۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
چالش‌های زندگی در ماه

"زندگی در ماه" عنوان نشستی بود که در پنجاهمین سالگرد اولین سفر انسان به ماه در کتابخانه مرکزی شهرداری برگزار شد.

به گزارش ایمنا، دکتر حسین قاضی زاده، متخصص طب هوافضا و زیرسطحی و رضا ماه منظر، پژوهشگر زیست فضایی در یکصد و نود و سومین نشست باشگاه نجوم اصفهان مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به بیان مطالبی در خصوص زندگی در ماه پرداختند.

حسین قاضی زاده با اشاره به تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن فضانوردان ایجاد می‌شود گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ فضانورد به فضا سفر کرده‌اند که آمار قابل توجهی است. این در حالی بوده که در کشورهای غربی موضوع "توریسم فضایی" مطرح شده است که انوشه انصاری به عنوان اولین توریست فضایی به دنیا معرفی شد.

وی اظهار کرد: بیشترین تغییرات شتابی در دو مرحله زمان پرتاب سفینه و زمان ورود به زمین ایجاد می‌شود. کمترین تغییرات شتابی با قرار گرفتن سفینه در شرایط بی نظمی همراه است.

وی افزود: تغییرات اتمسفر می‌تواند در سفر به فضا مهم باشد. اتمسفر و جو زمین موجب فشار بر بدن ساکنان زمین را فراهم می‌کند و زمانی که وارد فضا می‌شویم، نوع و میزان فشار تغییر خواهد کرد.

قاضی زاده با تاکید بر نقش عنصر اکسیژن بر تداوم حیات زیستی تصریح کرد: پرتوهای کیهانی یکی از عوامل مهم است که زندگی فضانوردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر فضاپیماها هم باید در برابر پرتوها و اشعه ها محافظت شده باشند.

متخصص طب هوافضا و زیرسطحی با تاکید بر اینکه اقامت‌های طولانی مدت می‌تواند تاثیرات مهمی بر فضانوردان بگذارد، ابراز داشت: فضانوردان برای عدم تحلیل ماهیچه‌های خود باید روزی دو ساعت بر روی تردمیل بدوند. از سوی دیگر جداشدن از خانواده، سرزمین و زمین و هر لحظه در معرض خطر قرار گرفتن آن‌ها را دچار اضطراب های فراوان می‌کند.

رضا ماه منظر دیگر سخنران نشست "زندگی در ماه"با اشاره به اینکه پرسش "رابطه انسان، حیات و فضا" هزاران سال است که ذهن آدمی را معطوف به خود داشته گفت: تا قبل از اکتشافات عصر مدرنیسم، بشر گمان می‌کرد کیهان صفحه گنبدی است که ستاره‌ها به آن چسبیده‌اند. بعد از درک فاصله، استفاده از تلسکوپ و کشفیات فضایی بشر با این پرسش مواجه شد که آیا در جایی از فضا، حیات وجود دارد؟

این پژوهشگر زیست فضایی با بیان ویژگی‌های ممتاز سیاره زمین از سایر سیاره‌ها ادامه داد: سیاره زمین با ویژگی‌های خاص و متناسب خود توانسته به جواهری ارزشمند در سیطره عالم تبدیل شود.

ماه منظر با اشاره به عناصر تشکیل‌دهنده کره زمین که به فرایند و تکامل زیستی موجودات منتج می‌شود ابراز داشت: جرم زمین نسبت به سایر سیاره‌های کشف‌ شده بیشتر است و همین جرم و جاذبه زمین باعث شده تا بتواند جو خود را نگه دارد. از سوی دیگر فاصله زمین از خورشید به عنوان پارامتر بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود و در بین تمام سیاره‌های فراخورشیدی که کشف شده کره زمین توانسته سه ویژگی جرم و جاذبه زیاد را با عناصر حیاتی در خود جمع کند و در فاصله مناسب با ستاره خورشید قرار گیرد که چنین اتفاقی منحصر به فرد است.

این پژوهشگر زیست فضایی با اشاره به اینکه گردش ماه به دور خورشید موجب شده تا روزهای ماه بسیار گرم و شب های آن بسیار سرد شود تصریح کرد: لباس‌های فضانوردها و کمپ‌هایی که در ماه برقرار می‌شود باید بسیار مقاوم به اختلاف دمای موجود در سطح کره ماه باشد.