق و خلق‌وخوی گردشگران چینی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بخش بزرگی از گردش چینی‌ها در ایران به خرید برندهای گوناگون و خورد و خوراک سپری می‌شود. چینی‌ها عکس‌های بسیار زیادی می‌گیرند و طبق شنیده‌ها این عکس‌ها را در کشور خودشان می‌فروشند! این کار را در سال‌های گذشته ژاپنی‌ها می‌کردند، هدف آنها نیز شناخت سطوح مختلف اجتماعی و سبک زندگی و پوشش ایرانی‌هاست و اهداف اقتصادی دارند.

وی معتقد است که در مقابل گردشگران چینی‌ باید احتیاط به خرج داد و تاکید می‌کند: چینی‌ها دارقالی ایرانی را طراحی و قالی ایرانی می بافند و به قیمت بسیار ارزانی می‌فروشند. در برابر گردشگران چینی‌ بسیار باید محتاط عمل کرد چراکه حضور برخی از آنان نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه در آینده به ضرر اقتصاد ما نیز خواهد بود. در کنار لغو روادید و ورود گردشگران باید جوانب دیگر نیز در نظر گرفته شود.

بنیادی می‌افزاید: چینی‌ها به اندازه گردشگران اروپایی درباره مقصد مطالعه نمی‌کنند و با علم و دانش زیادی پا به ایران نمی‌گذارند. باید برنامه‌ریزی‌ها در راستای جذب گردشگران حرفه‌ای چینی باشد، برخلاف تصورات، تمام گردشگران چینی ولخرج نیستند.

اژدهای خطرناک، اما سودآور

نظرات ضد و نقیض زیادی درباره گردشگران چینی وجود دارد، اما آنچه که ملموس است تاثیرگذاری حضور آن‌ها در ایران است. چینی‌ها نسبت به دیگر نقاط دنیا کمتر در معرض تبلیغات منفی رسانه‌ای علیه ایران هستند، البته این بدین معنا نیست که ذهنیتی مثبت در ذهن چینی‌ها نسبت به ایران نقش بسته باشد. مردمان اژدهای سرخ مشرق زمین نیز همچنان با خبرهای سیاسی در قبال ایران مواجه هستند.

تحقیقات نشان داده است چینی‌ها بیشتر با توجه به توصیه دوستان و صحبت‌های رو در رو سفر می‌کنند، از همین رو هرچه که گردشگر چینی بیشتر به ایران بیاید یعنی سفیر و تبلیغ کننده سفر بیشتری به ایران خواهد آمد. اکنون بیش از هر چیزی بازار چین نیازمند شناخت ایران است، این شناخت با تهیه منابع چینی زبان همچون کتاب‌های گردشگری و سایت جامع که معرف ایران باشد میسر است.

همچنان باید در نظر داشت که چینی‌ها گردشگران خاصی هستند و نمی‌توان همان نسخه‌ای که برای اروپایی‌ها یا کشورهای همسایه پیچیده شده را برای آن‌ها نیز اعمال کرد. برای جذب گردشگران چینی نیاز به مطالعات طولانی، همچنین برنامه ریزی درست و صحیح و از همه مهم‌تر تربیت نیروی متخصص مسلط به زبان چینی است.

کد خبر 383119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.