برنامه خوشمزه مک دونالد برای محیط زیست

رهاسازی حقابه تالاب‌های کم آب در سال جاری، رفع ایرادات لایحه حمایت از محیط بانان تا یک ماه آینده، ورود مدعی العموم به پرونده ذوب آهن، کاهش جمعیت سنجاب‌های زاگرس و برنامه خوشمزه مک دونالد دوستدارمحیط زیست عنوان خبرهای بسته محیط زیست این هفته ایمنا است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها مک دونالد برای حفاظت از محیط زیست یک طرح جالب را آغاز کرده است. طرحی که البته برای موفقیت به همیاری و همکاری کاربران نیاز دارد.

 اگر خریداران و مشتریان محصولات مختلف رستوران های زنجیره ای مک دونالد، اپلیکیشن حفاظت از محیط زیست را دانلود و طرح مک دونالد برای مبارزه با مصرف پلاستیک را بپذیرند، می توانند یک چیزبرگر رایگان دریافت کنند.

مدت ها است که شعبه های مختلف مک دونالد برای حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی می کنند و اکنون این برنامه قصد دارد مشتریان را با طبیعت آشتی دهد. بر اساس این طرح مشتریان دیگر هیچ نوع ظرف، قاشق و چنگال، لیوان یا بسته بندی های پلاستیکی دریافت نمی کنند.

تمامی بسته بندی ها کاغذی خواهد بود و گرچه این کار نیز از دید برخی آسیب زننده به طبیعت است اما به نظر سالم تر از روش استفاده از پلاستیک می رسد. مشتریان بیرون از رستورانی که خانه هایشان در شعاع نزدیک به رستوران باشد می توانند با حذف درخواست دریافت غذا در پلاستیک یک امتیاز دریافت کنند.

البته این طرح در کنار طرفداران منتقدانی دارد و حتی برخی مشتریان با داد و فریاد خواستار پلاستیک برای حمل غذاهای خود شده اند. با این وجود به نظر می رسد مک دونالد قصد ندارد از مواضع خود کوتاه بیاید.

ایران در تولید پسماند زباله و آلودگی هوا در دنیا پیشتاز است

 عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایران در فرسایش آب، خاک، گیاه و مواد ژنتییکی و نیز تولید پسماند زباله و آلودگی هوا در جهان پیشتاز است.

وی در آیین بزرگداشت روز ملی محیط بان که با حضور محیط بانان کشور در میبد یزد برگزار شد،  افزود: در ۲ سال اخیر تلاش ما حمایت از محیط بانان بوده که اقدامات خوبی در این زمینه در دولت تدبیر انجام شد

رئیس سازمان محیط زیست کشور در باره وضعیت ایران در حفظ محیط زیست در مقایسه با سایر نقاط دنیا گفت: در جهان باید ۱۷ درصد ظرفیت هر کشور در مناطق حفاظت شده را برای نسل‌های آینده حفظ کنند که این آمار در ایران ۱۲ درصد اعلام شده ولی امیدواریم طی سالهای آینده به ۱۷ درصد برسد.

کلانتری، محیط بانان را حافظان مواد ژنتیکی به عنوان میراث نسل آینده و حقوق آنها معرفی و تأکید کرد: تنها سازمانی که از نظر وظیفه، موظف به حفظ حقوق نسل آینده است محیط زیست است و بخش عمده این کار بر عهده محیط بانان است.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار محیط بان در کشور افزود: مقرر شده سالانه ۳۰۰ نفر به آنها اضافه شود که با توجه به بازنشستگی‌ها این تعداد طی ۱۰ سال آینده به پنج هزار نفر خواهد رسید.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: بر این مبنا هر محیط بان باید ۳۳ هزار هکتار مرتع را حفاظت کند و مشخص است با این حجم فعالیت، کاری نمی‌توان انجام داد ولی اگر از نظر فرهنگی وارد شده و محیط بانان به عنوان معلم فرهنگی محیط زیست برای اقشار الگو شوند مردم خودشان محیط زیست را حفظ خواهند کرد.

امسال حق‌آبه تالاب‌های کم‌آب رهاسازی می‌شود

امیر عبدالرضا سپنجی مدیرکل روابط عمومی و رسانه سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق دستور رییس جمهوری امسال وزارت نیرو باید حق‌آبه تمامی تالاب‌های کشور را که با مشکل کم‌آبی مواجه است، رهاسازی کند.

سپنجی ابراز امیدواری کرد که احیای تالاب‌ها و دادن حق‌آبه به آنها به صورت جدی پیگیری شود تا با احیای تالاب‌ها، زمینه‌ها برای ورود گردشگران داخلی و خارجی به این جاذبه طبیعی بیشتر باشد.

تجلیل از چهار محیط بان نمونه اصفهانی

طی مراسمی با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از محیط بانان برتر کشوری و استانی تجلیل شد.

مراسم تجلیل از محیط بانان برتر کشور با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مسئولان کشوری و استانی در شهرستان میبد برگزار و در این مراسم از محیط بانان نمونه استان اصفهان نیز تقدیر شد.

در این مراسم از محیط دار دوم خسرو قاسمی، محیط دار دوم علی اکبر نوروزی نیا،  افسر محیط دار دوم انور جوادیان نژاد و محیط دار یکم حمیدرضا عامری مهابادی به عنوان محیط بانان نمونه استان اصفهان تجلیل شد.

رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی در چهارمحال و بختیاری

 شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر، گفت: ۲ هکتار  از اراضی ملی تالاب سولقان در شهرستان کیار تغییر کاربری شده بود، با پیگیری حفاظت محیط زیست استان و دستور مقام قضایی، رفع تصرف و به وضعیت سابق بازگردانده شد.

وی افزود: این متخلف ضمن رفع تصرف و اعاده به وضع سابق اراضی ملی تصرف شده، به پرداخت سی و سه میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

منطقه شکارممنوع کوه بزرگی و خارو اصفهان به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت

در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست که با حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد در راستای تعیین و تصویب محدوده‌های پیشنهادی برای حفاظت و مدیریت تحت یکی از عناوین مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست، با توجه به تفاهمات سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی و نیاز به تداوم و پایداری حیات وحش در ۱۴ استان کشور مصوب شد حدود یک میلیون هکتار به مناطق حفاظت شده کشور اضافه شود.

مناطق کوه بزرگی و خارو در استان اصفهان با مساحت ۵۰۰ هزار هکتار از مناطق شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت این زیستگاه به عنوان کریدور مهاجرتی حیات وحش در مناطق مرکزی کشور دارای اهمیت است.

لباس محیط بانان به دوربین آنلاین مجهز می شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حمایت از محیط بانان در راس فعالیتهای این سازمان قرار دارد و باید بهترین امکانات و تجهیزات در اختیارشان قرار گیرد، از تجهیز لباس محیط بانان به دوربین آنلاین خبر داد و گفت: ۵۰۰ دستگاه برای نصب خریداری شده و حدود یک هزار دستگاه نیز بزودی خریداری می شود.

 سرهنگ جمشید محبت خانی با اعلام این خبر افزود:این دوربین ها با توجه به آنلاین بودن آنها در انجام مأموریت‌ها، یاریگر محیط بانان آنان خواهد بود و در صورت نیاز مورد استناد قرار می‌گیرد؛ تعدادی هم موتورسیکلت خریداری شده که در اختیار محیط بانان قرار می‌گیرد.

جمعیت سنجاب‎های زاگرس به دلیل قطع درختان بلوط کاهش یافته است

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به کاهش جمعیت چشم‌گیر سنجاب در منطقه زاگرس به دلیل قطع درختان بلوط گفت: ۳۰ سنجاب در دامان طبیعت زاگرس رها شدند.

فریدون یاوری با اشاره به اینکه زیستگاه عمده سنجاب نقش بسیار مهمی در گسترش جنگل‎ها دارد، اظهار کرد: متاسفانه فعالیت شکارچیان غیر مجاز ، قطع درختان بلوط و خشکسالی طی سالهای اخیر سبب کاهش چشم‎گیر جمعیت این گونه جانوری شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ سنجاب از گونه‌های خاص  توسط سازمان محیط زیست به استان کرمانشاه اهدا شده است بیان کرد: حفاظت از گونه‎های طبیعی و جانوری حیات وحش وظیفه همگانی است و استان کرمانشاه به دلیل وجود جنگل‎های بلوط زیستگاه مناسبی برای سنجاب محسوب می‎شود.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این جانور زیبا مورد تاراج و شکار قاچاقچیان حیات‌وحش قرار می‌گیرند، بیان کرد: شکارچیان غیر مجاز ضمن سوراخ کردن درختان و به آتش کشیدن تنه درختان بلوط سنجابها را بیرون کشیده و آن‎ها را به دام می‎اندازند.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه از کاهش جمعیت سنجاب‌ها نسبت به گذشته خبرداد و گفت: خشکسالی،  از بین بردن درختان بلوط و حضور شکارچیان غیر مجاز موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در میان درختان بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

ورود مدعی العموم به پرونده آلاینده های زیست محیطی ذوب آهن

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنجان از ورود مدعی العموم به پرونده آلاینده‌های زیست محیطی ذوب آهن با شکایت محیط زیست خبر داد و گفت: سلامتی و استفاده از هوای سالم حق همه شهروندان است، کارخانه ذوب آهن یکی از صنایع آلاینده اصفهان و منطقه لنجان است.

وی با بیان اینکه کارخانه ذوب آهن گزارش ۲۵ صفحه‌ای در خصوص اقداماتش برای کاهش آلاینده‌ها ارایه داده است، افزود: باید توجه داشت که این اقدامات کافی نبوده است.

دادستان عمومی و انقلاب با تاکید بر احقاق حقوق عامه گفت: با ورود مدعی العموم به موضوع آلودگی کارخانه ذوب آهن اصفهان و شکایت اداره حفاظت محیط زیست، پرونده قضایی تشکیل و پس از صدور کیفرخواست در دادگاه در حال رسیدگی است.

رفع ایرادات لایحه حفاظت از محیط‌بانان تا یک ماه آینده

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه حفاظت از محیط‌بانان که سوم تیرماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، از سوی شورای نگهبان دو ایراد بر آن وارد شد که تلاش می‌کنیم حداکثر تا یک ماه آینده ایرادات را رفع و به تصویب شورای نگهبان برسانیم تا این لایحه به قانون تبدیل شود.

اصغر دانشیان افزود: وقتی که لایحه حفاظت از محیط‌بانان به شورای نگهبان ارسال شد اعضای آن دو ایراد بر لایحه وارد کردند که به جا نیز هست؛ یکی اینکه در ابتدا که این لایحه به مجلس رفت گفته شده بود که شامل محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط زیست و جنگلبانان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری شود اما در روند تصویب آن را به تمام دستگاه‌هایی که یگان حفاظت دارند تعمیم دادند.

وی ادامه داد: از این رو شورای نگهبان ایراد گرفت که در ابتدا قرار بود فقط شامل دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها شود و چون آن را به دیگر دستگاه‌ها نیز تعمیم داده‌اید بار مالی دارد و از آنجا که دولت بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفته پس باید حذف شود چون با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایر است.

دانشیان افزود: همچنین مواردی درباره همیاران محیط‌زیست و سمن‌ها به لایحه حفاظت اضافه شده بود که شورای نگهبان بر آنها نیز ایراد گرفت و گفت که این موارد سنخیتی با لایحه پیشنهادی دولت ندارد و باید حذف شود.

وی گفت: شورای نگهبان یک سوالی نیز مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا بحث استفاده از سلاح، چارچوب‌های استفاده از سلاح را شامل می‌شود یا خیر که این مبحث در این لایحه ابهام دارد، حال قرار است لایحه حمایت از محیط‌بانان به کمیسیون قضائی مجلس برگردد تا با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست دوباره بررسی و ایرادات آن رفع ایراد شود که تلاش می‌کنیم حداکثر تا یک ماه آینده رفع و به تصویب شورای نگهبان برسد تا این لایحه به قانون تبدیل شود.

تخریب سه حلقه چاه غیر مجاز تولید زغال چوب در خمینی شهر

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خمینی گفت: سه حلقه چاه غیر مجاز تولید زغال چوب دراین شهرستان شناسایی و تخریب شد.

سه حلقه چاه زغال چوب سنتی در حاشیه جاده خمینی شهر- نجف آباد توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شناسایی شده بودند که به استناد مواد ۱۲ و ۱۴ قانون هوای پاک چند مرتبه اخطار جهت رفع آلودگی و جمع‌آوری وسایل و تجهیزات تولید زغال به مسوولان آن ها ابلاغ شد.
با وجود فرصت قانونی برای رفع آلایندگی، یکی از این چاه ها به فعالیت توام با آلودگی خود ادامه داد که مراتب از طریق کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵شهرداری خمینی شهر پیگیری و با اخذ دستور دادستان شهرستان، تخریب شد.

کد خبر 382945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.