فایده کار کردن با کامپیوتر در سنین بالا چیست؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد کار کردن با کامپیوتر و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، خطر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مغز انسان با بالارفتن سن دچار تغییراتی می‌شود؛ برخی افراد ممکن است مشکلات ضعف حافظه و قدرت تفکر و قضاوت را تجربه کنند. اختلال شناختی خفیف (MCI) مرحله‌ بین تحلیل عملکردهای شناختی مرتبط با سالخوردگی و زوال عقل است که تاثیر چشمگیری بر فعالیت‌های روزانه افراد نمی‌گذارد. فراموشی، حافظه کوتاه مدت ضعیف، مشکلات یادگیری و فکر آشفته و درهم ریخته از علائم اختلال شناختی خفیف است.

گروهی از پژوهشگران کلینیک مایو در آمریکا به منظور بررسی تاثیر فعالیت‌های محرک ذهنی دوران میانسالی و سالخوردگی بر مغز، داده‌های سلامت دو هزار فرد را با میانگین سنی ۸۰ سال که به اختلال شناختی خفیف مبتلا نبودند، مورد مطالعه قرار دادند. سپس از شرکت‌کنندگان خواستند به پرسشنامه‌ای در مورد مشارکت خود در انواع فعالیت‌های محرک ذهنی در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی‌ خود و  سنین بالاتر، پاسخ دهند.

این افراد هر ۱۵ ماه یک بار، تحت انجام آزمایشات تفکر و حافظه قرار گرفتند؛ در طی مدت پنج سال، ۵۳۲ نفر از شرکت‌کنندگان به اختلال شناختی خفیف مبتلا شدند. موضوع قابل توجه اینکه تنها حدود ۱۵ نفر از شرکت کنندگان در دوران میانسالی خود از کامپیوتر استفاده می‌کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد هر نوع فعالیت محرک ذهنی، تاثیرات مثبتی بر سلامت مغز دارد چنانچه استفاده از کامپیوتر در دوران میانسالی و سنین بالاتر، خطر ابتلا به MCI را تا ۳۷ درصد کاهش داد. مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مانند حل‌کردن جدول در میانسالی و سنین بالاتر، خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف را تا ۲۰ درصد و فعالیت‌های هنری نیز  در سنین بالاتر احتمال ابتلا به این بیماری را تا حدود ۴۲ درصد کاهش داد.

یافته‌های جدید نشان داد افرادی که در بیشتر از دو فعالیت ذهنی مشارکت داشتند، تاثیرات مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند، به گونه‌ای که اختلال شناختی خفیف در میان شرکت‌کنندگانی که در دو یا سه فعالیت شرکت داشتند، به ترتیب ۲۸ و ۴۵ درصد کمتر از کسانی بود که هیچ فعالیتی نداشتند. همچنین مشارکت در چهار یا پنج فعالیت نیز خطر گسترش این بیماری را به ترتیب ۵۶ و ۴۳ درصد کاهش داد. به گفته محققان فعالیت‌های محرک ذهنی، نقش مهمی در کاهش خطر گسترش MCI ایفا می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

کد خبر 383106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.