ناکامی مجلس آمریکا در استیضاح ترامپ

ناکامی مجلس آمریکا در استیضاح ترامپ، کمک هشت میلیون دلاری بلاعوض روسیه به ازبکستان، دیدار پمپئو با همتای بحرینی‌اش، محکومیت حمله مسلحانه در اربیل توسط عراق وحضور ۵۰۰ سرباز آمریکایی در عربستان سعودی از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

سازمان همکاری اسلامی: اسراییل را به رسمیت نمی شناسیم

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده خود در روز چهارشنبه از تمامی کشورها خواست از هرگونه اقدامی در راستای به رسمیت شناختن ضمنی یا علنی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر قدس اشغالی اجتناب ورزند.

وزیران خارجه کشورهای اسلامی از تمامی کشورها به ویژه آمریکا و نهادهای بین‌المللی خواستند به قطعنامه‌های بین‌المللی در مورد شهر قدس پایبند باشند.

این سازمان اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا در مورد قدس را به شدت محکوم کرده و آن را نقض صریح قوانین بین‌المللی دانست که احساسات و عواطف مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند و موجب تشدید تنش و نزاع در منطقه می‌شود.

سازمان همکاری اسلامی همچنین تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مقدسات آن به ویژه مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد و خواستار ایجاد صندوقی وقفی برای حمایت از آوارگان فلسطینی شد.

حضور ۵۰۰ سرباز آمریکایی در عربستان سعودی

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، آمریکا درصدد اعزام ۵۰۰ سرباز آمریکایی به پایگاه شاهزاده سلطان در شرق ریاض، پایتخت عربستان است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از دو مقام دفاعی نقل کرد، با وجود آمادگی‌ها برای استقبال از آتشبارهای سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و توسعه باند هواپیماها در حال حاضر تعداد محدودی نیرو در منطقه هستند.

آمریکا می‌گوید، متعهد به کمک به عربستان در برابر هرگونه حمله احتمالی ایران است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد، کنگره رسما توصیه‌ای درباره استقرار نیروها نکرده است و فقط یک مقام که نامش فاش نشده گفته است، احتمال می‌رود ظرف روزهای آینده چنین تصمیمی اعلام شود.

نیروهای آمریکایی

لاوروف: ناتو روابط را عادی سازی کند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، این سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که باید گامی در قبال عادی‌سازی روابطش با مسکو بردارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی "راینیشه پست" تاکید کرد: ابتکارعمل عادی‌سازی روابط شامل از سرگیری کار شورای ناتو-روسیه در سطح عالی‌، باید از جانب ائتلاف ناتو صورت بگیرد. ما تا جایی که همکارانمان آمادگی داشته باشند، پیش می‌رویم.   

وزیر امور خارجه روسیه در این مصاحبه که امروز (پنج‌شنبه) منتشر شد، افزود: رهبران بزرگترین کشورهای عضو ناتو باید در رویکردهایشان تجدیدنظر کنند تا توسعه در روابطشان با روسیه ایجاد شود.

لاوروف تاکید کرد: ما اکنون باید تماس‌های عادی میان ارتش‌ها را در سطح کارشناسی درون شورای ناتو – روسیه برقرار کنیم. روسیه چندین پیشنهاد برای کاهش تهدیدات نظامی و جلوگیری از حوادث غیرعمدی ارائه داده است. ما منتظر واکنش ناتو هستیم.

آمریکا: به ترکیه اف ۳۵ نمی دهیم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که ترکیه را از پروژه جت جنگنده اف-۳۵ حذف می‌کند. یکی از مقام‌های پنتاگون گفته دیگر شرکای این پروژه هم با آمریکا در این تصمیم همراه هستند. وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به قطع همکاری آمریکا و آنکارا برای ساخت و انتقال جنگنده اف-۳۵ در واکنش به خرید سامانه روسی اس-۴۰۰، این تصمیم را «نه بر پایه دلایل مشروع و نه سازگار با روح اتحاد» توصیف کرده‌ است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت خارجه ترکیه از آمریکا خواسته شده تا از مسیری که آنکارا «اشتباه» توصیف کرده، بازگردد؛ چرا که این رویه «به روابط راهبردی بین متحدان ناتو ضربه می‌زند».

وزارت خارجه ترکیه افزوده است: بی‌توجهی ایالات متحده به پیشنهاد ما برای تشکیل کارگروه با ناتو در راستای مذاکره درباره این موضوع، نشانه روشنی‌ است که طرف آمریکایی به این موضوع تعصب دارد و تمایلی به حل مشکل بر پایه حسن نیت ندارد.

پیشتر الن لرد یکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا گفته بود که حضور ترکیه در پروژه معلق می‌شود و روند حذف ترکیه از آن به طور رسمی آغاز می‌شود.

ترکیه قرار بود که ۱۰۰فروند از این هواپیماهای جنگی را بخرد. سه خریدار عمده دیگر این جنگنده‌ها عبارتند از ژاپن، استرالیا و بریتانیا.

اولین جنگنده‌های ترکیه قرار بود دو فروندی باشد که تا پایان امسال به ترکیه تحویل داده می‌شود.

image.png

منطقه فوق سری ۵۱

نیروی هوایی آمریکا از مردم خواسته است تا از نزدیک شدن به محوطه موسوم به منطقه ۵۱، یک منطقه نظامی فوق سری در ایالت نوادا خودداری کنند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد: چرا گروهی از مردم روی این منطقه حساسند و دلیل این حساسیت چیست؟ این گروه از افراد معتقدند موجودات فرازمینی، در این محل حضور دارند و بشقاب پرنده‌های سقوط کرده در پایگاه نظامی منطقه نگه‌داری می‌شوند.

نزدیک به یک و نیم میلیون نفر روی فیس‌بوک به دعوتی پاسخ مثبت داده‌اند که قرار است طی آن جمعیت انبوهی وارد این پایگاه فوق سری شود.

دولت آمریکا تا سالیان سال منکر وجود منطقه ۵۱ بوده است.

بانیان این رویداد در فیس‌بوک از مردم دعوت کرده‌اند تا ۲۰ سپتامبر جلوی این محوطه تجمع کنند و از آنجا وارد پایگاه شوند.

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در این زمینه هشدار داده و به واشنگتن پست گفته است، مقام‌های مسئول از چنین دعوتنامه‌ای درفیس‌بوک با خبر هستند.

این سخنگو در پاسخ به واکنش احتمالی در قبال افرادی که تلاش کنند وارد منطقه ۵۱ شوند، گفت نمی‌تواند درباره طرح‌های مشخص و اقدامات امنیتی صحبت کند اما او به افرادی که در صدد ورود به این منطقه فوق سری هستند، هشدار داده و گفته است این منطقه، در اختیار نیروی هوایی آمریکا است که از آن برای آموزش نیروها استفاده می‌شود و این نیرو، آماده دفاع از آمریکا و اموال آن است.

برخی کاربرانی که در فیس‌بوک از حضور خود در این رویداد خبر داده‌اند، می‌گویند که با آن به عنوان شوخی و جوک برخورد می‌کنند و قصدی برای حضور در این رویداد را ندارند.

image.png

محکومیت حمله مسلحانه در اربیل توسط عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق حمله مسلحانه به رستورانی در اربیل را محکوم کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق طی بیانیه‌ای حمله مسلحانه به رستورانی در استان اربیل را که منجر به جان باختن معاون سرکنسولگر ترکیه شد، محکوم کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به این که بر اثر این حمله یک شهروند عراق کشته و یک شهروند دیگر نیز زخمی شده، آمده است: برای روشن شدن جزئیات این حمله به طور هماهنگ با مقامات مرتبط رسمی عمل می‌کنیم.

image.png

دیدار پمپئو با همتای بحرینی اش

سخنگوی وزارت خارجه بحرین اعلام کرد، منامه به زودی میزبان شماری از کشورها در یک نشست کارگروه در حوزه امنیت دریایی و هوایی در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه بحرین چهارشنبه گفت، منامه میزبان نشست کارگروه امنیت دریایی و هوایی خواهد بود که بخشی از روند نشات گرفته از نشست وزارتی ماه فوریه ورشو است. از تمام کشورهایی که در نشست وزارتی ورشو حضور داشتند، دعوت به عمل می‌آید. به زودی اطلاعات بیشتری درباره تمام کارگروه‌های مذکور منتشر می‌شود.

ماه فوریه هیئت‌هایی از بیش از ۶۰ کشور برای شرکت در یک نشست وزارتی در حوزه امنیت جهانی در ورشوی لهستان گردهم آمدند. ایران، روسیه و ترکیه جزو مشارکت‌کنندگان نبودند.

خالد بن أحمد آل خلیفة پامپئو

نتانیاهو از اروپا خواست فورا حزب الله را تروریست اعلام کند

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در استقبال از هیئتی از نمایندگان عالی‌رتبه پارلمان فرانسه مدعی شد، حزب‌الله باید فورا در لیست "گروه‌های تروریستی" قرار بگیرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در استقبال از این هیئت پارلمانی حزب‌الله لبنان را به انجام "اقدامات تروریستی" در خاورمیانه و اروپا متهم کرده و از فرانسه و کشورهای اروپایی خواست این حزب به عنوان "تشکلی تروریستی" شناخته شود.

نتانیاهو در این دیدار گفت: بسیار اهمیت دارد که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اقدام اخیر آرژانتین را در پیش گرفته و حزب‌الله را در رده گروه‌های تروریستی قرار دهند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: حزب‌الله همان گروه تروریستی اصلی است که در خاورمیانه و در جهان فعالیت دارد و افراد را به سوی کشورهای اروپایی سوق می‌دهد، بنابراین مهمترین مساله آن است که حزب‌الله به عنوان گروهی تروریستی رده‌بندی شد و فورا این اقدام اجرا شود.

مسکو: ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر طبق برنامه ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرده که این کشور ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران را طبق برنامه ادامه خواهد داد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه تأکید کرد، ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر مهمترین پروژه روسیه در ایران است و تکمیل این پروژه بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «تاس»، زاخارووا در کنفرانس خبری هفتگی خود گفته است: «نخستین بخش از این تأسیسات بدون کوچکترین مشکلی به بهره‌برداری رسیده و در حال تولید برق مورد نیاز ایران است و دومین واحد نیز قرار است طبق برنامه ساخته شود».

وی در ادامه تأکید کرد: «تحریم‌های غیرقانونی واشنگتن مشکلاتی را بر سر تجارت با ایران ایجاد کرده اما علیرغم تحریم‌ها، ایران و روسیه به کار در این نیروگاه هسته‌ای ادامه می‌دهند و همکاری‌های دو کشور در این زمینه متوقف نخواهد شد.»

مسکو: ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر طبق برنامه ادامه می‌یابد

انگلیس خواستار «توافق مصالحه‌جویانه» بر سر ایران شد

سخنگوی نخست‌وزیر مستعفی انگلیس روز چهارشنبه خواستار «توافق مصالحه‌جویانه» بر سر ایران شده است.

«ترزا می»، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس  روز چهارشنبه «توافق مصالحه‌جویانه» در خصوص ایران را بهترین روش برای جلوگیری از آنچه به ادعای وی «دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای» خوانده شده، توصیف کرده است. 

ترزا می گفت: «چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، توافق مصالحه‌جویانه بهترین روش برای رسیدن به نتیجه‌ای است که همه ما در نهایت به دنبال آن هستیم، یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و حفظ ثبات منطقه.»

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمان‌های آنها درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است. تهران، علی‌رغم این تأکید کرده به عنوان عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از کشورهای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای خود محفوظ می‌داند.

انگلیس خواستار «توافق مصالحه‌جویانه» بر سر ایران شد

جان بولتون: از اصلاحات در ازبکستان حمایت می‌کنیم

مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن با وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و از حمایت کاخ سفید از اصلاحات در این کشور خبر داد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در «واشنگتن» با «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و اظهار داشت: کاخ سفید از اصلاحات در «تاشکند» حمایت می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتر خود نوشت: امروز با «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار خوبی داشتیم و مسائل مورد علاقه و توسعه روابط را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: از اصلاحات در ازبکستان و تاثیر مثبت آن بر دیگر کشورهای آسیای مرکزی استقبال و خواستار تعمیق همکاری‌های دو کشور هستیم.  

عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه ازبکستان در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد.

این سفر ۱۶ جولای آغاز شده و ۲۳ همین ماه به پایان می‌رسد.

جان بولتون: از اصلاحات در ازبکستان حمایت می‌کنیم

کمک هشت میلیون دلاری بلاعوض روسیه به ازبکستان

روسیه برای توسعه سیستم مدیریت مالیاتی در ازبکستان به این کشور ۵۱۵ میلیون روبل برابر با ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کمک بلاعوض می‌کند.

«میخائیل میشوستین» رئیس خدمات مالیاتی فدرال روسیه در اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی طرح مدرنیزه ساختن سیستم مالیاتی ازبکستان را مطرح کرد.

در ماه می هیأت ازبکستان به سازمان مالیاتی شهر «مسکو» سفر کرد.  

وزارت دارایی ازبکستان تخصیص این کمک بلاعوض و آغاز فعالیت‌ها در طرح یادشده را تایید کرد.

روسیه به ازبکستان 8 میلیون دلار کمک بلاعوض می‌کند

ناکامی مجلس آمریکا در استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا باز هم در استیضاح ترامپ ناکام ماند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه برای سومین بار در تصویب قطعنامه موسوم به «بندهای استیضاح» علیه رئیس‌جمهور آمریکا ناکام ماندند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار قانونگذاران حزب دموکرات قرار دارد بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) یکبار دیگر در آغاز روند استیضاح علیه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ناکام ماند. 

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۳۲ رأی مخالف در برابر ۹۵ رأی موافق با تصویب قطعنامه موسوم به «بندهای استیضاح» علیه ترامپ مخالفت کردند. 

قطعنامه «بندهای استیضاح» طرحی است که به منظور اعلام جرم علیه یک مقام دولتی و آغاز روند استیضاح علیه او صورت می‌گیرد. صدور این قطعنامه به متهم کردن رسمی شخص در یک پرونده کیفری شباهت دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا باز هم در استیضاح ترامپ ناکام ماند

برلین: مرکل سالم است و به کار خود ادامه می‌دهد

یک مقام آلمانی شائبه‌ها درباره بیماری صدراعظم این کشور را که فیلم‌هایی از لرزش بدن او در مراسم‌های رسمی منتشر شده رد کرد.

رئیس دفتر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان شامگاه چهارشنبه به وقت تهران مدعی شد مرکل در سلامتی کامل است و خدمت خودش را تا اسل ۲۰۲۱ ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «رویترز» مرکل که چهارشنبه ۶۵ ساله شد و از سال ۲۰۰۵ در این سمت بوده ، چندین بار در سال‌های اخیر در مراسم عمومی دچار لرزش شد.  

«هلگه براون» رئیس دفتر صدر اعظم آلمان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «مرکل سالم است و آماده است دوره حضورش در قدرت را به پایان برساند.»

این در حالی است که صدر اعظم آلمان سه شنبه برای دومین بار در طول هفته جاری، مراسم استقبال از یک مقام رسمی را به صورت نشسته برگزار کرد.

برلین: مرکل سلامت  است و به کار خود ادامه می‌دهد

کد خبر 382892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.