نقش اسید چرب فراموش شده در کاهش بیماری‌های قلبی!

یافته‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد مصرف نوع خاصی از اسیدهای چرب امگا ۶ ، نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری مطالعات، نقش اسیدهای چرب امگا ۳ را بر بیماری‌های قلبی مورد بررسی قرار داده‌اند اما اسیدهای چرب امگا ۶، عضو دیگر این خانواده، همواره مورد غفلت جامعه پزشکی قرار گرفته‌ است. محققان انگلیسی به تازگی نقش این اسیدهای چرب پرفایده را بر بروز امراض قلبی ارزیابی کردند.

تصلب شرایین زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌ها در رگ‌های خونی تشکیل شده و این موضوع منجر به باریک و سفت‌شدن عروق شود. این عارضه با گذر زمان می‌تواند باعث مسدودشدن شریان‌ها شود و در نتیجه زمینه ایجاد بیماری‌های تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی و قلبی را فراهم کند.

گروهی از محققان دانشگاه "کاردیف" در انگلستان به تازگی تاثیر اسیدهای چرب امگا ۶ را بر تصلب شرایین بررسی کردند. آن‌ها به منظور انجام این تحقیق عملکرد نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶ (omega-6 polyunsaturated fatty acid) به نام "اسید دیهومو گاما لینولنیک" (dihomo-gamma-linolenic acid) را در نمونه موش‌های مبتلا به تصلب شرایین بررسی کردند.

"لینولنیک اسید" و "آراشیدونیک اسید"، دو بخش مهم اسیدهای چرب امگا ۶ را تشکیل می‌دهد. این مطالعه بر تاثیر اسید دیهومو گاما لینولنیک (DGLA ) روی سلول‌های ایمنی موش‌ها متمرکز بود. محققان طی انجام این مطالعه به چندین ساز و کار که اسیدهای ضروری از طریق آن‌ها ممکن است از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری کند پی بردند.

نتایج این مطالعه نشان داد اسید چرب امگا ۶ (DGLA) می‌تواند تاثیرات مثبتی در پیشگیری از  بیماری تصلب شرایین داشته باشد. این نوع اسید در کنترل فرآیندهای مرتبط با التهاب و توانایی سلول‌ها در از بین بردن کلسترول موثر است.

به گفته محققان، DGLA اثر محافظتی بر فرآیندهای مرتبط با تصلب شرایین در سلول‌های لایه درون‌رگی (اندوتلیال) و سلول‌های ماهیچه صاف (دو نوع سلول مهم مرتبط با گرفتگی عروق) دارد و با کاهش تراوش پروتون (proton leak)، عملکرد میتوکندری را بهبود می‌بخشد.

نتایج این مطالعه در مجله Biochimica et Biophysica Acta Molecular Basis of Disease منتشر شده است.

کد خبر 383112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.