از شایعه تا واقعیت/ این غذاها را با هم نخورید!

برخی افراد معتقد هستند مصرف همزمان بعضی از غذاها با یکدیگر، باعث ایجاد شرایط خطرناکی مانند دیابت، سرطان یا حتی مرگ می‌شود، اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها در فضای مجازی هشدارهای جدی در مورد اینکه مصرف همزمان بعضی غذاها با هم باعث بیماری و حتی مرگ می‌شود، شایع شده است. به گفته برخی افراد غذاهایی که تاکنون خوردن آن‌ها برای ما لذت‌بخش بوده و سال‌ها با این تصور، روی میز و سفره شام و ناهار خود قرار می‌دادیم، نه‌ تنها فایده‌ای برای بدن ما نداشته‌، بلکه در بعضی مواقع برایمان مضر بوده است. موضوع قابل تامل اینکه همه اطلاعات موجود در اینترنت صحیح نیست و بیشتر این اطلاعات بر اساس خرافات است تا علم. در ادامه به بررسی واقعیت‌ها و شایعات مربوط به ترکیب‌ دو ماده غذایی که در فضای مجازی به عنوان، دشمن سلامتی نام برده می‌شود، می پردازیم:

مصرف آب سرد با وعده غذایی

شایعه: نوشیدن آب سرد بلافاصله قبل از غذا، در طول آن و یا بعد از وعده غذایی، باعث سفت‌شدن غذا در معده می‌شود؛ در نتیجه چربی‌ها در هنگام مواجهه با هوای سرد بیرون از بدن، منجمد و سفت می‌شود. بعضی افراد معتقد هستند نوشیدن آب با غذا، اسید معده را رقیق می‌کند و توانایی اسید را برای هضم غذا، کاهش می‌دهد.

واقعیت: آنچه این ایده نمی‌تواند در نظر بگیرد این است که به دلیل گرمای موجود در بدن انسان، آب سرد به مدت طولانی پس از مصرف، سرد باقی نمی‌ماند بلکه به سرعت با بدن انسان هم‌دما می‌شود. در واقع چنانچه فرد برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، مصرف آب سرد مانع از افزایش بیش از حد دمای بدن می‌شود. موضوع قابل توجه دیگر اینکه دمای آب سرد، برای سفت‌شدن چربی‌ها و ممانعت از هضم غذا، کافی نیست. در حقیقت نوشیدن آب با هر درجه حرارتی در یک وعده غذایی، به هضم غذا کمک می‌کند؛ آب به تنهایی می‌تواند در تجزیه مواد غذایی مفید بوده و در دستگاه گوارش در کنار اسید معده موثر عمل کند.

 خیار و گوجه فرنگی

 شایعه: از آنجا که زمان هضم خیار و گوجه فرنگی بسیار متفاوت از یکدیگر است، خوردن این دو سبزی با هم موجب تهوع، ایجاد گاز معده، نفخ یا حتی مرگ می‌شود. همچنین خیار حاوی آنزیمی است که ویتامین C موجود در گوجه فرنگی را از بین می‌برد. طبق این شایعه مصرف سالاد شیرازی نیز باعث بیماری می‌شود.

واقعیت: حقیقت دارد که خیار دارای آنزیمی است که ویتامین C را از بین می‌برد اما با مصرف یک رژیم غذایی متعادل، می‌توان مقدار زیادی ویتامین C را از سایر منابع غذایی دریافت کرد. در عین حال اضافه کردن مقداری سرکه به ترکیب خیار و گوجه این اثر را خنثی می‌کند. از آنجایی که سس سالاد اغلب حاوی سرکه است، ضرورتی برای نگرانی در مورد این بخش از شایعه وجود نداردعلاوه بر این تنها تفاوت اندکی در زمان هضم گوجه فرنگی و خیار وجود دارد، اما این زمان آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد مشکلات جدی معده‌ شود، مگر اینکه بدن فرد نسبت به مصرف جداگانه هر یک از این دو ماده غذایی، حساسیت نشان دهد.

 گوشت و پاستا

 شایعه: پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، متفاوت از یکدیگر هضم می‌شوند و سیستم بدن نمی‌تواند این امر را مدیریت کند. تجزیه یک کربوهیدرات با بزاق دهان آغاز می‌شود و این فرایند در معده و روده ادامه می‌یابد، درحالی‌که پروتئین تا قبل از رسیدن به معده هضم نمی‌شود و این موضوع به معنای خداحافظی با مصرف همزمان غذاهایی نظیر گوشت و پاستا است.

واقعیت: اگرچه غذاهای مختلف، کمی متفاوت از هم هضم می‌شوند، بدن‌ اکثر افراد کاملاً قادر به مدیریت این فرآیند است. بدن انسان‌ برای خوردن پروتئین‌، کربوهیدرات‌ و چربی‌های مختلف تکامل یافته‌است و در واقعیت بشر برای این منظور، خلق شده‌است. بنابراین مصرف این غذاها با یکدیگر جای نگرانی ندارد مگر در مواردی که فرد دچار اختلال یا ناراحتی گوارشی باشد.

کد خبر 382908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گندم IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    عالی بود. خیلی از این شایعات برای ما جا افتاده بود. جالبه که مدام توی فضای مجازی دیده می شه.
  • الی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    چه جالب.. آب سرد و غذا رو من خیلی رعایت می کردم