نسخه خوراکی برای درمان"پسوریازیس"

مطالعات نشان داده است که افزودن ویتامین D به رژیم غذایی می‌تواند در کنترل بیماری‌های التهابی مانند پسوریازیس کمک کند.

به گزارش ایمنا، پسوریازیس یک بیماری پوستی است که تقریبا دو درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علامت اصلی این بیماری، وصله‌های پوستی قرمز و تحریک‌شده با پلاک‌ها یا پوسته‌های سفید است. در حال حاضر درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد اما تغییر عادات غذایی می‌تواند در کاهش علائم آن نقش داشته باشد. مطالعه‌ای که در ماه مه سال ۲۰۱۷ در نشریه Dermatologic Therapy منتشر شد، رژیم غذایی بیش از هزار و ۲۰۰  نفر از اعضای بنیاد ملی پسوریازیس آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتایج این مطالعه نشان داد بعضی غذاها پسوریازیس را تشدید می‌کند در حالی که بعضی دیگر علائم آن را کاهش می‌دهد.

نسخه خوراکی برای پسوریازیس

توصیه می‌شود مبتلایان به این بیماری،  مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، آنتی اکسیدان‌ها، روی، سلنیم، و منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. از جمله میوه‌ها و سبزیجاتی که مبتلایان به پسوریازیس باید در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند شامل هویج، فلفل دلمه‌ای، کدو تنبل، اسفناج، بروکلی، آووکادو، زردآلو، انبه، تمشک، بلوبری، شاه توت و اسیدهای چرب امگا-۳ است. اسیدهای چرب امگا-۳ به واسطه خواص ضدالتهاب خود شناخته شده‌ است.  مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ شامل ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و خالمخالی، غذاهای دریایی، مغزدانه‌ها، حبوبات مانند سویا و نخود و غذاهای تهیه شده از غلات کامل است.

مصرف فیبر را فراموش نکنید

مصرف فیبر و پروبیوتیک‌ها برای این بیماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر قصد دارید بدن شما مواد مغذی را به خوبی جذب کند، باید سلامت روده خود را حفظ کنید. از این رو مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل و کاهش مصرف غذاهایی که از آرد سفید تهیه شده‌ است توصیه می‌شود. مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل از محتوای فیبر بیشتر برخوردار بوده و منبع خوبی برای تامین مواد معدنی محسوب می‌شود. شما می‌توانید برنج قهوه‌ای، جو دوسر، و دیگر غلات کامل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. برای افزایش مصرف پروبیوتیک‌ها، کفیر و ماست را در برنامه غذایی خود جای دهید. مطالعات نشان داده‌ است که افزودن ویتامین D به رژیم غذایی، می‌تواند به کنترل بیماری‌های التهابی مانند پسوریازیس کمک کند. در همین راستا شما می‌توانید مصرف مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب، تخم مرغ و دانه‌های آفتابگردان را مد نظر قرار دهید.

غذاهایی که باید از آن‌ها پرهیز کنید

  • داده‌های قطعی درباره نیاز به ترک کامل الکل برای افرادی که از پسوریازیس رنج می‌برند، وجود ندارد. با این وجود، بعضی مطالعات نشان داده‌ است که روش‌های درمان پسوریازیس زمانی که با مصرف الکل ترکیب می‌شوند از کارایی کافی برخوردار نیست.
  • اگر داروهای مصرفی شما حاوی متوتروکسات یا اسیترتین است، احتمالاً باید به طور کامل از مصرف الکل پرهیز کنید.
  • پسوریازیس یک بیماری التهابی است. بر همین اساس برای کمک به کنترل آن، حذف غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین، سوپ‌های آماده، نوشابه‌ها و سس‌ها که ارزش غذایی کمی دارد توصیه شده است.
  • متخصصان معمولاً به افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کنند تا گوشت قرمز کمتری از رژیم غذایی خود دریافت کنند و به ویژه از مصرف تکه‌های چرب گوشت پرهیز کنند. این نوع از گوشت‌ها می‌توانند موجب افزایش تعداد سیتوکین‌ها شوند که موجب تشدید علائم پسوریازیس می‌شود.
  • یک رژیم غذایی التهاب آفرین یا یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس می‌تواند موجب تشدید علائم پسوریازیس شود. از این رو مصرف کم چربی‌ها توصیه شده است.

منبع: عصر ایران

کد خبر 382897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Samaneh IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    23 2
    انجمن حمایت از بیماران داءالصدف ایرانیان . پسوریازیس کد ثبت ۵۷۹۶ آدرس Psoriasistalk@ Www.psoriasistalk.if