ایران رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا را کسب کرد

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در مبارزه با قاچاق کالا رتبه دوم و در مبارزه با قاچاق مواد مخدر رتبه نخست جهان را کسب کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از گمرک ایران، علی بعیدی مفردنیا، نظارت بر تجارت فرا مرزی را وظیفه گمرک دانست و اظهار کرد: همین نظارت دو جنبه کاملاً متضاد دارد.

وی افزود: از یک طرف کنترل و نظارت کافی بر تجارت فرا مرزی، انتظار به‌حق از سازمانی مانند گمرک است؛ در واقع در حال حاضر وظیفه گمرک، جمع‌آوری مالیات و عوارض گمرکی نیست بلکه صیانت از حق مردم است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران ادامه داد: نظارت تکلیف اساسی تمام گمرک‌های دنیا است، اما اگر تنها از این نظر به گمرک نگاه کنیم تجارت داخلی و واحدهای تولیدی از رونق می‌افتد؛ بنابراین روان‌سازی و ارائه تسهیلات در عرصه تجارت جنبه دیگری از این وظایف است.

علی بعیدی مفردنیا با بیان اینکه نظارت شامل کنترل می‌شود و چطور باید آن را با نظارتی که شامل ارائه تسهیلات است جمع کنیم، گفت: دنیا برای این امر راهکار دارد و ما نیز جزء کشورهای پیشرفته در این حوزه هستیم؛ دنیا پنجره واحد تجارت فرا مرزی را مطرح می‌کند که هنر تکنیکی نیست بلکه هنر مدیران است و اینکه بین سازمان‌های درگیر هماهنگی ایجاد شود.

بعیدی مفردنیا تصریح کرد: هم‌اکنون در ترخیص کالا ۴۵ قانون و ۱۵ کنوانسیون را رعایت می‌کنیم، در حالی که استاندارد دنیا چهار قانون است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران  اظهار کرد: ۲۵ سازمان کشور به طور مستقیم در امر تجارت فرا مرزی درگیر هستند و اگر هرکدام در سیستم خود دچار کندی شوند، قطعی و کندی در گمرک اتفاق می‌افتد.

کد خبر 382986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.