۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
چرا غش‌ می‌کنیم؟

هنگامی که مغز به طور ناگهانی دچار کاهش شدید خون یا اکسیژن شود فرد دچار بیهوشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیهوش‌شدن در نوجوانان امری بسیار شایع است اما این مشکل در اغلب اوقات نشانه‌ای از یک مسئله‌ جدی نیست. تغییرات سیستم عصبی و گردش خون باعث کاهش موقت خونرسانی به مغز می‌شود؛ کاهش خون وارد شده به مغز  نیز موجب از دست‌ رفتن هوشیاری و در نتیجه بیهوشی می‌شود. در این گزارش شما را با بعضی از دلایل غش‌ کردن آشنا می‌کنیم:

کم‌ آب‌ شدن بدن

اگر آب کافی مصرف نشود و یا بدن بیش از حد، مایعات از دست بدهد، آب بدن کاهش می‌یابد. در نتیجه فشار خون کاهش یافته و سیستم عصبی نمی‌تواند این افت فشار را به درستی کنترل کند. همین امر موجب ضعف یا غش‌کردن می‌شود؛ نوشیدن آب فراوان به ویژه هنگامی که هوای بیرون از منزل گرم باشد، برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌شود. یکی از نشانه‌های کم آبی بدن، روشن نبودن رنگ ادرار است.

 ضربان قلب نامنظم

آریتمی به این معنی است که قلب ضربان نامنظم دارد. این عارضه گاهی اوقات جریان و مقدار رسیدن خون به مغز را کاهش می‌دهد و همین امر باعث بیهوشی می‌شود. بیهوش‌ شدن ممکن است اولین یا تنها علامت واضح این مشکل باشد. در صورت مشکوک‌ شدن به آریتمی فرد باید فوراً به پزشک مراجعه کند زیرا این حالت ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل قلبی جدی باشد و  نیاز به درمان فوری داشته باشد.

 ریسه‌ رفتن کبود شونده

این امر اغلب در کودکان شش تا پنج ساله اتفاق می‌افتد. گریه شدید کودکان باعث نرسیدن اکسیژن و آغاز واکنشی غیرارادی می‌شود که به ضعف یا غش می‌انجامد. در این حالت رنگ صورت کودکان آبی می‌شود، برای حدود یک دقیقه دچار بیهوشی می‌شوند و بعد از آن گیج به نظر می‌رسند. کودکان این کار را از روی عمد انجام نمی‌دهند، بلکه این حملات عکس‌العمل‌های غیرارادی و غیرقابل‌ کنترل است که نباید باعث نگرانی والدین شود.

ریسه‌ رفتن رنگ‌ پریده

این حملات نیز عمدتا در خردسالان اتفاق می‌افتد. وحشت یا درد ناگهانی، باعث متوقف‌شدن ضربان قلب برای چند ثانیه می‌شود. در این حالت کودک بدون کوچکترین صدایی دهان خود را قبل از رنگ پریدگی شدید باز می‌کند و حدود یک دقیقه بیهوش می‌شود. این حملات گاهی اوقات پس از صدمه‌ دیدن کودک اتفاق می‌افتد. در واقع خود آسیب نیست که باعث این واکنش خودکار می‌شود، بلکه شوک حاصل از آن ریسه‌ رفتن را ایجاد می‌کند. این حملات تا سن پنج سالگی از بین می‌رود.

قند خون پایین

کاهش قند خون باعث سرگیجه، لرزش، خستگی، گیجی و تاری دید می‌شود. این مشکل را معمولا می‌توان با چند گرم کربوهیدرات موجود در آب‌ میوه یا آب‌ نبات رفع کرد. در غیر این‌ صورت، "هیپوگلیسمی" باعث بیهوشی می‌شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد برای آزاد شدن قند بیشتر توسط بدن و بالا رفتن سطح قند خون، فرد به داروی "گلوکاگون" نیاز پیدا می‌کند. در صورت غش‌کردن، باید سر افراد را هم‌سطح با قلب‌ آن‌ها قرار داد تا به بازگرداندن جریان خون به مغز کمک شود؛ فرد بیهوش معمولا بعد از یک یا دو دقیقه بهبود می‌یابد.

کد خبر 382909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.