فشار خون مناسب برای سنین مختلف/ سیگار و کاهش باروری زنان

پیشگیری از سرطان کبد در مبتلایان به هپاتیت سی، سیگار و کاهش سن باروری زنان، علت انحراف انگشت پا، خواص پیاز و مقابله با سرطان و فشار خون مناسب برای سنین مختلف در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به اینکه سیگار در کاهش باروری نقش چشمگیری دارد، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد سیگار حدود ۱۰ سال سن باروری زنان را کاهش می‌دهد.

سیمین ظفردوست، سن باروری زنان را از ۲۰ تا ۴۴ سالگی اعلام کرد و گفت: اما مصرف سیگار سبب کاهش چشمگیر سن باروری در زنان می‌شود، همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که زنان سیگاری یک تا ۲ سال زودتر یائسه می‌شوند و حتی پاسخ کمتری به درمان‌های نازایی مانند IVF می‌دهند.

جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه احتمال سقط جنین، در زنان سیگاری بیشتر است، افزود: سقط جنین، زایمان زودرس، مرگ داخل رحمی جنین و مرگ نوزاد از مهمترین خطرات سیگار در دوران بارداری است.

وی با اشاره به اینکه احتمال نازایی در زنان سیگاری بین ۱.۵ تا ۲ برابر سایر زنان است، گفت: مواد سمی سیگار با آسیب به تخمدان‌ها و کاهش چشمگیر تعداد و کیفیت تخمک‌ها نه تنها باروری را کاهش می دهد، بلکه زنان را در معرض یائسگی زودرس قرار می‌دهد.

آسیب‌های سیگار از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود

وی اظهار کرد: حتی بعد از به دنیا آمدن نوزاد، آسیب‌های سیگار از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و نوزاد افراد سیگاری در معرض مشکلات ناشی از مصرف سموم سیگار قرار می‌گیرند.

فوق تخصص نازایی به افزایش مصرف سیگار در بین دختران جوان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در نسل بعدی به علت مصرف سیگار مشکلات زیادی بین دختران خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مواد سمی سیگار به تخمدان دختران آسیب می‌زند هرچند قطع سیگار جلوی برخی از آسیب‌ها را می‌گیرد اما برخی از آسیب‌ها جبران ناپذیر هستند.

ظفردوست افزود: سیگار سبب می‌شود سرعت کاهش ذخیره تخمدانی بیشتر شود و این موضوع زنان را در معرض خطر نازایی قرار می‌دهد.

وی به عوارض سیگار در مردان اشاره کرد و گفت: کاهش تعداد اسپرم، افزایش اسپرم غیرطبیعی، کاهش کیفیت اسپرم و اختلالات جنسی از جمله عوارض مصرف سیگار در مردان است و کاهش باروری در مردان سیگاری بیشتر مشاهده می‌شود.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا اظهار داشت: کاهش باروری در مردان به دلیل آسیب مواد سمی در سیگار به اسپرم و دستگاه تولید مثلی، صورت می‌گیرد.

چند توصیه برای پیشگیری از «سرطان کبد» در مبتلایان به هپاتیت سی

یک فوق‌تخصص گوارش و کبد، با اشاره به احتمال بروز سرطان کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت سی، توصیه‌هایی را در زمینه پیشگیری از ابتلای آنها به سرطان مطرح کرد.

سیدموید علویان، درباره ارتباط هپاتیت سی با ابتلا به سرطان کبد، اظهار کرد: محققین دریافته‌اند که یکی از علل مهم سرطان کبد ابتلا به هپاتیت سی است. بر اساس تحقیقات حدود پنج درصد از مبتلایان به هپاتیت سی که دچار تنبلی کبد شده‌اند، دچار سرطان کبد نیز خواهند شد و این حالت سال‌ها طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه بروز سیروز کبدی یکی از دلایل بروز سرطان کبد است، افزود: واضح است که همه افراد مبتلا به هپاتیت سی دچار سرطان کبد نمی‌شوند، بلکه افراد مسن‌تر، مردانی که به مصرف مشروبات الکلی ادامه می‌دهند و یا همزمان به هپاتیت بی نیز مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.

علویان ادامه داد: علائم و نشانه‌های سرطان کبد در مراحل اولیه غیر اختصاصی بوده و شامل ضعف، لاغری و بی‌اشتهایی است، اما در مراحل پیشرفته زردی و آب آوردن شکم نیز بروز می‌کند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به هپاتیت از استعمال دخانیات بپرهیزند؛ چرا که دخانیات عامل مساعد کننده بروز سرطان است. همچنین مشروبات الکلی مصرف نکنند و از مصرف بادام زمینی و پسته انبار شده که احتمال آلودگی با آفلاتوکسین در آنها وجود دارد، خودداری کنند. در عین حال درمان هپاتیت سی را طبق دستور پزشک انجام دهند؛ چراکه حذف ویروس و کاهش شدت ضایعات کبدی می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

آشنایی با خواص پیاز در مقابله با فشارخون و سرطان

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد پیاز منافع زیادی برای بدن دارد و استفاده از آن در رژیم غذایی ضروری است.

گنجاندن یک پیاز در رژیم غذایی روزانه می‌تواند مشکلات و بیماری‌ها را درمان کرده و سرطان را از شما دور کند. برخی از خواص پیاز به شرح زیر هستند:

-
پیاز ضد انعقاد خون است.

-
پیاز ضدسرطان است.

-
پیاز خون ساز است.

-
پیاز استخوان ساز است.

-
پیاز ضد درد است.

-
پیاز ضد فشارخون است.

دانشمندان با انجام مطالعات و آزمایشاتی بر روی داوطلبان دریافتند آن دسته از افرادی که پیاز در برنامه غذایی شأن وجود دارد سریع‌تر وزن کم کرده و چربی انباشته شده کمتری در بدن شأن وجود دارد.

علت انحراف انگشت پا

انحراف شست پا برآمدگی استخوانی است که در مفصل انگشت شست شکل می‌گیرد.

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که انگشت شست به انگشت کناری فشار وارد کرده و باعث می‌شود مفصل انگشت شست بزرگتر شده و بیرون زده شود. همچنین گاهی رنگ پوست این ناحیه قرمز و زخم می‌شود.

پوشیدن کفش پنجه باریک و تنگ موجب انحراف شست پا شده یا آن را تشدید می‌کند. همچنین فاکتور وراثت، وارد شدن فشار به پا یا ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل التهاب مفصل می‌توانند در این عارضه نقش داشته باشند.

زمان مراجعه به پزشک

اگرچه انحراف شست اغلب به درمان‌های پزشکی نیاز ندارد اما در صورت مشاهده موارد زیر مراجعه به پزشک ضروری است:

- احساس درد مداوم در انگشت پا

- مشاهده برآمدگی در مفصل انگشت شست

- سخت حرکت دادن انگشت پا

دلایل

نظریه‌های مختلفی در مورد چگونگی شکل‌گیری انحراف انگشت پا وجود دارد اما دلیل دقیق آن مشخص نیست. از جمله فاکتورهای بروز آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- وراثت

- آسیب‌دیدگی از ناحیه پا

- نارسایی مادرزادی

به گزارش سایت تخصصی مایوکلینیک، در عین حال کارشناسان در مورد تاثیر کفش پاشنه بلند یا بسیار تنگ در انحراف شست پا هم‌ نظر نیستند. همچنین، انحراف شست پا می‌تواند با انواع خاصی از التهاب مفصل به ویژه شکل ملتهب آن از قبیل آرتریت روماتوئید مرتبط باشد.  

فشار خون مناسب برای سنین مختلف

عدد فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان

در سنین بین ۱۴ تا ۱۹ سالگی فشار خون طبیعی ۱۱۷ بر روی ۷۷ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۵ بر روی ۷۳ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۲۰ بر روی ۸۱ است.
فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی ۱۲۰ بر روی ۷۹ است، حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۸ بر روی ۷۵ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۲ بر روی ۸۳ است.
فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین ۲۵ تا ۲۹ سالگی ۱۲۰ بر روی ۷۹ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۸ بر روی ۷۵ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۳ بر روی ۸۴ است.

عدد فشار خون افراد جوان و میان سال

فشار خون طبیعی در سنین ۳۰ تا ۳۴ سالگی ۱۲۲ بر روی ۸۱ است و حداقل این فشار در این سنین ۱۱۰ بر روی ۷۷ و حداکثر این فشار ۱۳۴ بر روی ۸۵ است.
فشار خون طبیعی در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی ۱۲۳ بر روی ۸۲ است و حداقل این فشار در این سنین ۱۱۱ بر روی ۷۸ و حداکثر این فشار ۱۳۵ بر روی ۸۶ است.
در سنین بین ۴۰ تا ۴۴ سالگی فشار خون طبیعی ۱۲۵ بر روی ۸۳ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۲ بر روی ۷۹ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۷ بر روی ۸۷ است.
در سنین بین ۴۵ تا ۴۹ سالگی فشار خون طبیعی ۱۲۷ بر روی ۸۴ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۵ بر روی ۸۰ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۸ بر روی ۸۸ است.

عدد فشار خون برای افراد مسن

فشار خون نرمال برای افراد در سنین ۵۰ تا ۵۴ سالگی ۱۲۸ بر روی ۸۵ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۶ بر روی ۸۱ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۴۲ بر روی ۸۹ است.
فشار خون نرمال برای افراد در سنین ۵۵ تا ۵۹ سالگی ۱۳۱ بر روی ۸۶ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۸ بر روی ۸۲ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۴۴ بر روی ۹۰ است.
فشار خون نرمال برای افراد در سنین ۶۰ تا ۶۴ سالگی ۱۳۴ بر روی ۸۷ است. حداقل فشار خون برای این سنین ۱۲۱ بر روی ۸۳ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۴۷ بر روی ۹۱ است.
با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می‌یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن ۶۰ تا ۷۰ ساله ۱۳۴/۸۷ است.

عدد فشار خون نرمال و غیر نرمال

ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین‌تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند. فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از ۸۰/۱۲۰ است. اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از ۸۰/۱۲۰ است حداقل هر ۲ سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.
اگر فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ است، هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید؛ شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.
اگر فشار خون ۹۰/۱۴۰ یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

کد خبر 382939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.