اقتباس‌های موفق از داستان‌های کودکان در دوره هشتم

هشتمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان برای سومین دوره متوالی به دبیری علیرضا شجاع نوری و این بار ۱۱ الی ۱۷ مهر ماه در اصفهان برگزار شد. تغییرات چندانی در قوانین هشتمین دوره ایجاد نشد و به نظر می‌رسد دسته بندی فیلم‌ها به درباره کودکان و برای کودکان منتفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این دوره به دلیل رشد کیفی و کمی سینمای کودک برای نخستین بار بخش مسابقه سینمای ایران به جشنواره کودک افزوده شد. در دوره‌های پیشین به دلیل حجم اندک تولیدات سینمایی در این حوزه چنین امکانی فراهم نبود.

یک روز با یک فیلمساز هم یکی از بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره کودک و نوجوان بود که در هشتمین دوره به کیومرث پوراحمد اختصاص یافت. این بخش فرصتی را به فیلمساز و مخاطبان برای گفتگو و تبادل افکار جهت شناخت بیشتر نسبت به یکدیگر در زمینه سینما فراهم می‌کرد.

در هشتمین دوره از این جشنواره برای اولین بار عزت الله انتظامی و علیرضا خمسه به عنوان بازیگران سینمای ایران در لیست هیات داوران دو بخش ملی و بین الملل قرار گرفتند. در دوره‌های پیشین همواره یک یا دو کارگردان ایرانی حوزه کودک به همراه چهار یا پنج نفر از فیلمسازان خارجی بر جایگاه قضاوت جای می‌گرفتند.

از میان آثار ایرانی حاضر در بخش‌های مختلف می‌توان به سه فیلم جذاب و دیدنی به نام‌های «شرم» اثر منوچهر پوراحمد، «خمره» ساخته ابراهیم فروزش و فیلم نیمه بلند «چکمه» به کارگردانی محمدعلی اشاره کرد که هر سه آنها در پایان جشنواره، پروانه‌های زرین را از آن خود کردند.

"شرم "یکی از اپیزودهای مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» است که مستقل از این مجموعه و به شکل یک فیلم بلند سینمایی دراین جشنواره به نمایش درآمد و در اکران عمومی هم با فروش معقولی مواجه شد. فیلمی با محوریت مجید باقر بیگی که علاقمند به فیلمسازی شده و می‌خواهد با دوربین سوپر هشت میلیمتری به امانت گرفته شده، فیلم مورد نظر خود را بسازد اما برای تهیه نگاتیو به مشکل مالی خورده و برای تأمین آن به هر دری می زند. درست هنگامی که پول نگاتیوها را فراهم کرده در تعارف با آقای کیوان، پول علی مراد باربر را می‌پردازد. این در حالی است که کیوان موضوع را فراموش کرده و مجید به دنبال راهی برای گرفتن پول از او می‌گردد.

«خمره» ساخته ابراهیم فروزش یکی دیگر از اقتباس‌های ادبی موفق در حوزه سینمای کودک و نوجوان است که براساس کتاب خمره هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده بود. داستان حضور معلمی جوان در روستایی در یزد که آب آشامیدنی مدرسه آن از یک چشمه تأمین شده و داخل کوزه‌ای بزرگ نگه داشته می‌شود. روزی این کوزه به واسطه سرمای خشک کویری ترک برداشته و می‌شکند، اهالی روستا به کمک معلم جوان به دنبال راهی برای تعمیر کوزه می‌گردند تا اینکه سرانجام با جمع کردن پول و همیاری همه اهالی، خمره تعمیر می‌شود.

فیلم «خمره» همچون تمامی نوشته‌های مرادی کرمانی با تکیه بر فرهنگ و رسوم یک منطقه خاص نوشته شده و لهجه هم نقش مهمی در شکل گیری شخصیت‌ها دارد. معلم جوان روستا هم شباهت زیادی به نمونه‌های پیش از خود در سینمای کودک و نوجوان دارد که برای حل مشکل آب آشامیدنی بچه‌های مدرسه‌اش به آب و آتش می زند. فروزش در خمره تا حدود زیادی به متن وفادار بوده و روی نقاط قوت آن به خوبی مانور داده است. حضور بهزاد خداویسی در نقش معلم هم از نکات جالب فیلم است که در سال‌های بعد به موفقیت‌های زیادی در سینما و تلویزیون دست پیدا کرد.

پوستر این دوره از جشنواره نیز حال و هوای سینما را به خود گرفته بود.

کد خبر 383028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.