حریم خصوصی بین زوجین استاندارد خاصی ندارد

یک روانشناس گفت: باید بدانیم حریم خصوصی بین زوجین با هم فرق می‌کند و این موضوع نسخه‌ای ندارد که برای همه به یک شکل کاربرد داشته باشد درحالی که عموما فکر می‌کنند برایش یک استاندارد خاص وجود دارد.

محمدعلی ناجی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص میزان حریم خصوصی بین زوجین در زندگی مشترک اظهار کرد: حریم خصوصی در واقع دو مفهوم دارد یکی حریم فیزیکی و دیگری حریم روانشناختی است که منظور از حریم فیزیکی فاصله‌ افراد مختلف به لحاظ فیزیکی است و حد این فاصله فیزیکی در موقعیت‌های مختلف با افراد مختلف متفاوت است.

وی در تشریح حریم فیزیکی تصریح کرد: وقتی یک زن با یک مرد غریبه صحبت می‌کند حریم فیزیکی اطراف آنها بیشتر است اما وقتی با همکار صمیمی خود مراوده دارد فاصله فیزیکی کمتر است و زمانی که با فرزند خود مراوده می‌کند ممکن است فاصله فیزیکی در کمترین حد باشد و یا وقتی با همسرش است ممکن است حریمی بین آنها نباشد و هیچ احساس ناراحتی هم به وجود نیاید.

این خانواده درمانگر با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ حریم‌ فیزیکی افراد کمتر است، اظهار کرد: در روستا معمولا حریم‌ افراد بزرگتر است و برخلاف شهرها افراد ممکن است در فاصله چندمتری با هم صحبت کنند اما در شهرها همین فاصله حتی به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

وی در خصوص حریم روانشناختی افراد گفت: این حریم به معنای مجموع احساسات و فرایندهای ذهنی و برون دادها و درون دادهای روانشناختی است که دلمان نمی‌خواهد یک نفر به آن رسوخ کند.

ناجی‌نیا با بیان اینکه حریم روانشناختی مثل حریم فیزیکی متناسب با آدم‌ها، موقعیت‌ها و ارتباطات مختلف تغییر می‌کند، افزود: میزان این حریم به ویژگی‌های روانشناختی زوجین، کیفیت ارتباطات و توافقات آنها برمی‌گردد.

حریم خصوصی زوج‌های برون‌گرا کمتر است

وی با اشاره به اینکه افراد برون‌گرا ذاتاً حریم شخصی کمتری دارند، تصریح کرد: برون گراها خودافشاگر هستند و به راحتی درد و دل‌هایشان را به همه می‌گویند، بنابراین وقتی یک زوج برون گرا داریم ناخواسته حریم خصوصی بین آنها کمتر است.

این مدرس دانشگاه در خصوص درون‌گراها گفت: افراد درونگرا، سوءظن‌گرا هستند و خودافشاگری‌های‌شان بسیار ضعیف است که معمولا این زوج ها بین هم حریم خصوصی کمرنگی دارند در واقع مولفه خصوصیت شخصیتی زوجین می‌تواند این حریم را دستخوش نوسان قرار بدهد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم برای همه زوجین با هر نوع کیفیت ارتباطی حریم خصوصی تعریف کنیم، افزود: این اشتباه است که عوام فکر می‌کنند می‌توانند برای همه یک نسخه واحد از حریم خصوصی پیچید.

ناجی‌نیا در خصوص تعریف صمیمیت گفت: صمیمیت عبارت است از میزان خودافشاگری‌هایی که افراد خودشان به طور خواسته در رابطه با زوج‌شان انجام می‌دهند و هر چه قدر صمیمیت در ارتباط با فردی بیشتر باشد حریم‌های خصوصی کمرنگ‌تر و احساس بهتری وجود خواهد داشت،

وی با تاکید بر اینکه پس حریم روانشناختی اساساً مولفه‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: براساس این مولفه‌ها می‌توانیم بگوییم حریم روانشناختی بین زوجین باید چه کیفیتی داشته باشد و آن باوری که عوام معتقدند می‌توانیم برای همه یک نسخه جهانشمول داشته باشیم غلط است و اینکه اعتقاد دارند همه زوجین با هر نوع ویژگی روانشناختی و کیفیت ارتباطی باید حدود مشخصی از حریم خصوصی را حفظ کنند نسخه اشتباهی است.

این مشاور خانواده با بیان اینکه در یک زندگی مشترک سه مولفه مهم صمیمیت، تعهد، میل و گرایش جنسی وجود دارد، تصریح کرد: اساسا در زندگی مشترک این سه مولفه را نیاز داریم اما در بعضی زندگی‌های مشترک صمیمیت پررنگتر است و در بعضی از زندگی‌های مشترک تعهد جای بیشتری به خودش می گیرد و در بعضی دیگر گرایش جنسی نقش بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه صمیمیت در رابطه افراد برون‌گرا بسیار ارزشمند است، افزود: ذاتا در افرادی که زبان عشق بیشتری در زندگی دارند حریم روانشناختی می‌تواند بسیار کمرنگ باشد و آنها به راحتی می‌توانند در مسائل مختلف یکدیگر سرک بکشند بدون اینکه شخص مقابل ناراحت شود.

میزان حریم خصوصی افراد با هم متفاوت است

ناجی‌نیا در خصوص افراد درون‌گرا گفت: این افراد نسبت به شخص مقابل سوءظن‌هایی دارند و ممکن است در حضور همسر خود با خانواده پدری تلفنی صحبت نکنند چرا که واهمه دارند مطالبی که با خانواده دارند به گوش همسر برسد و به اشتباه این زوجین محکوم می شوند به اینکه شما مسیر را اشتباه می‌روید در حالی که اساسا بحث حریم‌های خصوصی بین زوجین متأثر از عوامل بسیاری است.

وی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت حریم روانشناختی که فاکتورهای زیادی دارد ثابت باشد، افزود: پیشنهادی که به زوجین می‌توان داد این است که قبل از ازدواج و در دوران آشنایی مولفه‌های این چنینی در رابطه با همسر آینده خود را بررسی کنند و ببینند چقدر مولفه‌های شخصیتی و رفتاری آنها در مورد حریم خصوصی به هم شبیه است.

این خانواده درمانگر با بیان اینکه زوجین باید در مورد میزان حریم خصوصی به توافق برسند، اظهار کرد: توافق یعنی زوجین در مورد این حریم و جایگاه تصمیم می‌گیرند که تا کجا اجازه ورود به این حریم را دارند و تا کجا این ورود باعث آزردگی نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گاهی اوقات توصیه ما این است که خیلی وارد حریم خصوصی یکدیگر نشوند، افزود: باید بدانیم حریم خصوصی آدم‌ها با هم فرق می‌کند و این موضوع نسخه‌ای ندارد که برای همه به یک شکل کاربرد داشته باشد درحالی که عموما فکر می‌کنند برایش یک استاندارد خاص وجود دارد.

کد خبر 383086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.