چه کسانی در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند؟

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: سنگ کلیه هیچ علامت خاصی ندارد، کسانی که دچار مشکلات روده‌ای مثل اسهال‌های مزمن هستند، افرادی که با گرما سر و کار دارند و اشخاص دیابتی بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

 کیوان محمدی با اشاره به بروز بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه اظهار کرد: سنگ کلیه بیماری شایعی است و علت آن نیز دفع ادرار با حجم کم و یا دفع بیشتر از حد ترکیبات خاصی در درون ادرار است.

وی در خصوص علائم بروز سنگ کلیه گفت: سنگ کلیه هیچ علامت خاصی ندارد،  کسانی که دچار مشکلات روده‌ای مثل اسهال‌های مزمن هستند، افرادی که با گرما سر و کار دارند و اشخاص دیابتی بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

متخصص بیماری‌های داخلی اظهار کرد: وجود شواهدی مثل خون در ادرار و یا دردهایی که در هنگام عبور سنگ از مجاری ایجاد می شود، دردهای بسیار شدید و ناتوان کننده‌ای است که می‌تواند علائم و نشانه‌های بروز سنگ کلیه در اشخاص باشد.

وی تاکید کرد: تهوع، استفراغ و سیاهی رفتن چشم‌ها از دیگر علائم ابتلا به سنگ کلیه است و با توجه به وجود عفونت در بعضی از سنگ ها احتمال نارسایی کلیه هم وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه برای تشخیص سنگ کلیه مهم ترین اقدامات آزمایش ادرار و بررسی ترکیباتی آن است، افزود: همچنین استفاده از سونوگرافی و سی تی اسکن موارد دیگری است که در تشخیص سنگ کلیه به بیماران کمک می کند.

وی تصریح کرد: لازم است اشخاصی که در معرض خطر تشکیل این سنگ‌ها هستند سالانه جهت بررسی وضعیت سلامت کلیه‌ها سونوگرافی ،آزمایش ادرار، اوره و کراتین را انجام دهند.

متخصص بیماری‌های داخلی با تاکید بر اهمیت مصرف مایعات و کاهش مصرف نمک برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه گفت: برای پیشگیری از وقوع سنگ کلیه می‌توان مصرف روزانه حداقل ۲.۵ تا ۳ لیتر مایعات و محدود کردن مصرف نمک و پروتیئن را در برنامه غذایی قرار داد.

محمدی تصریح کرد: در حالت عادی پروتئینی که داخل خون است نباید وارد ادرار شود، اما روزانه دفع پروتئین تا ۱۵۰ میلی گرم ایرادی ندارد و طبیعی است.

متخصص بیماری های داخلی با اشاره به اینکه اگر پروتیئن داخل خون بیشتر از این اندازه وارد ادرار شود نشانه آسیب کلیه است ،اظهار کرد: این اتفاق می تواند همراه با نارسایی کلیه باشد و گاهی اوقات کارکرد کلیه خوب بوده اما بخش مربوط به جذب پروتیئن دچار مشکلاتی می شود.

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم کلسیم برخلاف تصورات رایج عاملی است که می تواند بروز سنگ در کلیه را کاهش دهد با توجه به اینکه کلسیم در مجاری گوارشی به عوامل پیش ساز سنگ متصل شده و باعث دفع آنها از سیستم گوارشی می شود میزان بروز سنگ کلیه در بین افراد را بسیار کاهش می دهد.  

کد خبر 383055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.