چه کسی دوربین‌های شورا را رصد می‌کند؟/ پرداخت خسارت به سیل‌زدگان شیراز

تصویب کمک به سیل‌زدگان شیراز، جلسه سه ساعته اما بدون نتیجه شورای شهر گرگان، پاسخ اعضای شورای شهر تهران به حواشی‌های اخیر و بازگشت عصو شورای شهر همدان پس از هفت ماه، مهم‌ترین عناوین بسته خبری پارلمان شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور برای چندمین بار در هفته گذشته اعلام کرد که انتخابات شورایاری غیرقانونی است، اعضای شورای شهر که این روزها شاهد برگزاری مقدمات اجرای این انتخابات هستند، نسبت به اظهارات سراج واکنش نشان دادند.

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در بازدید از ستاد هیات اجرایی انجمن شورایاری‌ها گفت: مجوز برگزاری انتخابات را سازمان بازرسی کل کشور صادر نمی‌کند. این سازمان می‌تواند نسبت به یک فرایند انتقاد داشته باشد و تذکرات قانونی خود را ارائه دهد.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند بر مبنای تشخیص خود تذکرات لازم را به دستگاه‌های اجرایی ذیربط بدهد، ولی اینکه دستگاه اجرایی به این تذکر عمل کنند به مصوبات قانونی که در آن زمینه وجود دارد بر می‌گردد.

رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: برای برگزاری این انتخابات مصوبه هیات وزیران را داریم و شورای عالی استان‌ها به موجب بند ۷ ماده ۸۰ قانون شوراها، شیوه نامه‌ای را در زمینه برگزاری انتخابات شورایاری در کلانشهرها تصویب کرده است.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز درباره نامه سراج به سران سه قوه و غیرقانونی خواندن انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: شورای شهر مخاطب نامه نبود، بلکه سران سه قوه هستند که باید براساس اختیارات خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که انتخابات قانونی شود و یا اگر نیست شرایط آن فراهم شود.

وی ادامه داد: رییس شورای شهر تهران گفتگوهایی با قاضی سراج داشته و ایشان در دولت هم پیگیر موضوع هستند

همدان؛ مولوی پس از هفت ماه به شورا بازمی‌گردد؟

هفت ماه پیش بود که عضویت ابراهیم مولوی با تصمیم اعضای شورای شهر همدان در این شورا سلب شد و جواد گیاه‌شناس جایگزین او در شورا شد اما به تازگی با حکم هیئت مرکزی حل اختلاف وزارت کشور قرار است مولوی مجددا به شورا باز گردد.

بر اساس قوانین و آئین‌نامه‌های داخلی شوراهای اسلامی شهر، اعضا اجازه دارند در بازه زمانی مشخص برای امور درمانی یا تحقیقاتی از مرخصی مدت‌دار استفاده کنند، اما اگر این وقفه حضور در جلسات دلیل موجهی به لحاظ قوانین حاکم بر فعالیت اعضای شورا نداشته باشد و یا ناظران بر فعالیت شوراها آن را قانونی ندانند با مکاتبه رئیس شورای شهر به مجموعه نظارتی فرمانداری  اطلاع‌رسانی شده و سپس طبق همان قانون اولین نفر علی‌البدل که در لیست منتخبان مردم به لحاظ آرا قرار دارد جایگزین فردی خواهد شد که غیب ناموجه از خدمات خود در شورای شهر داشته است.

غیبت دو ماهه ابراهیم مولوی در جلسات صحن شورای شهر همدان در سال گذشته هم باعث شد که پس از برگزاری جلسات متعدد در داخل شورا، کمیته تطبیق فرمانداری و هیئت حل اختلاف استانداری همدان، عاقبت با اتکا به همین بند از مولوی سلب عضویت شود.

اما مولوی به این تصمیم معترض بود و اعتقاد داشت با توجه به این که از شورا مرخصی قانونی گرفته و با رأی اعضا برای ادامه درمان به آلمان رفته غیبتش غیرموجه نیست؛ اما هیچ یک از نهادهای ذی‌ربط در استان‌ همدان به اعتراض مولوی توجهی نکردند تا گیاه شناس در جلسات شورا به جای مولوی حاضر شود.

اخیرا ابراهیم مولوی از اعلام رأی هیئت مرکزی حل اختلاف وزارت کشور خبر داده و گفت: پس از شیطنت‌های بعضی از دوستان سیاسی‌کار در استان که منشأ آن برخی اعضای شورا بودند و به معاونت سیاسی فرماندار، فرماندار و استانداری کشیده شد به ناحق من را از شورا سلب عضویت کردند.

وی با بیان این که من از شورا مرخصی قانونی گرفتم و همه اعضا با این درخواست موافقت کردند افزود: تمام اسناد، مدارک و نامه‌هایی که ارائه کردم از جمله مکاتبات با بنیاد شهید، شورای اعزام به خارج و کمیسیون عالی پزشکی گواه بر این بود که به منظور درمان عوارض ناشی از دوران دفاع مقدس به خارج از کشور اعزام شدم.

مولوی درحالی از بازگشت خود به شورا سخن می‌گوید که رییس شورای شهر همدان از این خبر اعلام بی اطلاعی  کرده است.

شهرکرد؛ شهردار اول استعفا می‌دهد یا عضو شورا؟

چندی پیش نورالله غلامیان شهردار شهرکرد در واکنش به انتقاداتی که به عملکرد وی شده بود، اعلام کرد که به شرطی استعفا می‌دهد که ابتدا یکی از اعضای شورای شهر استعفا دهد.

بعد از انتشار این خبر نایب رییس شورای شهر شهرکرد در نامه‌های متعددی که در فضای مجازی هم منتشر شد اینگونه بیان کرد که "اگر مدیریت شهری با رفتن بنده دچار تغییر و تحول شود حاضر به استعفا هستم" اما طبق شنیده‌ها تاکنون نامه استعفایی به شورای شهر از جانب این عضو شورا نرسیده است.

حیدر علیپور، رییس شورای شهر شهرکرد نیز در این باره گفت: هیچکدام از اعضای این شورا استعفای جدیدی را اعلام نکرده‌اند و اعضای شورا کماکان به کار خود ادامه می‌دهند.

گرگان؛ چه کسی دوربین‌های شورا را رصد می‌کند؟

جلسه علنی شورای شهر گرگان در هفته‌ای که گذشت بدون بررسی هیچگونه لایحه درحالی پایان یافت حسین ربیعی، عصو شورای شهر با انتقاد شدید به شهردار این شهر تمام زمان جلسه را صرف پرداختن به حواشی مربوط به دخالت‌های شهرداری در وظایف شورای شهر کرد.

رصد شهرداری گرگان بر مکاتبات و اتوماسیون اداری شورا، کنترل و پایش دوربین‌های مدار بسته شورا توسط شهرداری و رصد غیرمجاز جلسات و نشست‌های بین اعضا و تشکیل تیم رسانه‌ای برای تخریب برخی از اعضای شورای شهر توسط شهرداری، از جمله موارد مطرح شده این عضو شورا بود که البته با تکذیب شهردار همراه شد.

عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان در واکنش به این اظهارات گفت: این دروغ محض است که من اعضای شورا را کنترل می‌کنم و تا به حال به هیچ فردی نگفته‌ام کجا رفته‌اید و با چه کسی جلسه داشتید چون وقت این کارهای کوچک را ندارم و در شان من هم نیست اینگونه عمل کنم.

وی تاکید کرد: من و هیچکدام از مدیران و همکارانم در شهرداری به هیچ عنوان به دوربین‌های مداربسته در شورای اسلامی شهر گرگان دسترسی ندارند و اطمینان خاطر این موضوع هم با بررسی فنی توسط یک کارشناس قابل تشخیص است.

پس از این سخنان علی اصغر یوسفی، رییس شورای شهر گرگان اظهار کرد: فضای صحن شورا در شرایطی است که شهروندان در آن حضور پیدا می‌کنند و ما هیچ نکته پوشیده‌ای نداریم و حتی من به عنوان رییس شورا درخواست و تمایلی به داشتن دسترسی به دوربین‌ها نداشته و دسترسی هم ندارم.

وی افزود: دلیل نصب این دوربین‌های مداربسته موضوعات امنیتی بوده چون چند باری سرقت‌هایی در اینجا اتفاق افتاد و تصمیم بر نصب این دوربین‌ها گرفته شد.

تهران؛ یکطرفه شدن ویلا بدون مجوز شورا

پس از آنکه الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در توییتر خود موضوع تبدیل خیابان استاد نجات اللهی به گذر صنایع دستی و یک طرفه شدن آن را بدون مصوبه شورای شهر تهران اعلام کرد و از شهرداری منطقه ۶ تهران خواست هرچه زودتر یک طرفه کردن خیابان نجات اللهی را لغو کند، دیگر اعضای شورای شهر نیز به این اقدام که اعتراضات شهروندان را نیز به دنبال داشته است واکنش نشان دادند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران درباره یکطرفه شدن خیابان ویلا بیان کرد: با شهردار منطقه صحبت کردم که او گفت کار به صورت دو هفته آزمایشی انجام می‌شود و مقرر شده تا شهردار منطقه در جلسه شورای شهر شرکت کند و درباره مطالعات انجام شده توضیحاتی دهد.

همچنین محمد علی کرونی دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز گفت: موضوع یک طرفه شدن خیابان نجات‌الهی (ویلا) در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح نشده است.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه بندهایی برای توسعه فرهنگی آمده است که شهردار منطقه ۶ با هماهنگی پلیس راهور برای تبدیل خیابان ویلا به گذر صنایع دستی به یک طرفه کردن آن اقدام کرد.

کرونی گفت: برنامه ریزی‌ها به شکلی است که عرض پیاده راه افزایش پیدا کند و تنها یک لاین برای عبور و مرور خودرو ایجاد شود.

او با اشاره به این موضوع که ممکن است نسبت به اجرای این طرح اعتراض‌هایی ایجاد شود، گفت: قرار است در جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی و حمل و نقل شورای شهر تهران که روز یکشنبه برگزار خواهد شد، ابعاد اجرای این طرح بررسی شود.

شیراز؛ پرداخت خسارت به سیل‌زدگان

اعضای شورای شهر شیراز شهرداری را ملزم کردند که از محل ردیفهای قانونی، لایحه پرداخت خسارت قربانیان حادثه سیل فروردین‌ماه در شیراز را ظرف مدت یک هفته تهیه و به شورای شهر تقدیم کند.

این مصوبه با توجه به قید این نکته به شهرداری ابلاغ شد که پرداخت این مبلغ به صورت داوطلبانه و تنها جهت کاهش الام وارده است و قرینه‌ای مبنی بر تقصیر شهردار نخواهد بود.

کوتاه از شورا:

محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران: معاونت و حمل و نقل شهرداری تبدیل به معاونت طرح ترافیک شده است/ آمار ۶۳ درصدی رضایت مردم از طرح ترافیک جدید خنده‌دار است و معلوم نیست چگونه محاسبه شده است.

بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد: به زودی تمام اطلاعات سفرهای خارجی از اوایل دهه ۸۰ که در مجموعه شهرداری و شورای شهر مشهد انجام شده است، بر روی سامانه فاش بارگذاری شده و برای مردم قابل مشاهده خواهد بود.

احد رسولی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کرج: بخشی از مساحت شهر به اشغال بافت های فرسوده و ناپایدار درآمده و اقدامات صورت گرفته یا اندک بوده یا اثر بخشی لازم را نداشته است و اگر دست روی دست بگذاریم، در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد.

ابوذر دهدار، رییس شورای شهر بوشهر: صادقانه می‌گویم که در دوره‌های قبلی شهرداری و شورای شهر، برخی افراد به‌صورت سفارشی و خانوادگی در سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری استخدام شده بودند اما در شورای پنجم حتی یک نفر هم استخدام شهرداری بوشهر نشده است.

حسن اعمی بنده قرایی، رییس شورای شهر کاشمر: با توجه به مستنداتی که در اختیارداریم، در جلسه اخیر شورای شهر، شهردار فعلی کاشمر فاقد شرایط احراز تصدی سمت شهرداری تشخیص داده شد.

ونوس عامری عضو شورای شهر یزد: ما میراث جهانی شدیم برای کارهایی که نکردیم که یکی از آنها تخریب محیط زیست بود. در یزد زباله نداشتیم و از مواد بازنیافتنی استفاده نمی شد خوشبختانه هنوز این فرهنگ در یزد ریشه دارد و این مسئولیتی است که ما نسبت به جهان داریم.

علیرضا پوستی، رییس شورای شهر اردبیل: جابه‌جایی پادگان ارتش، انتقال فضای آموزشی روبروی ساختمان استانداری اردبیل و تعیین تکلیف باغ شریعت سه طرحی است که از سوی شورای شهر برنامه‌ریزی و به استانداری اردبیل ارائه شده است که در صورت نهایی شدن طرح‌ها تحولی چشمگیر در اردبیل خواهد بود و چهره شهر را دگرگون خواهد کرد.

کد خبر 382971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.