توهم تلافی

سخنان رؤسای جمهوری ایران و فرانسه به صورت تلفنی، ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی توسط ترامپ و همایش «شورایاری‌ها مظهر مردم‌سالاری» از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه ۲۹تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، روزنامه اعتماد صفحه نخست امروز خود را به واکنش مقامات ایران پیرامون ادعای  دونالد ترامپ مبنی بر انهدام پهباد ایرانی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «توهم تلافی» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: دونالد ترامپ در حالی ادعای هدف قرارگرفتن پهپاد ایرانی را مطرح کرد که محمدجوادظریف، وزیر خارجه کشورمان در نیویورک بود.طبیعتا خبر ترامپ به اندازه‌ای اهمیت داشت که رسانه‌های متفاوت داخلی و خارجی به دنبال تایید یا تکذیب آن از زبان وزیرخارجه کشورمان باشند.نخستین واکنش وزیرخارجه انتشار نقشه‌ای بود که در آن فاصله جغرافیایی ایران تا خلیج‌فارس و تنگه هرمز و همچنین آمریکا تا این منطقه برجسته شده‌ بود. کنایه دیپلماتیک وزیر خارجه به ادعای دونالد ترامپ درباره پهپاد ایرانی و پاسخی موجز به اظهارات وی درباره نا امن شدن تنگه‌ هرمز توسط ایران. هرچند این توییت محمدجوادظریف به عنوان نخستین واکنش ایران در خروجی رسانه‌ها منعکس شد، اما خبرنگاران مترصد فرصتی بودند که تایید یا تکذیب این خبر را از زبان شخص وزیر بشنوند و چه جایی بهتر از سازمان ملل که وزیرخارجه این روزها در آنجا دیدارهایش را انجام می‌دهد. ظریف در محاصره خبرنگارانی که از او درباره ادعای ترامپ سوال کردند، گفت: «ما خبری نداریم که امروز پهپادی از دست داده‌ایم.» این اظهار نظر وی چندساعت بعد در گفت‌وگو با یک رسانه داخلی هم تکرار شد و وزیرخارجه تاکید کرد که بر اساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کردم هنوز ما هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم.نخستین ساعات جمعه به وقت ایران بود که سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه به نخستین مقام رسمی ایران تبدیل شد که خبر رییس‌جمهور آمریکا را تکذیب کرد. عراقچی در توییترش نوشت: «ما هیچ پهپادی در تنگه هرمز یا هیچ کجای دیگر از دست نداده‌ایم. نکند ناو آمریکایی به اشتباه پهپاد خودشان را زده است؟!» چند دقیقه بعد این توییت عراقچی به تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده بود: «ایران ادعای آمریکا را تکذیب کرد.»

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود به بررسی سخنان رؤسای جمهوری ایران و فرانسه به صورت تلفنی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «مسیرهای پیشنهادی ایران به اروپا» حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل مکرون»، اهتمام و تلاش فرانسه برای حفظ برجام را حائز اهمیت دانست و گفت: ایران  مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است. او با اشاره به سفر نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه به کشورمان، اظهار کرد: طرفین ایرانی و اروپایی برجام باید تلاش کنند تا گام‌های متوازنی در راستای حفظ این توافق برداشته شود. روحانی، تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا را در بقای برجام مشکل‌آفرین دانست و افزود: افرادی در آمریکا هستند که نمی‌خواهند تلاش‌ها برای حفظ برجام موفق باشد که نمونه آن تصمیم اخیر کنگره آمریکا در دزدی بیش از یک و نیم میلیارد دلار پول ملت ایران است.
او با بیان اینکه علی رغم کارشکنی‌ها، معتقدیم طرفین باید از فرصت باقیمانده بخوبی استفاده کرده و کارشناسان دوطرف با خلاقیت خود راهکارهای مناسبی را برای حفظ و ادامه برجام پیدا کنند، گفت: اروپا باید تلاش‌های خود را در راستای تأمین منافع مشروع ایران و ایجاد آتش‌بس در این جنگ اقتصادی آمریکا تسریع کنند.
روحانی تبادل از طریق اینستکس همزمان با ورود پول فروش نفت از این طریق را در راستای استمرار تلاش‌ها برای حفظ برجام مهم دانست و اظهار کرد: گذشت زمان و از دست رفتن فرصت‌ها ایران را مجبور به اجرای گام سوم خود خواهد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی واکنش نطقه صدرنشین در تورم ملکی به تشدید رکود پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «شاهد اول اصلاح قیمت مسکن» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: علائم قوی از شروع اصلاح قیمتی در بازار مسکن شهر تهران رویت شد. تحقیقات میدانی از بازار ملک نشان می‌دهد «قیمت پیشنهادی» فروش آپارتمان در منطقه یک تهران طی روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است. این عقبگرد قیمتی در فایل‌های فروش مسکن، فعلا در محله‌های لوکس که طی دست‌کم یک‌سال گذشته، صدرنشین تورم ملکی بودند، رخ داده است. فروشنده‌های آپارتمان در این محله‌ها قیمت پیشنهادی خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. تحت‌تاثیر رکود سنگین در معاملات خرید، هنوز امکان ردیابی انعکاس کاهش قیمت پیشنهادی در قیمت‌های قطعی فراهم نشده است. با این حال فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت در معاملات نیز خبر می‌دهند. بررسی‌ها درباره منشأ کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن، ۶ علت را مشخص می‌کند. مهم‌ترین عامل، به ثبت بیشترین رشد قیمت در کارنامه فروش واحدهای مسکونی منطقه یک طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مقایسه با سایر مناطق پایتخت برمی‌گردد. اثر روانی کاهش قیمت ارز طی هفته‌های اخیر نیز پارامتر دیگری است که با توجه به سهم بالای تجهیزات ساختمانی وارداتی به‌کاررفته در ساخت‌وسازهای لوکس نسبت به سایر پروژه‌های ساختمانی مصرفی در تهران، اکنون فروشنده‌ها در منطقه یک به این کاهش، واکنش نشان داده‌اند. تغییر رفتار سوداگران نیز موثر بوده است.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود خبر از گفت‌وگو با حمیدرضا گودرزی وکیل نجفی داده است و در تیتر عکس خود نوشته: «واکاوی ادعای جدید در قتل میترا استاد» وی در پاسخ به سوال قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران اظهارات شما در این زمینه را موج‌سواری روی افکار عمومی قلمداد کرده است. پاسخ شما به اظهارات ایشان چیست به خبرنگار آرمان امروز گفت: بنده قصد داشته‌ام نقاط تاریک این پرونده و نقایصی که در روند بررسی پرونده وجود داشته به دادگاه و افکار عمومی متذکر شوم و هیچ انگیزه‌ای از جمله موج‌سواری روی افکار عمومی جامعه مورد نظر بنده نبوده است. اگر بنده قصد موج‌سواری روی افکار عمومی را داشتم مطالبی را مطرح می‌کردم که در پرونده وجود نداشته باشد. این در حالی است که مسائلی که بنده مطرح کرده‌ام بخش‌هایی از دفاعیات بنده در دادگاه و موجود در پرونده بوده است. بنده با صداقت این مسائل را مطرح کردم. به همان شکل که موکل بنده آقای نجفی نیز به صراحت در دادگاه صحبت کرده است. در شرایط کنونی دفاع بنده در گرو نتیجه بررسی‌های کمیسیون اسلحه‌شناسی پزشکی قانونی است.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مصطفی کواکبیان در همایش «شورایاری‌ها مظهر مردم‌سالاری» اختصاص داده و در تیتر عکس یک خود نوشته است: «همایش شورایاری‌ها؛ مظهرمردم‌سالاری» دبیرکل حزب مردم‌سالاری، گفت: کار سیاسی و حاکم شدن دموکراسی نیاز به صبوری دارد و باید تحمل کرد، همیشه نباید منتظر پیروزی‌های بزرگ بود باید تحمل کرد؛ قطعاً در چارچوب تشکیلات، سازمان دهی و عملکرد خوب پیروزی به دست خواهد آمد.
دکتر مصطفی کواکبیان افزود: نهادهای مدنی دنیا موفق بودند چون با خرد جمعی این کارها را پیش بردند و نهادهای مدنی مشروعیت کامل‌تری نسبت به نهادهای اجرایی دارند.
وی اضافه کرد: برای قانونمند کردن و روشن کردن جایگاه شورایاری‌ها در مجلس بیشترین تلاش را در مجلس دهم انجام دادیم ولی دلایل متعدد از جمله عدم همراهی رئیس مجلس قانون شورایاری‌ها به سرانجام نرسید.
کواکبیان یادآور شد: از بازرسی کل کشور تعجب می‌کنم که بعد از چهار دوره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، نامه نوشته و در این خصوص بحث‌هایی را مطرح کرده است.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اجتماع  هزار نفر دختران و زنان محجبه و عفیف اصفهان اختصاص داده و درعکس یک خود نوشته است: «تجمع پرشور دختران انقلاب در حمایت از حجاب» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده داده است: در ادامه  مراسم، دختر مینا علی‌نژاد بیانیه‌ای را در جمع دختران انقلاب قرائت کرد. گروه مردمی آمرین‌ صراط فعالیت خود را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر از تهران آغاز کرد و اکنون در حال گسترش پایگاه‌های مردمی خود در استان‌های مختلف کشور است.در این مراسم خانواده شهیدان احمدی روشن، محسن حججی، ابراهیم هادی، تورجی‌زاده، مسلم خیزاب، جواد محمدی، امید اکبری شهید حادثه تروریستی زاهدان، محمدحسین حدادیان از شهدای فتنه دراویش، مجید قربانخانی، رسول خلیلی و اصغر وصالی حضور داشتند و تجلیل شدند.
همچنین در این مراسم از تعدادی از آمران به معروف کشور تقدیر شد.

کد خبر 383023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.